لیست-قیمت-ورق لیست قیمت ورق
لیست-قیمت-میلگرد لیست قیمت میلگرد
لیست-قیمت-تیرآهن لیست قیمت تیرآهن
لیست-قیمت-پروفیل لیست قیمت پروفیل
لیست-قیمت-لوله لیست قیمت لوله
لیست-قیمت-نبشی لیست قیمت نبشی
لیست-قیمت-ناودانی لیست قیمت ناودانی
لیست-قیمت-مفتولی لیست قیمت مفتولی
مقالات-علمی-آهن مقالات علمی آهن اخبار-بازار-آهن اخبار بازار آهن تحلیل-بازار-آهن تحلیل بازار آهن تحلیل-بازار-خودرو تحلیل بازار خودرو تحلیل-بازار-ارز تحلیل بازار ارز
گزینه-ها سفیران آهن زاینده رود
۰۳۱-۹۱۰۰۱۰۴۰ تلفن-تماس ورود | ثبت نام

طلا: 3,305,800 تومان

دلار: 0 تومان

بیتکوین: 67,145 دلار

بورس: 2,158,535

تمام سکه: 37,395,000 تومان

نیم سکه: 23,200,000 تومان

ربع سکه: 14,600,000 تومان

تتر: 56,900 تومان

یورو: 62,090 تومان

جستجو
صفحه-اصلی صفحه اصلی لیست-قیمت لیست قیمت بیشتر
لیست-قیمت-ورق لیست قیمت ورق
لیست-قیمت-میلگرد لیست قیمت میلگرد
لیست-قیمت-تیرآهن لیست قیمت تیرآهن
لیست-قیمت-پروفیل لیست قیمت پروفیل
لیست-قیمت-لوله لیست قیمت لوله
لیست-قیمت-نبشی لیست قیمت نبشی
لیست-قیمت-ناودانی لیست قیمت ناودانی
لیست-قیمت-مفتولی لیست قیمت مفتولی
فروش-ویژه فروش ویژه بلاگ وبلاگ بیشتر درباره-ما درباره ما ارتباط-با-ما ارتباط با ما

تاثیر بورس کالا بر قیمت مقاطع فولادی/گرانی در راه است

تاریخ انتشار تاریخ انتشار: 1402/9/19
تعداد بازدید 18 بازدید
مدت مطالعه مدت مطالعه: 5 دقیقه
تعداد نظر 0 نظر

تمامی عوامل موثر بورس کالا بر قیمت مقاطع فولادی

عوامل-موثر-بر-بورس-کالا

بورس کالا در 5 روز هفته در کشور عزیزمان ایران داغ دنبال می شود و محلی است برای عرضه محصولات و کالا های با ارزش از قبیل مقاطع فولادی، خودرو، لوازم خانگی و .. است و تمامی کارخانه ها و تولیدکنندگان که کدبورسی دریافت کرده اند می توانند حضور فعال داشته باشند.طبیعی است که هر چه شرایط اقتصادی کشور بهتر باشد، تقاضا برای خرید مقاطع فولادی بیشتر شده و قیمت ها افزایش پیدا می کند. در شرایطی که اقتصاد کشور در حال رکود باشد، نه تنها تقاضا بلکه قیمت ها نیز کم می شوند.کالاهایی مانند فولاد خام، سنگ آهن و… مواد اولیه برای تولید این مقاطع هستند. هر چه معادن و منابع یک کشور مانند ایران برای این محصولات بیشتر باشد، قطعا از لحاظ تولید قوی تر خواهند بود. بنابراین در این مناطق نسبت به کشورهای وارد کننده، قیمت ها کمتر است.

تحولات سیاسی و اقتصادی بر تمام ارکان یک کشور تاثیر می گذارند. مثلا وقتی که یک جامعه در حال جنگ یا قحطی است، عرضه کالا به شدت کاهش پیدا کرده و قیمت بیشتر می شود. برخلاف جنگ و اختلافات سیاسی، اگر توافقنامه صلح امضا شود، کاهش قیمت ها را مشاهده می کنیم.

بنابراین می توان نتیجه گرفت که تمامی این عوامل بر شاخص بورس و قیمت مقاطع فولادی تاثیرگذارند.

