لیست-قیمت-ورق لیست قیمت ورق
لیست-قیمت-میلگرد لیست قیمت میلگرد
لیست-قیمت-تیرآهن لیست قیمت تیرآهن
لیست-قیمت-پروفیل لیست قیمت پروفیل
لیست-قیمت-لوله لیست قیمت لوله
لیست-قیمت-نبشی لیست قیمت نبشی
لیست-قیمت-ناودانی لیست قیمت ناودانی
لیست-قیمت-مفتولی لیست قیمت مفتولی
مقالات-علمی-آهن مقالات علمی آهن اخبار-بازار-آهن اخبار بازار آهن تحلیل-بازار-آهن تحلیل بازار آهن تحلیل-بازار-خودرو تحلیل بازار خودرو تحلیل-بازار-ارز تحلیل بازار ارز
گزینه-ها سفیران آهن زاینده رود
۰۳۱-۹۱۰۰۱۰۴۰ تلفن-تماس ورود | ثبت نام

طلا: 3,305,800 تومان

دلار: 0 تومان

بیتکوین: 67,145 دلار

بورس: 2,158,535

تمام سکه: 37,395,000 تومان

نیم سکه: 23,200,000 تومان

ربع سکه: 14,600,000 تومان

تتر: 56,900 تومان

یورو: 62,090 تومان

جستجو
صفحه-اصلی صفحه اصلی لیست-قیمت لیست قیمت بیشتر
لیست-قیمت-ورق لیست قیمت ورق
لیست-قیمت-میلگرد لیست قیمت میلگرد
لیست-قیمت-تیرآهن لیست قیمت تیرآهن
لیست-قیمت-پروفیل لیست قیمت پروفیل
لیست-قیمت-لوله لیست قیمت لوله
لیست-قیمت-نبشی لیست قیمت نبشی
لیست-قیمت-ناودانی لیست قیمت ناودانی
لیست-قیمت-مفتولی لیست قیمت مفتولی
فروش-ویژه فروش ویژه بلاگ وبلاگ بیشتر درباره-ما درباره ما ارتباط-با-ما ارتباط با ما

تیرچه چیست؟ آشنایی با انواع تیرچه

تاریخ انتشار تاریخ انتشار: ١۴۰۲/١١/۲۸
تعداد بازدید ۵۷ بازدید
مدت مطالعه مدت مطالعه: ۹ دقیقه
تعداد نظر ۰ نظر

تیرچه یکی از مهمترین بخش ها در ساختمان سازی است که در ستون ها و دیوار های ساختمان به شکل افقی به کار میرود و در صورت ترکیب با تیرچه های دیگر باعث تشکیل ساختاری در کف یا سقف ساختمان شده که استحکام بیشتری در برابر نیرو های مختلف و کششی می‌بخشد. در ادامه مطلب با سفیران آهن همراه باشید تا شما را با ساختار، ویژگی ها و کاربرد انواع تیرچه بتنی، صنعتی و تیرچه کرومیت آشنا کنیم. شما میتوانید برای استعلام قیمت انواع تیرچه و قیمت آهن آلات با شماره 91001040-031 از سفیران آهن تماس بگیرید.

آشنایی با انواع تیرچه و کاربرد هر کدام

تیرچه چیست و چه ساختاری دارد؟

تیرچه یکی از اجزای بسیار مهم در ساختمان سازی است که باعث افزایش میزان استحکام ساختمان و سازه ها میشود. تیرچه انواع مختلفی دارد اما در یک حالت کلی تیرچه را میتوان به شکل یک استوانه و یا مکعب مستطیل گوشه دار متصور شد. با توجه به نوع تیرچه، معمولا تشکیل شده از ترکیب انواع میلگرد با بتن، ورق، نبشی و دیگر مقاطع فولادی و مصالح ساختمانی و اتصال از طریق انواع جوشکاری یا قلاب زنی ساخته میشود. تیرچه ها در قسمت های حامل بار ساختمان مثل ستون ها و پایه ها، قسمت های زیر بنا و سقف کاربرد زیادی دارند. از پر استفاده ترین انواع تیرچه میتوان به تیرچه های بتنی و تیرچه های صنعتی و تیرچه های کرومیت و فلزی اشاره کرد که در ادامه به بررسی هر کدام خواهیم پرداخت. با سفیران آهن همراه باشید.

تیرچه بتنی چیست و چه کاربردی دارد؟

تیرچه های بتنی از ترکیب بتن و آرماتور های فولادی ساخته میشوند و شکل ظاهری شبیه به حرف T انگلیسی حجمی و طولانی دارند. آرماتوری که در تیرچه های بتنی به کار میرود بر اساس مورد استفاده ای که دارد تعیین میشود اما به طور کلی ساختار آرماتوری شبیه به خرپا دارد که متشکل از دو میلگرد آجدار استاندارد A3 به موازات با هم در پایین و یک میلگرد آجدار A3 در بالا و اتصال دو میلگرد ساده بین میلگرد های آجدار پایینی و بالایی است. در اکثر تیرچه های بتنی و میلگرد های زیگزاگ این اتصال بین میلگرد آجدار و ساده، حاصل جوشکاری است.

