لیست-قیمت-ورق لیست قیمت ورق
لیست-قیمت-میلگرد لیست قیمت میلگرد
لیست-قیمت-تیرآهن لیست قیمت تیرآهن
لیست-قیمت-پروفیل لیست قیمت پروفیل
لیست-قیمت-لوله لیست قیمت لوله
لیست-قیمت-نبشی لیست قیمت نبشی
لیست-قیمت-ناودانی لیست قیمت ناودانی
لیست-قیمت-مفتولی لیست قیمت مفتولی
مقالات-علمی-آهن مقالات علمی آهن اخبار-بازار-آهن اخبار بازار آهن تحلیل-بازار-آهن تحلیل بازار آهن تحلیل-بازار-خودرو تحلیل بازار خودرو تحلیل-بازار-ارز تحلیل بازار ارز
گزینه-ها سفیران آهن زاینده رود
۰۳۱-۹۱۰۰۱۰۴۰ تلفن-تماس ورود | ثبت نام

طلا: 3,305,800 تومان

دلار: 0 تومان

بیتکوین: 67,145 دلار

بورس: 2,158,535

تمام سکه: 37,395,000 تومان

نیم سکه: 23,200,000 تومان

ربع سکه: 14,600,000 تومان

تتر: 56,900 تومان

یورو: 62,090 تومان

جستجو
صفحه-اصلی صفحه اصلی لیست-قیمت لیست قیمت بیشتر
لیست-قیمت-ورق لیست قیمت ورق
لیست-قیمت-میلگرد لیست قیمت میلگرد
لیست-قیمت-تیرآهن لیست قیمت تیرآهن
لیست-قیمت-پروفیل لیست قیمت پروفیل
لیست-قیمت-لوله لیست قیمت لوله
لیست-قیمت-نبشی لیست قیمت نبشی
لیست-قیمت-ناودانی لیست قیمت ناودانی
لیست-قیمت-مفتولی لیست قیمت مفتولی
فروش-ویژه فروش ویژه بلاگ وبلاگ بیشتر درباره-ما درباره ما ارتباط-با-ما ارتباط با ما

انواع تیرآهن چگونه تولید می‌شوند؟

تاریخ انتشار تاریخ انتشار: ١۴۰۲/١۰/۹
تعداد بازدید ۴۳ بازدید
مدت مطالعه مدت مطالعه: ١۰ دقیقه
تعداد نظر ۰ نظر

انواع تیرآهن کاربرد زیادی در صنعت و ساختمان سازی دارند. در این مطلب به بررسی انواع تیرآهن و روش های مختلف برای تولید هرکدام پرداخته میشود. تیرآهن را میتوان به شکل حرف انگلیسی H متصور شد که اهمیت بسیاری در تحمل بار ساختمان و تولید اسکلت اصلی ساختمان ها و سازه های فلزی دارد. نیاز های گوناگون به تیرآهن باعث شده تا انواع مختلفی از آن با ویژگی های مختلف متناسب با نیاز های هر پروژه تولید شود. در یک تعریف ساده، تیرآهن شامل سه قطعه فولادی از کمر به هم چسبیده می باشد که در ادامه به بررسی روش های مختلف تولید انواع تیرآهن پرداخته میشود.

انواع تیرآهن چگونه تولید می‌شوند

انواع تیرآهن را بشناسید

انواع تیرآهن از دو بخش جان و بال تشکیل شده اند. جان همان قسمت اصلی و پایه میانی تیرآهن و بال ها به دو بخش حاشیه و کناری تیرآهن میگویند که به موازات به امتداد جان متصل هستند. انواع رایج و پر استفاده تیرآهن ها شامل تیرآهن IPE، تیرآهن هاش، تیرآهن INP و تیرآهن لانه زنبوری (CPE) هستند که تفاوت انواع تیرآهن در نسبت اندازه جان و بال و ضخامت است که باعث تفاوت در کاربرد هر کدام میشود. در ادامه به طور مختصر به توضیح هر یک از انواع تیرآهن های نامبرده می‌پردازیم. با سفیران آهن همراه باشید.

