لیست-قیمت-ورق لیست قیمت ورق
لیست-قیمت-میلگرد لیست قیمت میلگرد
لیست-قیمت-تیرآهن لیست قیمت تیرآهن
لیست-قیمت-پروفیل لیست قیمت پروفیل
لیست-قیمت-لوله لیست قیمت لوله
لیست-قیمت-نبشی لیست قیمت نبشی
لیست-قیمت-ناودانی لیست قیمت ناودانی
لیست-قیمت-مفتولی لیست قیمت مفتولی
مقالات-علمی-آهن مقالات علمی آهن اخبار-بازار-آهن اخبار بازار آهن تحلیل-بازار-آهن تحلیل بازار آهن تحلیل-بازار-خودرو تحلیل بازار خودرو تحلیل-بازار-ارز تحلیل بازار ارز
گزینه-ها سفیران آهن زاینده رود
۰۳۱-۹۱۰۰۱۰۴۰ تلفن-تماس ورود | ثبت نام

طلا: 3,305,800 تومان

دلار: 0 تومان

بیتکوین: 67,145 دلار

بورس: 2,158,535

تمام سکه: 37,395,000 تومان

نیم سکه: 23,200,000 تومان

ربع سکه: 14,600,000 تومان

تتر: 56,900 تومان

یورو: 62,090 تومان

جستجو
صفحه-اصلی صفحه اصلی لیست-قیمت لیست قیمت بیشتر
لیست-قیمت-ورق لیست قیمت ورق
لیست-قیمت-میلگرد لیست قیمت میلگرد
لیست-قیمت-تیرآهن لیست قیمت تیرآهن
لیست-قیمت-پروفیل لیست قیمت پروفیل
لیست-قیمت-لوله لیست قیمت لوله
لیست-قیمت-نبشی لیست قیمت نبشی
لیست-قیمت-ناودانی لیست قیمت ناودانی
لیست-قیمت-مفتولی لیست قیمت مفتولی
فروش-ویژه فروش ویژه بلاگ وبلاگ بیشتر درباره-ما درباره ما ارتباط-با-ما ارتباط با ما

نبشی چیست و چگونه تولید میشود؟

تاریخ انتشار تاریخ انتشار: ١۴۰۲/١۰/۲
تعداد بازدید ۴۲ بازدید
مدت مطالعه مدت مطالعه: ۹ دقیقه
تعداد نظر ۰ نظر

نبشی یک از محصولات فولادی پر کاربرد است که به طور کلی به شکل L شباهت زیادی دارد. در این مطلب درباره دسته بندی انواع نبشی و کاربرد هر کدام در صنایع گوناگون و همچنین نحوه تولید نبشی می‌پردازیم. تا پایان این مطلب با ما همراه باشید تا درباره چگونگی محاسبه وزن نبشی و قیمت هر کدام مطلع شوید.

نبشی چیست و چگونه تولید میشود

دسته بندی انواع نبشی

انواع نبشی بر اساس نحوه تولید به دو دسته نبشی فابریک و نبشی پرسی تقسیم میشوند و همچنین بر اساس شکل ظاهری به دو دسته بال مساوی و نبشی بال نامساوی تقسیم میشوند. بر اساس شکل ظاهری، نبشی شبیه به دو ورق عمود بر هم تشکیل شده است که به هر کدام از این ضلع های ورق، بال میگویند.

نبشی بال مساوی چیست؟

نبشی های بال مساوی همان طور که از نامش پیداست، طول و ارتفاع هر یک از دو بال این نبشی با هم برابر است. نبشی های بال مساوی در اندازه های مختلفی تولید میشوند و در ضخامت ورق نبشی، طول و عرض با هم متفاوت هستند اما همگی دارای بال هایی با اندازه مساوی و یکسان هستند.

نبشی بال مساوی چه کاربردی دارد؟

بیشترین کاربرد نبشی های بال مساوی در طراحی ساختمان و بخش های حاشیه و کناره های سازه ها و در بخشی از امور زیبایی ساختمان استفاده میشوند. همچنین در تولید سازه های بتنی و فلزی و بدنه ماشین آلات صنعتی، کاربرد دارند. نبشی های بال مساوی با حرف انگلیسی ال (L) و عددی جلوی آن که نمایان گر طول هر یک از بال های مساوی است شناخته میشوند. به عنوان مثال نبشی L100 به معنای نبشی بال مساوی با اندازه 100 میلی متر برای هر بال است. نبشی های بال مساوی را با حرف انگلیسی وی (v) هم میشناسند.