ساختار و ویژگی های تیرچه های بتنی

اما گاهی در تولید به روش دستی از قلاب به جای جوشکاری استفاده میشود. ساختار های متفاوتی در تولید تیرچه های بتنی برحسب کاربرد به کار میرود. مثلا در بعضی از تیرچه های بتنی از سه میلگرد آجدار در قسمت پایه تیرچه استفاده میشود. همچنین سطح بتن در تیرچه های بتنی متفاوت است که گاهی سطح بتن به میزان کامل ارتفاع آرماتور میرسد که شبیه به بلوک های بتنی که در راه سازی و جداسازی مسیر های رفت و برگشت استفاده میشود شباهت دارد. تیرچه های بتنی در دو نوع تیرچه خرپایی و تیرچه پیش تنیده تولید می شوند.

کاربرد تیرچه های بتنی در ساختمان سازی و اکثر سازه های بتنی است و برای جلوگیری از ترک خوردن بتن و همچنین مقاومت بیشتر در برابر فشار های عمودی در ستون ها و پایه های اصلی حامل بار ساختمان استفاده میشوند. از تیرچه های بتنی در برابر فشار های افقی در کف و سقف ساختمان استفاده میشوند. تیرهای T شکل بتنی به هم چسبیده و مجاور هم در سقف، لنگر خمشی حاصل از بارهای عمود بر سقف را تحمل کرده و به تیرهای اصلی یا تکیه گاه ها با استفاده از اتصالات منتقل می کنند. قیمت تیرچه های بتنی به عوامل زیادی بستگی دارد که از مهمترین آنها قیمت میلگرد و اجزای آرماتوربندی، قیمت بتن و شیوه تولید دستی یا اتوماتیک تیرچه بتنی است. تا انتهای مطلب با سفیران آهن همراه باشید. 

تیرچه صنعتی چه ویژگی هایی دارد؟

اجزای تیرچه های صنعتی توسط لولا به هم متصل میشوند و شکل ظاهری معمولا سه وجهی دارند. تیرچه های صنعتی هیچگونه انحنایی در سطح خود ندارند و بیشتر استفاده از آن ها در سقف سازه های بزرگ است و به دلیل مقرون به صرفه بودن استفاده از آن ها کاربرد زیادی برای پروژه های سازندگی دارد. از مزیت های تیرچه های صنعتی میتوان به وزن کم به علت استفاده کمتر از میلگرد، انتقال راحت، تولید انبوه به دلیل روند تولید مکانیزه، سهولت در استفاده به دلیل روش جوشکاری و همبستگی اجزا، صرفه جویی در مصرف بتن و کاهش هزینه های جانبی را نام برد.

تیرچه صنعتی چیست و چه کاربردی دارد

اتصالات تیرچه های صنعتی به روش جوش نقطه ای است که باعث کاهش احتمال شکستگی در تیرچه میشود و به دلیل مکانیزه بودن فرآیند تولید تیرچه های صنعتی، احتمال خطا های انسانی وجود نداشته و به علت هزینه کمتر برای نیروی انسانی در روند تولید تیرچه های صنعتی، استفاده زیادی در سقف و قسمت های حامل بار دارد. برای استعلام قیمت انواع تیرچه میتوانید با شماره 91001040-031 تماس بگیرید. تا انتهای مطلب با سفیران آهن همراه باشید تا به بررسی ساختار و ویژگی های تیرچه کرومیت و اهمیتی که در صنعت سازندگی دارد بپردازیم. 

تیرچه کرومیت چیست و چه مزایایی دارد؟

تیرچه کرومیت یکی از پر استفاده ترین تیرچه های فلزی محسوب میشود. در ساختار تیرچه کرومیت از بتن استفاده نمیشود. از تیرچه کرومیت استفاده زیادی در سقف میشود. با توجه به قیمت بالاتر تیرچه های کرومیت، در نهایت هزینه کمتری نسبت به استفاده از تیرچه های بتنی دارد زیرا هر تیرچه کرومیت نسبت به تیرچه بتنی پوشش بیشتری بر سقف ایجاد میکند و این تفاضل نه تنها جبران قیمت بالاتر را کرده بلکه در مجموع هزینه کمتری انجام میشود. 

