لیست-قیمت-ورق لیست قیمت ورق
لیست-قیمت-میلگرد لیست قیمت میلگرد
لیست-قیمت-تیرآهن لیست قیمت تیرآهن
لیست-قیمت-پروفیل لیست قیمت پروفیل
لیست-قیمت-لوله لیست قیمت لوله
لیست-قیمت-نبشی لیست قیمت نبشی
لیست-قیمت-ناودانی لیست قیمت ناودانی
لیست-قیمت-مفتولی لیست قیمت مفتولی
مقالات-علمی-آهن مقالات علمی آهن اخبار-بازار-آهن اخبار بازار آهن تحلیل-بازار-آهن تحلیل بازار آهن تحلیل-بازار-خودرو تحلیل بازار خودرو تحلیل-بازار-ارز تحلیل بازار ارز
گزینه-ها سفیران آهن زاینده رود
۰۳۱-۹۱۰۰۱۰۴۰ تلفن-تماس ورود | ثبت نام

طلا: 3,305,800 تومان

دلار: 0 تومان

بیتکوین: 67,145 دلار

بورس: 2,158,535

تمام سکه: 37,395,000 تومان

نیم سکه: 23,200,000 تومان

ربع سکه: 14,600,000 تومان

تتر: 56,900 تومان

یورو: 62,090 تومان

جستجو
صفحه-اصلی صفحه اصلی لیست-قیمت لیست قیمت بیشتر
لیست-قیمت-ورق لیست قیمت ورق
لیست-قیمت-میلگرد لیست قیمت میلگرد
لیست-قیمت-تیرآهن لیست قیمت تیرآهن
لیست-قیمت-پروفیل لیست قیمت پروفیل
لیست-قیمت-لوله لیست قیمت لوله
لیست-قیمت-نبشی لیست قیمت نبشی
لیست-قیمت-ناودانی لیست قیمت ناودانی
لیست-قیمت-مفتولی لیست قیمت مفتولی
فروش-ویژه فروش ویژه بلاگ وبلاگ بیشتر درباره-ما درباره ما ارتباط-با-ما ارتباط با ما

انواع میلگرد چگونه تولید میشوند؟

تاریخ انتشار تاریخ انتشار: ١۴۰۲/١۰/۵
تعداد بازدید ۴۵ بازدید
مدت مطالعه مدت مطالعه: ١۰ دقیقه
تعداد نظر ۰ نظر

میلگرد جز مهمترین مقاطع فولادی در دنیا به حساب می‌آید. روش های مختلفی برای تولید میلگرد وجود دارد که در این مطلب به بررسی چگونگی فرآیند تولید میلگرد به 3 روش اصلی و رایج یعنی نورد و میکروآلیاژی و ترمکس پرداخته میشود. میلگرد جز پرکاربرد ترین مقاطع فولادی استفاده شده در ساختمان ها و سازه های فلزی و اسکلت ها بوده و کاربرد های بسیار زیادی در دیگر صنایع مثل تولیدات لوازم خانگی و ماشین آلات صنعتی و ساخت ابزار های گوناگون دارد.

انواع میلگرد چگونه تولید میشوند

انواع میلگرد را بشناسید

انواع میلگرد بر اساس شکل ظاهری و کاربرد و استاندارد و مواد تشکیل دهنده به دسته بندی های مختلفی تقسیم میشوند. استاندارد های میلگرد به ترتیب افزایش میزان کربن و میزان سختی شامل میلگرد A4, A3, A2, A1 هستند. استاندارد های بین المللی در زمینه تولید میلگرد شامل JIS ، ASTM، DIN و ISO می باشد و معتبرترین استاندارد مربوط به ASTM است که از طرف انجمن آزمون و مواد آمریکا ارائه شده است. دسته بندی دیگر میلگرد ها بر اساس نوع و شکل ظاهری آنها است که شامل میلگرد آجدار، میلگرد ساده، و میلگرد کلاف در انواع گوناگون است که در ادامه به بررسی مختصر هر کدام می‌پردازیم.