نبشی بال مساوی و کاربرد ها

نبشی بال نامساوی چیست؟

نبشی های بال نامساوی همان طور که از نامش پیداست، طول و ارتفاع هر یک از دو بال این نبشی با هم متفاوت است. نبشی های بال نامساوی در اندازه های مختلفی تولید میشوند و در ضخامت ورق مورد استفاده برای تولید نبشی، طول و عرض با هم متفاوت هستند اما همگی دارای بال هایی با اندازه های متفاوت با هم هستند.

نبشی بال نامساوی چه کاربردی دارد؟

نبشی های بال نامساوی در مواردی که نیاز به بال کوچکی از نبشی برای تکیه گاه و بال دیگر با طول بیشتر برای ظاهر یا کاربرد باشد استفاده میشوند. نبشی های بال نامساوی در ساخت دکل ها و قاب های فلزی با اندازه های متفاوت و همچنین در ساخت خرپا، ستون ها و بخش هایی از دستگاه باربری کاربرد دارند.

 نبشی های بال نامساوی با حرف انگلیسی ال (L) و 2 عدد ضرب در یکدیگر در جلوی آن است که نمایان گر طول هر یک از بال های نامساوی می‌باشد شناخته میشوند. به عنوان مثال نبشی L100*150 به معنای نبشی بال نامساوی با اندازه بال های 100 میلی متر برای یکی از بال ها و اندازه 150 میلی متر برای بال دیگر است.

نبشی بال نامساوی چه کاربرد ها

نبشی پرسی و فابریک با هم چه تفاوتی دارند؟

نبشی ها بر اساس فرآیند تولید به دو دسته پرسی و فابریک تقسیم میشوند. نبشی های پرسی توسط ورق تولید میشوند. یعنی ماده اولیه اصلی برای فرآیند تولید نبشی، ورق فولادی st37 است. به این شکل که با ایجاد یک خم در وسط ورق با زاویه 90 درجه خروجی یک نبشی بال مساوی است و در صورت ایجاد خم بدون در نظر گرفتن مرکز ورق، خروجی فرآیند یکی نبشی بال نامساوی خواهد بود.

نبشی های فابریک توسط بیلت (billet) تولید میشوند به این صورت که با حرارت دادن بیلت و افزایش قابلیت حالت پذیری، بیلت را وارد قفسه غلتک های مخصوصی میکنند تا کم کم به نبشی تبدیل شود. فرآیند تولید نبشی با استفاده از روش پرسی بسیار ساده تر بوده و با ایجاد چند برشکاری و خمکاری میتوان به نبشی مورد نظر خود دست یافت اما در نبشی های فابریک به علت این که بیلت مستقیما و در طی یک سری عملیات به نبشی تبدیل میشود، فرآیند پیچیده تر است که در ادامه مطلب به بررسی آن خواهیم پرداخت. با سفیران آهن همراه باشید.

نبشی چگونه تولید میشود؟

همانطور که پیش تر گفتیم نبشی ها به طور کلی به یکی از دو روش پرسی یا فابریک تولید میشوند. نبشی های فابریک فرآیند پیچیده تری برای تولید دارند و مستقیما بیلت فولادی به نبشی تبدیل میشود و قیمت بالاتری هم دارند اما مزیت هایی مثل کیفیت بالاتر و ابعاد دقیق تری دارند. نبشی های پرسی درای فرآیند تولید ساده تر، قیمت پایین تر و دقت و کیفیت پایین تری دارند و مستقیما از ورق های فولادی که عمدتا ورق st37 است تولید میشوند.

فرآیند تولید نبشی پرسی

برای تولید نبشی پرسی ابتدا باید ورق مورد نظر خود را به درستی انتخاب کنیم. در روش پرسی، ضخامت ورق همان ضخامت نبشی، طول ورق همان طول نبشی و عرض ورق بستگی به این که نبشی بال مساوی یا نامساوی بخواهیم متفاوت است اما مجموع اندازه دو بال نبشی برابر با عرض ورق است. مهمترین نکته برای انتخاب ورق، ضخامت است و با انجام برشکاری توسط دستگاه های مختلفی مثل گیوتین، پلاسما، لیزر و cnc میتوان به ابعاد مورد نظر خود دست یافت.

