لیست-قیمت-ورق لیست قیمت ورق
لیست-قیمت-میلگرد لیست قیمت میلگرد
لیست-قیمت-تیرآهن لیست قیمت تیرآهن
لیست-قیمت-پروفیل لیست قیمت پروفیل
لیست-قیمت-لوله لیست قیمت لوله
لیست-قیمت-نبشی لیست قیمت نبشی
لیست-قیمت-ناودانی لیست قیمت ناودانی
لیست-قیمت-مفتولی لیست قیمت مفتولی
مقالات-علمی-آهن مقالات علمی آهن اخبار-بازار-آهن اخبار بازار آهن تحلیل-بازار-آهن تحلیل بازار آهن تحلیل-بازار-خودرو تحلیل بازار خودرو تحلیل-بازار-ارز تحلیل بازار ارز
گزینه-ها سفیران آهن زاینده رود
۰۳۱-۹۱۰۰۱۰۴۰ تلفن-تماس ورود | ثبت نام

طلا: 3,305,800 تومان

دلار: 0 تومان

بیتکوین: 67,145 دلار

بورس: 2,158,535

تمام سکه: 37,395,000 تومان

نیم سکه: 23,200,000 تومان

ربع سکه: 14,600,000 تومان

تتر: 56,900 تومان

یورو: 62,090 تومان

جستجو
صفحه-اصلی صفحه اصلی لیست-قیمت لیست قیمت بیشتر
لیست-قیمت-ورق لیست قیمت ورق
لیست-قیمت-میلگرد لیست قیمت میلگرد
لیست-قیمت-تیرآهن لیست قیمت تیرآهن
لیست-قیمت-پروفیل لیست قیمت پروفیل
لیست-قیمت-لوله لیست قیمت لوله
لیست-قیمت-نبشی لیست قیمت نبشی
لیست-قیمت-ناودانی لیست قیمت ناودانی
لیست-قیمت-مفتولی لیست قیمت مفتولی
فروش-ویژه فروش ویژه بلاگ وبلاگ بیشتر درباره-ما درباره ما ارتباط-با-ما ارتباط با ما

انواع سیم مفتول چگونه تولید میشوند؟

تاریخ انتشار تاریخ انتشار: ١۴۰۲/١١/۲۹
تعداد بازدید ۴۹ بازدید
مدت مطالعه مدت مطالعه: ۹ دقیقه
تعداد نظر ۰ نظر

انواع سیم و مفتولی از محصولات رایج و پر کاربرد در ساخت ماشین آلات، ساختمان سازی، صنایع تولیدی و صنایع انتقال انرژی الکتریکی دارند. سیم مفتول انواع مختلفی دارد که بر اساس آلیاژ، ساختار و کاربرد به دسته بندی های مختلفی تقسیم میشود. از سیم مفتولی در تولید انواع فنس و توری استفاده زیادی میشود. روند تولید سیم های مفتولی به این شکل است که میله فلزی به عنوان ورودی، در طی یکسری فرآیند باریک شده تا به سطح مقطع سیم مورد نظر برسد. تا انتهای این مطلب با سفیران آهن همراه باشید تا شما را با روش تولید سیم های مفتولی به همراه نکات مربوطه آشنا کنیم. شما میتوانید جهت استعلام قیمت انواع مفتولی و قیمت آهن آلات با شماره 91001040-031 از شرکت سفیران آهن تماس بگیرید.

انواع سیم مفتول چگونه تولید میشوند

انواع سیم مفتولی کدامند و چه کاربردی دارند؟

سیم های مفتولی کاربرد زیادی در تولید فنر، تولید انواع توری و فنس و حصار، بستن در هنگام آرماتوربندی و رابیتس بندی و تولید سیم جوش دارند. انواع سیم مفتولی با توجه به روش تولید به 2 دسته مفتولی های فابریک و مفتولی های غیر فابریک تقسیم میشوند. سیم مفتولی های فابریک حاصل نازک شدن و کشش میلگرد هستند و مفتولی را که از تسمه های فولادی ساخته میشود، مفتول غیر فابریک می نامند. انواع سیم مفتولی بر اساس آلیاژ شامل مفتول سیاه، مسی، گالوانیزه گرم، استیل و pvc میشوند. مفتولی های مسی به دلیل مقاومت کم در انتقال انرژی الکتریکی از خود، کاربرد زیادی در تولید کابل و سیم جهت انتقال انرژی الکتریکی دارند و در قطر های مختلف با پوشش های گوناگون به صورت کلاف عرضه میشوند.