تاثیرپذیری بورس و اثرگذاری وابسته آن

مقاطع-فولادی0در-بورس-کالا

دو بازار معاملاتی بسیار مهم اقتصادی در ایران، سرمایه و فولاد هستند که رابطه تنگاتنگی با یکدیگر دارند. در بازار سرمایه، اوراق بهادار مانند سهام و اوراق مشارکت معامله می شوند؛ در حالی که بازار فولاد، محلی برای معامله مقاطع فولادی مانند میلگرد، تیرآهن و… است. این دو بازار معاملاتی به صورت مستقیم و غیرمستقیم بر یکدیگر تاثیر می گذارند. اگر به جنبه مستقیم رابطه این دو بازار دقت کنیم، متوجه می شویم تغییرات جزئی بازار سرمایه، باعث تغییر قیمت فولاد در بازار آزاد می شود. تاثیرپذیری این دو کاملا مستقیم و دو طرفه است، یعنی هر دو یا افزایش پیدا می کنند یا کاهش.

در این حالت سه عامل یعنی وضعیت اقتصادی کشور، اخبار سیاسی و عوامل بین المللی موجب تاثیر غیر مستقیم بازار فولاد و سرمایه بر یکدیگر می شوند. همانطور که توضیح داده شده، رونق اقتصاد کشور، تحولات سیاسی مثبت و امضای توافقنامه باعث افزایش قیمت فولاد در بازار آزاد می شود.

کارخانه های تاثیرگذار در بورس کالا

کارخانه های -بورس-کالا

محصولات صنعتی و معدنی بورس کالا در گروه‌های فولاد، آلومینیوم، مس، روی، سرب، فلزات گرانبها و چدن دسته‌بندی می‌شوند. محصولات فولادی در سه زیر گروه اصلی شمش‌ها، مقاطع تخت و مقاطع طویل تقسیم بندی می‌گردند. قیمت شمش فولاد در بورس کالا تعیین کننده قیمت بسیاری از محصولات فولادی از جمله مقاطع تخت و طویل است. شمش‌ها به زیرگروه‌های فرعی اسلب و بیلت و بلوم تقسیم می‌شوند. اسلب با عرض بیشتر برای نورد و تولید انواع ورق فولادی به کار گرفته می‌شود و مقاطع طویلی از جمله تیرآهن و میلگرد از شمش‌های فولادی بلوم و بیلت تولید می‌گردد. مقاطع طویل شامل زیرگروه‌های فرعی تیرآهن میلگرد، ناودانی، نبشی، سیم فولادی، میلگردهای صنعتی و انواع ریل فولادی است. این محصولات به شیوه نورد گرم و با استفاده از شمش‌های طویلی مثل بیلت و بلوم تولید می‌شوند. برای مثال قیمت میلگرد به طور مستقیم از شمش طویل بیلت تعیین می‌شود. همچنین در زیرگروه مقاطع تخت محصولاتی نظیر ورق گرم، ورق سرد، ورق گالوانیزه، ورق قلع اندود و ورق رنگی قرار می‌گیرد. پر فروش‌ترین نوع ورق گرم، ورق سیاه است که به طور مستقیم از اسلب فولادی تولید می‌شود و سایر محصولات دسته ورق سرد از به کارگیری روش نورد سرد روی محصولات گرم نورد شده تولید می‌گردد. به همین دلیل قیمت ورق سیاه بر پایه قیمت اسلب (تختال) تعیین می‌شود.

کارخانه های عرضه کننده مقاطع فولادی:

مقاطع فولادی کارخانه ها در بورس کالا

فولاد خوزستان

فولاد خوزستان از بزرگترین شرکت‌های فعال در حوزه تولید فولاد و شمش فولادی است که عنوان دومین قطبی تولیدکننده فولاد خام ایران شناخته می‌شود. محصولات نهایی این کارخانه بلوم، بیلت و اسلب است. هر سه این محصولات از شمش فولادی به دست می‌آیند.

فولاد هرمزگان

کارخانه فولاد هرمزگان جنوب که دومین کارخانه بزرگ کشور پس از انقلاب است، استان هرمزگان را به قطب سوم فولاد کشور تبدیل کرده‌است. شرکت فولاد هرمزگان قادر است سالانه ۱.۵ میلیون تن تختال (اسلب) با ضخامت ۲۰۰ و ۲۵۰ میلی‌متر عرض ۹۰۰ تا ۲۰۰۰ میلی‌متر و طول ۶۰۰۰ تا ۱۲۰۰۰ میلی‌متر تولید کند. محصولات میانی چون آهن اسفنجی در ظرفیت یک میلیون و ۶۵۰ هزار تن نیز از محصولات این کارخانه است.