یکی دیگر از بزرگترین مزیت های استفاده از تیرچه های کرومیت، استحکام بالایی است که باعث میشود به تنهایی وزن خود و متعلقات همراه تیرچه را تحمل کرده و نیازی به شمع بندی وجود ندارد و به همین علت سرعت اجرایی کردن سقف تیرچه کرومیت نسبت به سقف تیرچه بلوک بتنی بیشتر است. به علاوه از تیرچه کرومیت میتوان بر روی سازه های مختلف بتنی، فولادی و دیگر سازه و ساختمان ها قابل پیاده سازی و استفاده است. همچنین با استفاده از تیرچه کرومیت مصرف بتن در کمتر شده و جدای از صرف جویی در هزینه ها، سازه سبک تر خواهد بود و تحمل وزن و فشار های مختلف مطمئن تر صورت میگیرد. 

تیرچه کرومیت چه مویژگی ها و مزایایی دارد

تیرچه های فلزی مثل تیرچه کرومیت از بال تحتانی، بال فوقانی و بخش های قطری تشکیل شده است. بال تحتانی تیرچه از تسمه ساخته میشود و به عنوان بخش کششی تیرچه عمل میکند که باید قادر به تحمل نیروی کششی حاصل از لنگر خمشی که ناشی از وزن خود است در زمان حمل و نقل باشد و همچنین فشار و نیروی کششی که ناشی از وزن مرده سقف و دیگر بخش های متصل و هم محور تیرچه و بار های وارده را تحمل کند. بال فوقانی تیرچه به جز تسمه میتواند از نبشی و ناودانی باشد که در تحمل بار ناشی از بارهای مرده و زنده در هنگام بهره برداری اهمیت بالایی دارد. بخش های قطری تیرچه به کمک قسمت کششی و فشاری، ایستایی لازم را برای تحمل بار های وارد شده در مرحله‌ بارگذاری تامین می نمایند.

تیرچه با میلگرد زیگزاگ چه تفاوتی دارد؟

در بسیاری موارد میلگرد زیگزاگ یا خرپا با تیرچه های بتنی کاربرد های مشابهی دارند. میلگرد های زیگزاگ هم در شکل و ساختار و هم در موارد استفاده با تیرچه های بتنی شباهت دارند. اما یکسری تفاوت هایی با تیرچه های فلزی مثل تیرچه کرومیت و تیرچه های صنعتی وجود دارد که مهمترین آنها شامل موارد زیر است:

• تیرچه های کرومیت قابلیت پوشش بیشتر سقف و استحکام تحمل بالاتری نسبت به میلگرد زیگزاگ دارند.

• تیرچه های کرومیت تماما فلزی بوده و از ورق فولادی در ساختار خود استفاده میکنند.

• در تیرچه های صنعتی از جوش نقطه ای استفاده میشود در حالی که در میلگرد زیگزاگ و خرپا های سنتی از جوش قوس الکتریکی استفاده میشود.

• فرآیند تولید تیرچه های کرومیت و صنعتی مکانیزه تر بوده و نسبت به میلگرد زیگزاگ نیاز کمتری به دخالت نیروی انسانی دارد و به همین دلیل هزینه تمام شده تولید به نسبت مواد و مصالح کمتر خواهد بود.

• در تیرچه صنعتی با استفاده از میلگرد کلاف عرضی می‌توان پیوستگی را در هر طول و اندازه‌ای حفظ کرد اما در میلگرد زیگزاگ برای افزایش طول باید باقیمانده میلگرد های زیگزاگ را با جوش دادن سر به سر به همدیگر متصل کنند.

کاربرد انواع تیرچه در ساختمان سازی

جمع بندی

در این مطلب به بررسی انواع تیرچه به همراه کاربرد و ویژگی هر کدام پرداختیم. قبل از خرید هرگونه محصولات فولادی از هر شرکت یا کارخانه می توانید با گرفتن مشاوره دقیق و کارشناسی از نکات کلیدی انتخاب مقاطع فولادی مورد نظر خود آگاه شوید و در ادامه با استعلام قیمت محصولات فولادی و آگاهی از قیمت کارخانه و مکان بارگیری، خریدی بی واسطه داشته باشید. برای دستیابی به چنین مواردی می توانید سفیران آهن را انتخاب نمایید.

ضمن تشکر از شما کاربران گرامی که تا این بخش از مقاله با ما همراه بودید، لطفا نظرات و پیشنهادات و انتقادات سازنده خود را با ما در میان بگذارید. امیدواریم که این مطلب مورد رضایت شما عزیزان قرار گرفته و بتوانیم به اطلاعات و آگاهی شما در خصوص انواع تیرچه افزوده باشیم.

ارسال دیدگاه

ثبت دیدگاه

دیدگاه کاربران

● مطالب مرتبط

جدول اشتال میلگرد کاربرد میلگرد در بتن و ساختمان سازی میلگرد همبندی چیست؟ آشنایی با میلگرد زیگزاگ و خرپا
پشتیبانی-واتساپ پشتیبانی واتساپ پشتیبانی-تلگرام پشتیبانی تلگرام پشتیبانی-ایتا پشتیبانی ایتا