تیرآهن IPE چه ویژگی هایی دارد؟

تیرآهن IPE را با نام تیرآهن معمولی هم می‌شناسند که ظاهری شبیه به حرف I انگلیسی دارد. این تیرآهن طبق استاندارد اروپا تولید میشود و دارای بال هایی با ضخامت یکسان در ابتدا و انتهای طول تیرآهن نسبت به یکدیگر بوده و به همین دلیل در طراحی های سازه های استاندارد و پخش مساوی بار، کاربرد زیادی دارد.

تیرآهن هاش به چه تیرآهنی می‌گویند؟

تیرآهن های هاش در انواع مختلف سبک (HEA) و سنگین (HEB) و فوق سنگین (HEM) با استاندارد های گوناگون، با حرف اختصاری H در ابتدای نام خود شروع میشوند زیرا به صورت ظاهری هم بسیار شبیه به H است. تیرآهن های هاش را با نام بال پهن هم میشناسند زیرا نسبت به تیرآهن های دیگر بال های پهن و وسیع تری دارد.

تیرآهن INP دارای چه خصوصیاتی است؟

تیرآهن INP دقیقا مثل تیرآهن IPE است با این تفاوت که ضخامت بال های این تیرآهن به تدریج با فاصله گرفتن از قسمت جان تیرآهن کمتر میشود به شکلی که اگر به آن نگاه کنید شیب ملایمی را در ضخامت بالها می‌بینید. تیرآهن INP در کل بال های نازک تری نسبت به IPE به خصوص در قسمت های خارجی بال ها و انتهای بال های خود دارد.

انواع تیرآهن و نحوه تولید هر کدام

تیرآهن لانه زنبوری چیست و چه مشخصاتی دارد؟

تیرآهن لانه زنبوری (CPE) یا تیرآهن شبکه همانطور که از نامش مشخص است دارای حفره هایی شبیه لانه زنبور بر سطح جان خود است که معمولا به عنوان عناصر سقفی ساختمان ها و سازه ها استفاده میشود. مزیت استفاده از این تیرآهن تحمل بار زیاد نسبت به وزن خود تیرآهن است و همچنین به علت وزن کمتر از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه تر است.

روش های تولید تیرآهن

انواع تیرآهن معمولا توسط فرآیند نوردگرم ساخته میشوند. به طور کلی انواع تیرآهن به 3 روش کلی شامل نوردکشی گرم، جوشکاری یا پرچ کردن و ریخته‌گری تولید میشوند. اما برخی روش های دیگری مثل وجود دارد که بخشی از تیرآهن های مخصوصی را توسط این فرآیند ها تولید میکنند. مثلا برای تولید تیرآهن های لانه زنبوری، در مرحله نهایی ساخت جان، با استفاده از گیوتین و تجهیزات برشکاری عملیاتی صورت میگیرد تا قسمت های حفره ای لانه زنبوری بر روی بخش جان این تیرآهن جدا شود. در ادامه به بررسی روش های رایج تولید انواع تیرآهن به همراه نکات مربوطه میپردازیم. برای شناخت بیشتر در خصوص روش های تولید تیرآهن تا انتهای مطلب ما را همراهی کنید.

روش نوردگرم برای تولید تیرآهن

در تولید تیرآهن به روش نوردگرم، ماده اولیه را که شمش فولادی است به دمای بین 1000 تا 1100 درجه سانتیگراد رسانده و به سمت قفسه غلتک هایی با غلتک های افقی و عموی برای شکل دادن به جان و بال تیرآهن با اندازه مشخص، در یک فرآیند میفرستیم تا در نهایت به شکل دلخواه درآیند. پس از انجام عملیات نوردگرم، تیرآهن را در اندازه های مورد نیاز برای حمل و نگهداری در انبار برش داده و سطح تیرآهن های برش داده شده را صاف و عاری از خوردگی یا ایرادات ظاهری میکنیم.