ذوب آهن اصفهان

کارخانه ذوب آهن اصفهان، به عنوان مادر صنعت فولاد ایران شناخته می‌شود زیرا بسیاری از صنایع فولادی ایران با حضور این کارخانه شکل گرفته‌اند. ذوب آهن اصفهان با ظرفیت تولید ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تن فولاد، اولین و بزرگترین کارخانه تولیدکننده فولاد ساختمانی و ریل در ایران است که لقب بزرگترین کارخانه تولیدکننده محصولات طویل خاورمیانه را از آن خود کرده‌است. تیرآهن IPE، تیرآهن IPB، تیرآهن IPN، انواع میلگرد، مفتول، نبشی، ناودانی و شمش‌های ساختمانی از محصولات ساختمانی صنعتی کارخانه ذوب آهن اصفهان به شمار می‌روند.

فولاد آناهیتا گیلان

فولاد آناهیتا گیلان، در زمینه تولید دو میلگرد پرکاربرد کشور یعنی میلگردهای A2 و A3 فعالیت دارد. این مجموعه این میلگردها را بر اساس استاندارد روسی تولید می‌کند که البته مطابق با استاندارد ملی ۳۱۲۳، به ترتیب میلگرد آج۳۴۰ و آج۴۰۰ نام دارند.

فولاد آناهیتا گیلان

فولاد آناهیتا گیلان، در زمینه تولید دو میلگرد پرکاربرد کشور یعنی میلگردهای A2 و A3 فعالیت دارد. این مجموعه این میلگردها را بر اساس استاندارد روسی تولید می‌کند که البته مطابق با استاندارد ملی ۳۱۲۳، به ترتیب میلگرد آج۳۴۰ و آج۴۰۰ نام دارند.


فرمول تعیین قیمت پایه آهن آلات در بورس ایران

برای تعیین قیمت پایه فولاد در بورس، فرمولی وجود دارد که از سه پارامتر اساسی تشکیل شده است. قبل از هر چیزی باید بدانید که قیمت آهن آلات، بر اساس نرخ شمش فولادی تعیین می شوند. بنابراین اطلاع از قیمت شمش فولادی و دلار نیمایی بسیار حساس و مهم هستند.

پارامتر دیگری که در این فرمول مشاهده می کنید، ضریب تعدیل کننده برای کاهش نوسانات قیمتی است که ضریب 0.95 در نظر گرفته می شود.

قیمت پایه = قیمت شمش فولاد جهانی × میانگین هفتگی دلار نیمایی × 0.95

مثال: فرض کنید قیمت شمش فولادی در سایت بورس کالا به صورت جهانی، 1500 دلار اعلام شده و بهای دلار نیمایی در همان لحظه 24500 تومان است. در این صورت قیمت پایه برای فولاد به صورت زیر تعیین می شود:

قیمت پایه = 1500 دلار × 24500 تومان × 0.95 = 34912500 تومان

آیا بورس سبز می ماند یا قرمز می شود؟

بورس کالا-افزایشی یا کاهشی

آغاز متعادل و تقریبا مثبت بازار سهام در تک سهم ها در معاملات دومین روز کاری را شاهد هستیم. شاخص کل با کاهش 623 واحدی در دقایق ابتدایی معاملات، به 2 میلیون و 160 هزار و 341 واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن در این دقایق خلاف جهت شاخص کل در حرکت است و با رشد 529 واحدی، در ارتفاع 745 هزار و 188 واحدی قرار گرفت. شاخص فلزات اساسی با کاهش بک‌هزار و 340 واحدی، رقم یک میلیون و 643 هزار و 611 واحد را نشان داد.

امروز نماد های «فولاد» ، «کگل» و «وبملت» بیشترین تاثیر را در روند شاخص کل داشتند. شما با مراجعه به صفحه تحلیل و پیش بینی مقاطع فولادی، بازار ارز و سکه و طلا و خودرو می توانید بررسی اجمالی بر بازارهای فعال در کشور داشته باشید و پیش بینی ما را مشاهده کرده و با استفاده از آن بازار را پیش بینی نمایید.

ارسال دیدگاه

ثبت دیدگاه

دیدگاه کاربران

پشتیبانی-واتساپ پشتیبانی واتساپ پشتیبانی-تلگرام پشتیبانی تلگرام پشتیبانی-ایتا پشتیبانی ایتا