مفتول سیاه

مفتول سیاه را با نام مفتول آرماتوربندی هم میشناسند. این مفتول نرم و انعطاف پذیر بوده که به دلیل میزان کم کربن در آلیاژ است و به دلیل نداشتن هیچگونه پوششی بر سطح خود، با تماس با هوا دچار زنگ زدگی شده که به صورت لکه های قرمز رنگ قابل مشاهده است. 

مفتول گالوانیزه

مفتول گالوانیزه از گالوانیزاسیون کردن مفتول سیاه به دست می‌آید و به دلیل مقاومت بالا در برابر زنگ زدگی و خوردگی از محصولات مهم در صنایع مفتولی به شمار میرود. مفتول های گالوانیزه بستگی به روند تولید به دو دسته مفتول گالوانیزه گرم و سرد تقسیم میشوند.

مفتول استیل

مفتول استیل به دلیل داشتن بیشترین مقاومت در برابر خوردگی و زنگ زدگی و همچنین ظاهر و استحکام بالا از دیگر انواع مفتولی گران قیمت تر است.

مفتول pvc

مفتول pvc در واقع مفتولی سیاه است که بر سطح خود پوششی تشکیل شده از مواد pvc دارد که باعث مقاومت آن در برابر زنگ زدگی و آسیب میشود و همانند مفتول سیاه دارای انعطاف پذیری بالایی است. در ادامه مطلب با سفیران آهن همراه باشید تا روش های تولید مفتولی را مرحله به مرحله بررسی کرده و با نکات مربوط به آن آشنا شویم.

انواع سیم مفتولی کدامند و چه کاربردی دارند

روش های تولید سیم مفتولی

در فرآیند تولید سیم های مفتولی میلگرد به عنوان ماده اولیه در نظر گرفته میشود و با کشش و نازک کردن به تدریج سطح مقطع خود را از دست داده و به سطح مقطع سیم مورد نظر میرسد. نکته مورد توجه در این خصوص تدریجی بودن و یکباره نبودن تغییر کامل قطر میلگرد به سیم است و در تولید مفتول های غیر فابریک از تسمه های فولادی به عنوان ماده اولیه برای تولید مفتولی استفاده میشود.

با انجام آزمایشات ریاضی در تولید سیم مفتولی مشخص شده که حداکثر میزانی که سطح مقطع میتواند در طی یک بار کشش کاهش داشته باشد به مقدار 63 درصد قطر بوده و بعد از آن پاره میشود. به همین دلیل این فرآیند باید در دفعات و رعایت یکسری اصول انجام شود که در جهت کیفیت بالاتر و بهینگی بیشتر در روند تولید است. فرآیند تولید هر یک از مفتولی ها در بخش هایی با مفتولی های دیگر متفاوت است اما به طور کلی در عملیات تولید یکسری مراحل مشابه و مشترک وجود دارد. با سفیران آهن همراه باشید.

مفتول چگونه تولید میشود؟

برای تولید مفتول ابتدا باید شمش مورد نیاز با آلیاژی که در نهایت جنس سیم مفتول را تشکیل میشود تهیه کرد. سپس شمش در کوره پیش گرم قرار گرفته و در دمای بیش از 1200 درجه سانتی گراد حرارت داده میشود. هنگامی که شمش در کوره کاملا گداخته شد به طور اتوماتیک به بخش نورد انتقال داده میشود و با گذشتن شمش از تجهیزات نورد و غلتک ها، رفته رفته از قطر آن کم شده و به طول آن افزوده میشود. دفعاتی که باید شمش از غلتک ها عبور کند کاملا بستگی به قطر مفتول مورد نظر برای تولید دارد. هنگامی که قطر شمش به میزان مورد نظر کاهش یافت و ظاهری شبیه به مفتول قطور و طولانی به خود گرفت، عملیات خنک سازی انجام میگیرد.  

روش های تولید سیم مفتولی

خنک سازی

در عملیات خنک سازی، در طی 3 مرحله دمای مفتول کاسته میشود که به ترتیب در مرحله اول به میزان 55 درجه، در مرحله دوم به میزان 90 درجه و در مرحله سوم مجدد 55 درجه از دمای مفتول کم میشود تا درنهایت به دمای حدودی 950 تا 1000 درجه سانتی گراد برسد. توجه داشته باشید که اگر دما در مراحل خنک سازی با میزان بیشتری کاهش داشته باشد در نهایت مفتول جنس شکننده پیدا خواهد کرد. با سفیران آهن همراه باشید تا به بررسی مراحل بعدی در تولید مفتولی بپردازیم.

