لیست-قیمت-ورق لیست قیمت ورق
لیست-قیمت-میلگرد لیست قیمت میلگرد
لیست-قیمت-تیرآهن لیست قیمت تیرآهن
لیست-قیمت-پروفیل لیست قیمت پروفیل
لیست-قیمت-لوله لیست قیمت لوله
لیست-قیمت-نبشی لیست قیمت نبشی
لیست-قیمت-ناودانی لیست قیمت ناودانی
لیست-قیمت-مفتولی لیست قیمت مفتولی
مقالات-علمی-آهن مقالات علمی آهن اخبار-بازار-آهن اخبار بازار آهن تحلیل-بازار-آهن تحلیل بازار آهن تحلیل-بازار-خودرو تحلیل بازار خودرو تحلیل-بازار-ارز تحلیل بازار ارز
گزینه-ها سفیران آهن زاینده رود
۰۳۱-۹۱۰۰۱۰۴۰ تلفن-تماس ورود | ثبت نام

طلا: 3,305,800 تومان

دلار: 0 تومان

بیتکوین: 67,145 دلار

بورس: 2,158,535

تمام سکه: 37,395,000 تومان

نیم سکه: 23,200,000 تومان

ربع سکه: 14,600,000 تومان

تتر: 56,900 تومان

یورو: 62,090 تومان

جستجو
صفحه-اصلی صفحه اصلی لیست-قیمت لیست قیمت بیشتر
لیست-قیمت-ورق لیست قیمت ورق
لیست-قیمت-میلگرد لیست قیمت میلگرد
لیست-قیمت-تیرآهن لیست قیمت تیرآهن
لیست-قیمت-پروفیل لیست قیمت پروفیل
لیست-قیمت-لوله لیست قیمت لوله
لیست-قیمت-نبشی لیست قیمت نبشی
لیست-قیمت-ناودانی لیست قیمت ناودانی
لیست-قیمت-مفتولی لیست قیمت مفتولی
فروش-ویژه فروش ویژه بلاگ وبلاگ بیشتر درباره-ما درباره ما ارتباط-با-ما ارتباط با ما

تفاوت نوردگرم با نوردسرد چیست؟

تاریخ انتشار تاریخ انتشار: ١۴۰۲/١١/۲۴
تعداد بازدید ۵۴ بازدید
مدت مطالعه مدت مطالعه: ۷ دقیقه
تعداد نظر ۰ نظر

فرآیند نورد در دو حالت سرد و گرم در شکل دهی فلزات و تولید محصولات فولادی مختلف نقش اساسی دارد. در مراحل نورد فلزات از تعدادی غلتک برای تعیین شکل و ضخامت استفاده میشود که محصولات حاصل از نورد را بستگی به فرآیند صورت گرفته میتوان به دو نوع نوردگرم و نوردسرد تقسیم کرد. قطعا مقاطع فولادی حاصل از نوردگرم با محصولات تولید شده نوردسرد تفاوت هایی دارند. تا انتهای این مطلب با سفیران آهن همراه باشید تا شما را با تفاوت فرآیند نورد سرد و گرم آشنا کرده و به بررسی تفاوت های مقاطع فولادی تولید شده توسط فرآیند های نوردسرد و نوردگرم بپردازیم. شما میتوانید جهت استعلام قیمت آهن آلات و مقاطع فولادی به شماره 91001040-031 از شرکت سفیران آهن تماس بگیرید.

تفاوت فرآیند نوردگرم با نوردسرد

فرآیند نورد چیست؟

به عملیات فشرده کردن سطح فلز ورودی توسط غلتک‌های تحت فشار بر روی سطوح پایین و بالای محصول فلزی، عملیات نورد کردن (rolling) می‌گویند. فرآیند نورد شامل شکل دهی و کاهش ضخامت شمش های فولادی است و به بیان دقیق تر هنگامی که فلز مورد نظر توسط غلتک فشرده میشود، فرآیند نورد روی آن انجام شده است. عملیات نورد در دو حالت سرد و گرم انجام میشود ولی نکاتی وجود دارد که در کیفیت انجام نورد و محصول خروجی آن تاثیر گذار است. از مهمترین این عوامل میتوان به تعداد دفعات نورد، فاصله غلتک ها، سرعت عبور فلز از میان غلتک ها اشاره کرد که بستگی به جنس و ضخامت فلز و محصول خروجی مورد نیاز تغییر میکنند.