میلگرد ساده

میلگرد ساده یک میله از آلیاژ آهن است که سطح مقطع دایره ای شکل دارد و بر خلاف میلگرد آجدار بر روی سطح خود هیچ آجی ندارد و به همین دلیل باعث تفاوت در کاربرد و قیمت آن در بازارآهن میشود. میلگرد های ساده بر اساس سایز و آلیاژ به کار رفته در خود، انواع مختلفی دارد. ظاهر میلگرد ساده همانند یک میله طولانی با سطح صاف و بدون ناهمواری و دایره شکل است.

میلگرد آجدار

میلگرد آجدار همانند میلگرد ساده است با این تفاوت که بر روی سطح میلگرد آج هایی وجود دارد تا هنگامی که در محیط های گوناگون و یا بتن قرار میگیرد کشش و اطصکاک بیشتری از خود نشان دهد. میزان استفاده از میلگرد آجدار و کاربرد های آن بیشتر از میلگرد ساده است. برای مشاهده قیمت میلگرد آجدار کلیک کنید. 

میلگرد کلاف

میلگرد کلاف به میلگردی که به شکل مفتولی دور کلاف پیچیده شده است میگویند. میلگرد های کلاف به دو شکل ساده و آجدار در بازارآهن عرضه میشوند. میلگرد کلاف ساده در سایزهای 5.5، 6.5، 8 و 10 می‌باشد که با با استاندارد RST34 تولید میشوند و بیشتر کاربرد میلگرد کلاف ساده در ساخت انواع حصار، سیم بکسل و سازه های فلزی پیوسته میباشد. همچنین انواع میلگرد کلاف ساده یا آجدار که بین سایزهای 5.5 تا 8 هستند را مفتول یا وایر می‌نامند. به شما پیشنهاد میکنم جهت اطلاع از قیمت روز میلگرد کلاف ساده از همه کارخانه های کشور به صفحه قیمت میلگرد کلاف ساده وارد شوید.

میلگرد ساده و آجدار و کلاف چه تفاوتی دارند

میلگرد چگونه تولید میشود؟

تولید میلگرد به روش های مختلفی صورت میگیرد اما تقریبا در تمام روش های تولید دارای یکسری فرآیند های یکسان است. شمش به عنوان ماده اولیه در طی یکسری مراحل در نهایت تبدیل به میلگرد میشود. به طور کلی برای ساخت شمش، سنگ آهن و ضایعات آهنی ذوب کرده و قالب گیری می‌کنند. برای اطلاعات بیشتر در خصوص شمش های فولادی و انواع آن کلیک کنید.

برای تولید انواع میلگرد توسط روش های گوناگون، شمش های فولادی را در طی یکسری فرآیند، رفته رفته از ضخامت و عرض کاهش داده و به طول آنها اضافه میشود تا به شکل استوانه ای شده تا حد امکان شبیه به میلگرد بشود. تفاوت روش های مختلف تولید میلگرد در همین فرآیند تغییر شکل شمش به استوانه طولانی است. در ادامه به بررسی رایج ترین روش های تولید میلگرد می‌پردازیم.

تولید میلگرد توسط فرآیند نورد

یکی از روش های مرسوم برای تولید میلگرد استفاده از فرآیند نورد است. به طور کلی نورد در دو حالت سرد و گرم انجام میشود. روش نورد برای تولید میلگرد به این شکل انجام میشود که شمش فولادی را از میان قفسه غلتک هایی با فاصله ای کمتر از ضخامت شمش عبور داده تا بر اثر فشاری که غلتک ها بر سطح شمش وارد میکنند، شکل و ابعاد شمش تغییر کند و رفته رفته به شکل استوانه ای طولانی تبدیل شود. 

تولید میلگرد با نوردسرد

تولید میلگرد توسط فرآیند نورد سرد در دمایی نزدیک به دمای اتاق انجام میشود. به این صورت که شمش فولادی را در دمای اتاق از غلتک ها عبور میدهند. در روش نوردسرد همه‌ی فشار لازم برای تبدیل شمش، توسط غلتک ها به سطح شمش وارد میشود. در روش نوردسرد، شمش باید دفعات بیشتری را از غلتک عبور کند تا به اندازه مناسب برسد. همچنین سرعت اجرای فرآیند نوردسرد از نوردگرم پایین تر است. میلگرد های تولید شده توسط روش نوردسرد دارای استحکام بالاتر و شکل و ظاهر زیبا و صیقلی تری نسبت به میلگرد های تولید شده توسط روش نورد گرم هستند.