پس از تهیه ورق و برشکاری، باید ورق را برای فرآیند خمکاری آماده کرد. از آنجا که یک خم 90 درجه در تمام طول ورق مورد نیاز است، میتوان به سادگی با استفاده از دستگاه خم‌کن هیدرولیکی با تکنولوژی CNC یک خم یکسان در طول ورق با زاویه مشخص ایجاد کرد. برای افزایش کیفیت کار خمکاری، باید پانچ (قطعه متحرک و بالایی) و قالب (قطعه ثابت و تکیه گاه پایینی) را برای دستگاه خمکاری به درستی انتخاب کرد.

فرآیند تولید انواع نبشی پرسی و فابریک

فرآیند تولید نبشی فابریک

برای تولید نبشی فابریک باید ابتدا بیلت فولادی را حرارت داد تا انعطاف پذیری بیشتری داشته باشد. سپس بیلت را وارد غلتک هایی میکنیم تا عملیات نورد گرم انجام شود با این تفاوت که یک غلتک عمودی در مسیر بیلت قرار دارد و با عبور بیلت از این غلتک ها، نه تنها به صورت افقی پهن تر و کم ارتفاع تر میشود، بلکه به صورت افقی هم به همان میزان کشیده میشود و رفته رفته با تکرار این عملیات و تجدید اندازه های غلتک با بیلت، شاهد تبدیل بیلت به نبشی با اندازه و ابعاد مورد نظر خود خواهیم بود.

نحوه محاسبه وزن نبشی

وزن نبشی ها بر اساس واحد کیلوگرم محاسبه میشود. عوامل موثر بر وزن نبشی شامل ضخامت و طول و انداره بال ها است که همگی بر حسب متر هستند. برای محاسبه وزن نبشی میتوانید از فرمول زیر استفاده کنید:

ضخامت نبشی (متر) × طول نبشی (متر) × اندازه بال ها (متر) × ۷۸۵۰ × ۲ = وزن نبشی (کیلوگرم)

قیمت انواع نبشی

قیمت انواع نبشی بر اساس نوع، وزن، طول و آلیاژ متفاوت است و دیگر عواملی مثل قیمت دلار، قیمت سنگ آهن، فرآیند تولید، عرضه و تقاضا بازار نبشی و صادرات و واردات در قیمت روز نبشی موثر هستند. نبشی های فابریک به علت فرآیند تولید پیچیده تر، قیمت بالاتری نسبت به نبشی های پرسی دارند. شما میتوانید برای مشاهده قیمت انواع نبشی از همه کارخانه ها با ابعاد و اندازه های مختلف وارد صفحه قیمت نبشی شوید و یا با شماره 031-91001040 از شرکت سفیران آهن تماس حاصل فرمایید.

وزن و قیمت انواع نبشی

جمع بندی

در این مطلب به بررسی انواع نبشی و نحوه تولید و کاربرد هر کدام به همراه محاسبه وزن و قیمت نبشی پرداختیم. قبل از خرید نبشی یا هرگونه مقطع فولادی از هر شرکت یا کارخانه می توانید با گرفتن مشاوره دقیق و کارشناسی از نکات کلیدی انتخاب نبشی یا محصول مورد نظر خود آگاه شوید و در ادامه با استعلام قیمت و آگاهی از قیمت کارخانه و مکان بارگیری خریدی بی واسطه داشته باشید. برای دستیابی به چنین مواردی می توانید سفیران آهن را در خرید نبشی انتخاب نمایید.

ضمن تشکر از شما کاربران گرامی که تا این بخش از مقاله با ما همراه بودید، لطفا نظرات و پیشنهادات و انتقادات سازنده خود را با ما در میان بگذارید. امیدواریم که این مطلب مورد رضایت شما عزیزان قرار گرفته و بتوانیم به اطلاعات و آگاهی شما در خصوص انواع نبشی هر چند به میزان کم افزوده باشیم.

ارسال دیدگاه

ثبت دیدگاه

دیدگاه کاربران

● مطالب مرتبط

قیمت نبشی به چه عواملی بستگی دارد؟
پشتیبانی-واتساپ پشتیبانی واتساپ پشتیبانی-تلگرام پشتیبانی تلگرام پشتیبانی-ایتا پشتیبانی ایتا