روش نوردگرم در تولید و ساخت انواع تیرآهن

تولید تیرآهن به روش جوشکاری

تیرآهن ها را میتوان از طریق جوشکاری و جوش دادن دوبال به جان تیرآهن تولید کرد. شیوه انجام این فرآیند به این شکل است که بخش جان تیرآهن و هر یک از بال های آن را به صور جداگانه در طی فرآیند نورد به اندازه و ضخامت مورد نظر مس‌رسانیم و سپس با استفاده از تجهیزات قوی و صنعتی در حوزه جوشکاری، دو بال را از وسط به کناره های جان جوش میدهیم. لازم به ذکر است. تولید تیرآهن به روش پرچ‌کاری نیز دقیقا مثل روش جوشکاری انجام میشود با این تفاوت که در انتها به جای جوش دادن 3 قطعه به یکدیگر، پس از ایجاد سوراخ هایی بر سطح جان و بال، این سه قطعه را به یکدیگر پرچ میکنیم.

تولید انواع تیرآهن به روش ریخته گری

در این روش ابتدا مواد اولیه را در کوره ذوب میکنیم و سپس در قالبی مشخص با ابعاد تیرآهن مورد نیاز ریخته و پس از سرد شدن و شکل گیری تیرآهن، آن را از قالب جدا کرده و سطح تیرآهن را صاف و صیقلی و عاری از هر گونه معایب ظاهری میکنیم.

عوامل موثر بر کیفیت تیرآهن تولید شده

از مهمترین عوامل موثر بر کیفیت نهایی تیرآهن تولید شده، مواد اولیه لازم برای تولید آن است. هر چه خلوص و کیفیت مواد اولیه جهت تولید تیرآهن بیشتر باشد، تیرآهن تولید شده از کیفیت بالاتری برخوردار است. فرآیند تولید و دقت کارکنان و همچنین فناوری مورد استفاده برای تولید تیرآهن هر چه بهتر و با دقت بالاتری انجام شود، نه تنها هدر رفت مواد کاهش میابد بلکه تیرآهن تولید شده از کیفیت بالاتری برخوردار است.

عوامل موثر بر کیفیت تیرآهن تولید شده

جمع بندی

در این مطلب به طور مختصر درباره انواع پر استفاده تیرآهن توضیحاتی داده شد و سپس به بررسی روش های رایج تولید انواع تیرآهن پرداختیم. قبل از خرید تیرآهن یا هرگونه محصولات فولادی از هر شرکت یا کارخانه می توانید با گرفتن مشاوره دقیق و کارشناسی از نکات کلیدی انتخاب تیرآهن مورد نظر خود، آگاه شوید و در ادامه با استعلام قیمت و آگاهی از قیمت کارخانه و مکان بارگیری، خریدی بی واسطه داشته باشید. برای دستیابی به چنین مواردی می توانید سفیران آهن را در خرید تیرآهن انتخاب نمایید. جهت اطلاع از قیمت تیرآهن کلیک کنید.

ضمن تشکر از شما کاربران گرامی که تا این بخش از مقاله با ما همراه بودید، لطفا نظرات و پیشنهادات و انتقادات سازنده خود را با ما در میان بگذارید. امیدواریم که این مطلب مورد رضایت شما عزیزان قرار گرفته و بتوانیم به اطلاعات و آگاهی شما در خصوص نحوه تولید و خرید انواع تیرآهن هر چند به میزان کم افزوده باشیم.

ارسال دیدگاه

ثبت دیدگاه

دیدگاه کاربران

● مطالب مرتبط

قیمت تیرآهن و عوامل موثر بر آن
پشتیبانی-واتساپ پشتیبانی واتساپ پشتیبانی-تلگرام پشتیبانی تلگرام پشتیبانی-ایتا پشتیبانی ایتا