زنگ زدایی

در عملیات زنگ زدایی، پس از آن که مفتول کمی خنک شده باید زنگ زدایی شود زیرا سطح مفتول در حال تولید به علت حرارت بالا و نداشتن هیچ عایقی در برابر هوا، با اکسیژن ترکیب شده و کمی اکسید میشود که در مراحل بعدی که شامل کشش مفتول است، این زنگ زدگی ها باعث آسیب رساندن به قالب های کشش مفتول میشود. زنگ زدگی هایی که بر روی مفتول تشکیل میشود از جنس سخت اما شکننده هستند. برای از بین بردن زنگ زدگی آهن عملیات زنگ زدایی در چند مرحله صورت میگیرد که رایج ترین آن ها شامل اسیدشویی و شات بلاست و زنگ زدایی مکانیکی میشوند. 

روکش زنی

در عملیات روکش زنی، برای تولید مفتول های گالوانیزه روکشی از جنس روی بر روی مفتول قرار میگیرد. عملیات گالوانیزاسیون مفتولی در دو روش گرم و سرد میتواند انجام شود. روکش های دیگری که در عملیات روکش زنی میتواند بر سطح مفتولی اعمال شود شامل روکش مسی، روکش فسفات روی و روکش هایی با آلیاژ های دیگر میشود. 

عملیات آنیل

در عملیات آنیل، برای منظم نگه داشتن ساختار فولاد مفتول و ایجاد نرمی فولاد برای مرحله کشش، باید مفتول را در زمان معینی تحت دمای مشخصی قرار داد که باعث از بین رفتن سختی فولاد مفتول شده تا مراحلی که در کشش مفتول انجام میشود، نیروی کشش مفتول باعث بی نظمی در ساختار کریستالهای مفتول نشود. برای مشاهده قیمت انواع مفتولی از سفیران آهن کلیک کنید.

کشش مفتول

در عملیات کشش، مفتول وارد دستگاه کشش میشود تا قطر مفتول کم تر شده و به طول آن افزوده شود. کشش مفتول باعث کاهش قطر، افزایش طول، بیشتر شدن استحکام کششی و افزایش تنش تسلیم مفتولی میشود. در دستگاه کشش بر اساس نوع دستگاه و میزان قطر مورد نیاز برای مفتولی، چندین مرتبه کشش صورت میگیرد و از دستگاه خارج میشود و در نهایت پس از سرد شدن دور کلاف پیچیده شده و در بسته بندی به سمت انبار یا مشتری منتقل میشود.

مفتول چگونه تولید میشود

جمع بندی

در این مطلب به بررسی انواع سیم مفتولی به همراه کاربرد و ویژگی های هر کدام و نحوه تولید به همراه نکات مربوطه پرداختیم. قبل از خرید هرگونه محصولات فولادی از هر شرکت یا کارخانه می توانید با گرفتن مشاوره دقیق و کارشناسی از نکات کلیدی انتخاب مقاطع فولادی مورد نظر خود آگاه شوید و در ادامه با استعلام قیمت سیم مفتولی و محصولات فولادی و آگاهی از قیمت کارخانه و مکان بارگیری، خریدی بی واسطه داشته باشید. برای دستیابی به چنین مواردی می توانید سفیران آهن را انتخاب نمایید.

ضمن تشکر از شما کاربران گرامی که تا این بخش از مقاله با ما همراه بودید، لطفا نظرات و پیشنهادات و انتقادات سازنده خود را با ما در میان بگذارید. امیدواریم که این مطلب مورد رضایت شما عزیزان قرار گرفته و بتوانیم به اطلاعات و آگاهی شما در خصوص انواع سیم مفتول و کاربرد هر کدام و نحوه تولید مفتولی افزوده باشیم.

ارسال دیدگاه

ثبت دیدگاه

دیدگاه کاربران

● مطالب مرتبط

آشنایی با انواع تیرحصار و کاربرد هر کدام فنس و توری چگونه تولید میشوند؟ سیم خاردار چیست و انواع آن کدامند؟ سیم مفتول چیست و چه کاربردی دارد؟
پشتیبانی-واتساپ پشتیبانی واتساپ پشتیبانی-تلگرام پشتیبانی تلگرام پشتیبانی-ایتا پشتیبانی ایتا