نورد گرم چیست و چه مراحلی دارد؟

فرآیند نوردگرم شامل حرارت دادن فلز مورد نظر در قالب شمش، ورق یا هر محصول فولادی دیگر و سپس انجام عملیات نورد بر روی آن است. با غلتک هایی که دربرابر هم قرار دارند و فاصله کمتری نسبت به ضخامت شمش یا محصول مورد نظر ما دارند، باعث میشوند تا ضخامت شمش ما کمتر شده و در نهایت به ضخامت ورق یا محصول فلزی که مورد انتظار است برسد و به علت این که در این فرآیند، نورد در دمای بالا انجام میشود به آن نوردگرم گفته میشود. علت استفاده از حرارت دهی پیش از نورد و عملیات نوردگرم به قابلیت حالت پذیری فلزات برمیگردد. یعنی هر چه فلز مورد نظر حرارت بیشتری داشته باشد، راحت تر شکل میگیرد. بهتر است بدانید وقتی که فلز در دمای بالا تغییر شکل و حالت داده باشد، ساختار منسجم تر و پایدار تری دارد و به بیانی دقیق تر، ذرات آن فلز در هم آمیخته شده اند.

به اولین دفعاتی که عملیات نورد بر روی شمش فولادی صورت میگیرد نورد خشن هم گفته میشود زیرا اولین تغییر ساختاری فشاری و همچنین بیشترین فشار بر یک شمش فولادی برای تبدیل شدن به ورق، در دفعات اول نورد انجام می‌شود که کلمه نورد خشن هم برگرفته از همین منظور است. معمولا عملیات نوردگرم چندین و چند بار و به دفعات صورت میگیرد تا در نهایت ضخامت مورد نظر حاصل شود. از اصلی ترین مراحل فرآیند نوردگرم به ترتیب میتوان به آلودگی زدایی، حرارت دهی، نورد و خنک سازی اشاره کرد. معمولا از نوردگرم در تولید محصولات فولادی که نیاز ضروری به محصول فولادی با شکل و تلرانس دقیق نباشد، مورد استفاده قرار می‌گیرد. در ادامه مطلب با سفیران آهن همراه باشید.

نورد گرم چیست و چه مراحلی دارد

از مهمترین ویژگی های محصولات فولادی حاصل از نوردگرم میتوان به مقداری تاب داشتن، قابلیت شکل گیری و انعطاف پذیری بالا، سطحی با همواری کمتر نسبت به محصولات نوردسرد و لبه ها و گوشه های کمی گرد شده و سطوح نسبتا ناصاف و پوسته پوسته شده هستند که حاصل خنک سازی پس از دمای بسیار بالا است. حداقل دما در فرآیند نوردگرم برای فولاد 1000 درجه سانتی گراد و حداکثر 1300 درجه سانتی گراد است.

محصولات حاصل از نوردگرم چه کاربردی دارند؟

از مهمترین محصولات فولادی حاصل از نوردگرم میتوان به انواع ورق گرم، ورق سیاه، میلگرد و در بخشی از فرآیند تولید تیرآهن اشاره کرد. با توجه به این که محصولات نوردگرم ظاهر مناسب و زیبایی ندارند، بیشترین کاربرد محصولات فلزی حاصل از فرآیند نوردگرم در اجزای سازه‌ای، تیرها، ستون‌ها، پل‌ها و پروژه‌های زیربنایی، صنعت خودرو سازی و قاب، قطعات شاسی، چرخ‌ها و قطعات موتور ماشین، نیروگاه‌ها، برج‌های انتقال، خطوط لوله و سازه‌های دریایی و همچنین در ساخت قطعات ماشین آلات، قاب تجهیزات صنعتی، ماشین آلات کشاورزی و ابزار آلات صنعتی استفاده می‌شود. تا انتهای مطلب با سفیران آهن همراه باشید تا به بررسی فرآیند نورد سرد و محصولات تولید شده از آن به همراه کاربرد و نکات مربوطه بپردازیم.