تولید میلگرد با روش نوردگرم

روش نوردگرم در فرآیند تولید میلگرد، دقیقا مثل نورد سرد است با این تفاوت که شمش فولادی را تا دمای حدودی 1000 تا 1200 درجه حرارت میدهند و سپس برای نورد وارد غلتک ها میکنند. دمای بیشتر در روش نوردگرم باعث حالت پذیری بهتر و آسان تر فلزات و شمش های فولادی میشود و سبب افزایش سرعت انجام فرآیند نورد و همچنین کاهش دفعات عبور شمش از غلتک ها میشود.

نوردگرم شمش فولادی در فرآیند تولید میلگرد

فرآیند میکروآلیاژی در ساخت میلگرد

فرآیند تولید میلگرد توسط روش میکروآلیاژی در تمامی مراحل دقیقا شبیه به روش نوردگرم است و تنها تفاوت در عناصر آلیاژ شمش مورد استفاده است. شمش هایی که برای تولید میلگرد به روش میکروآلیاژی استفاده میشوند دارای عناصر دیگری مثل وانادیوم، تیتانیوم و نیوبیوم در آلیاژ خود هستند و باعث میشود تا سختی و مقاومت میلگرد بیشتر شود و در عین داشتن مقاومت بالاتر، انعطاف پذیری و کشش مطلوبی داشته باشند.

روش ترمکس چیست؟

روش ترمکس در فرآیند تولید میلگرد، در مراحلی شبیه به روش نوردگرم است اما یکسری تفاوت هایی وجود دارد. اولین تفاوت روش ترمکس استفاده از شمش های فولادی با میزان کربن کمتر در آلیاژ شمش است که باعث کاهش سختی و کیفیت و البته کاهش هزینه تولید هم میشود. دومین تفاوت زمانی است که شمش به شکل میلگرد ذوب در آمده و شکل گرفته اما دمای بسیار بالایی دارد، برای سردسازی از روغن یا آب استفاده میشود. در این حالت نواحی سطحی میلگرد که در تماس با آب یا روغن هستند به سرعت سرد شده اما قسمت های مرکزی میلگرد که هنوز در دمای بالایی هستند، انتقال دما را به تدریج به سطح میلگرد هدایت کرده و باعث کاهش سختی و شکنندگی میلگرد شده و انعطاف پذیری و کیفیت میلگرد بیشتر میشود.

روش ترمکس در فرآیند تولید میلگرد

جمع بندی

در این مطلب به بررسی انواع میلگرد و روش های محبوب و رایج در تولید میلگرد پرداختیم که میلگرد های تولید شده توسط هر کدام از این روش های به علت تفاوت در بخشی از فرآیند تولید و استفاده از آلیاژ های مختلف دارای خواص و کاربرد های مختلفی هستند. قبل از خرید هر نوع میلگرد یا هرگونه محصولات فولادی از هر شرکت یا کارخانه می توانید با گرفتن مشاوره دقیق و کارشناسی از نکات کلیدی انتخاب میلگرد یا محصول مورد نظر خود آگاه شوید و در ادامه با استعلام قیمت محصولات فولادی و آگاهی از قیمت کارخانه و مکان بارگیری، خریدی بی واسطه داشته باشید. برای دستیابی به چنین مواردی می توانید سفیران آهن را انتخاب نمایید.

ضمن تشکر از شما کاربران گرامی که تا این بخش از مقاله با ما همراه بودید، لطفا نظرات و پیشنهادات و انتقادات سازنده خود را با ما در میان بگذارید. امیدواریم که این مطلب مورد رضایت شما عزیزان قرار گرفته و بتوانیم به اطلاعات و آگاهی شما در خصوص روش های تولید میلگرد افزوده باشیم.

ارسال دیدگاه

ثبت دیدگاه

دیدگاه کاربران

● مطالب مرتبط

آشنایی با عوامل موثر بر قیمت میلگرد
پشتیبانی-واتساپ پشتیبانی واتساپ پشتیبانی-تلگرام پشتیبانی تلگرام پشتیبانی-ایتا پشتیبانی ایتا