نورد سرد چیست و چه مراحلی دارد

نورد سرد چیست و چه مراحلی دارد؟

فرآیند نوردسرد شامل انجام عملیات نورد بر روی فلز مورد نظر در دمای اتاق است. بزرگترین تفاوت میان فرآیند نوردسرد و نوردگرم در دمای انجام عملیات نورد است. عملیات نوردسرد در دمای بسیار پایین تر از دمای نوردگرم انجام میشود. انجام فرآیند نوردسرد باعث افزایش میزان استحکام و سختی فلز میشود. محصولات حاصل از فرآیند نوردسرد دارای مقاومت بیشتر در برابر خوردگی هستند و کیفیت بالاتر و خصوصیات ظاهری مناسب تری دارند. نکته مورد توجه در فرآیند نوردسرد، گرمای حاصل از اصطکاک نورد میتوان باعث افزایش دمای فلز تا حدود 250 درجه شود که برای جلوگیری از افزایش ناخواسته دمای فلز معمولا از روغن یا آب در حین فرآیند نورد استفاده می شود. از مهمترین ویژگی محصولات تولید شده از نوردسرد میتوان به ابعاد دقیق، مقاومت و استحکام بالا در عین توانایی شکل دهی مناسب اشاره کرد.

محصولات تولید شده از نوردسرد را بشناسید

از مهمترین محصولات فولادی حاصل از فرآیند نوردسرد میتوان به انواع ورق سرد، ورق های کششی، ورق روغنی، ورق گالوانیزه، میلگرد نوردسرد، تیرآهن، سپری و ناودانی، انواع لوله و محصولات استیلی اشاره کرد. بیشترین کاربرد محصولات نوردسرد در صنایع برق و الکترونیک از ورق های مسی و آلومینیومی به علت خاصیت رسانایی الکتریکی بالا، برای سیم‌کشی الکتریکی، قطعات الکترونیکی و بردهای مدار چاپی و همچنین در صنعت معماری در ساخت سقف، روکش، عناصر سازه‌ای و اجزای تزئینی و در صنعت خودرو برای تولید اجزای شاسی و قطعات ساختاری و بدنه و در تولید قطعات هواپیما، قطعات موشک و تجهیزات دفاعی استفاده میشوند.

تفاوت های فرآیند نوردگرم با نوردسرد

جمع بندی

در این مطلب درباره عملیات نورد سرد و گرم و تفاوت هایی که با یکدیگر دارند و همچنین محصولات فولادی حاصل از نورد گرم و سرد پرداخته شد. قبل از خرید ورق فولادی یا هرگونه محصولات فولادی از هر شرکت یا کارخانه می توانید با گرفتن مشاوره دقیق و کارشناسی از نکات کلیدی انتخاب و خرید ورق فولادی و قیمت محصولات فولادی مطلع شوید و در ادامه با استعلام قیمت ورق و آگاهی از قیمت کارخانه و مکان بارگیری خریدی بی واسطه داشته باشید. برای دستیابی به چنین مواردی می توانید سفیران آهن را در خرید انواع ورق و محصولات تولید شده توسط فرآیند نورد سرد و گرم انتخاب نمایید.

ضمن تشکر از شما کاربران گرامی که تا این بخش از مقاله با ما همراه بودید، لطفا نظرات و پیشنهادات و انتقادات سازنده خود را با ما در میان بگذارید. امیدواریم که این مطلب مورد رضایت شما عزیزان قرار گرفته و بتوانیم به اطلاعات و آگاهی شما در خصوص نورد سرد و گرم و تفاوت هایی که با یکدیگر دارند هر چند به میزان کم افزوده باشیم.

ارسال دیدگاه

ثبت دیدگاه

دیدگاه کاربران

● مطالب مرتبط

راه های از بین بردن زنگ زدگی آهن قیمت ورق چه تاثیری بر بازار آهن دارد؟ عوامل موثر بر قیمت آهن آلات ساختمانی هزینه ساخت سوله چقدر است؟
پشتیبانی-واتساپ پشتیبانی واتساپ پشتیبانی-تلگرام پشتیبانی تلگرام پشتیبانی-ایتا پشتیبانی ایتا