لیست-قیمت-ورق لیست قیمت ورق
لیست-قیمت-میلگرد لیست قیمت میلگرد
لیست-قیمت-تیرآهن لیست قیمت تیرآهن
لیست-قیمت-پروفیل لیست قیمت پروفیل
لیست-قیمت-لوله لیست قیمت لوله
لیست-قیمت-نبشی لیست قیمت نبشی
لیست-قیمت-ناودانی لیست قیمت ناودانی
لیست-قیمت-مفتولی لیست قیمت مفتولی
مقالات-علمی-آهن مقالات علمی آهن اخبار-بازار-آهن اخبار بازار آهن تحلیل-بازار-آهن تحلیل بازار آهن تحلیل-بازار-خودرو تحلیل بازار خودرو تحلیل-بازار-ارز تحلیل بازار ارز
گزینه-ها سفیران آهن زاینده رود
۰۳۱-۹۱۰۰۱۰۴۰ تلفن-تماس ورود | ثبت نام

طلا: 3,305,800 تومان

دلار: 0 تومان

بیتکوین: 67,145 دلار

بورس: 2,158,535

تمام سکه: 37,395,000 تومان

نیم سکه: 23,200,000 تومان

ربع سکه: 14,600,000 تومان

تتر: 56,900 تومان

یورو: 62,090 تومان

جستجو
صفحه-اصلی صفحه اصلی لیست-قیمت لیست قیمت بیشتر
لیست-قیمت-ورق لیست قیمت ورق
لیست-قیمت-میلگرد لیست قیمت میلگرد
لیست-قیمت-تیرآهن لیست قیمت تیرآهن
لیست-قیمت-پروفیل لیست قیمت پروفیل
لیست-قیمت-لوله لیست قیمت لوله
لیست-قیمت-نبشی لیست قیمت نبشی
لیست-قیمت-ناودانی لیست قیمت ناودانی
لیست-قیمت-مفتولی لیست قیمت مفتولی
فروش-ویژه فروش ویژه بلاگ وبلاگ بیشتر درباره-ما درباره ما ارتباط-با-ما ارتباط با ما

ورق رنگی چگونه تولید میشود؟

تاریخ انتشار تاریخ انتشار: 1402/6/27
تعداد بازدید 33 بازدید
مدت مطالعه مدت مطالعه: 10 دقیقه
تعداد نظر 0 نظر

ورق رنگی جز یکی از پر استفاده ترین ورق های فوالدی به شمار می‌آید. بیشتر کاربرد ورق رنگی در سازه ها و مکان هایی است که ظاهر ورق اهمیت زیادی دارد. ورق رنگی در واقع همان ورق گالوانیزه است که تحت عملیات رنگ آمیزی به صورت مداوم قرار میگیرد. اگر درباره چگونگی تولید ورق رنگی کنجکاو هستید به شما پیشنهاد میکنم 10 دقیقه از وقت ارزشمند خود را صرف مطالعه این مقاله کنید تا با نحوه تولید ورق رنگی از صفر تا صد آشنا شوید.

فرآیند تولید ورق رنگی

به طور خلاصه مراحلی که در فرآیند تولید ورق رنگی طی میشود، ابتدا از نورد بر روی ورق سیاه و سپس تبدیل ورق سیاه به ورق روغنی و بعد از آن گالوانیزه کردن ورق است. هنگامی که ورق گالوانیزه به ترتیب مراحل زیر را طی کند، ورق رنگی حاصل میشود.

چربی زدایی و شستشوی ورق رنگی

برای رنگ آمیزی ورق گالوانیزه، ابتدا باید بستر و سطح مناسب جهت انجام عملیات رنگ آمیزی تهیه شود. به این منظور باید ابتدا چربی زدایی شود. برای چربی زدایی میتوان به دو روش چربی زدایی الکتریکی و یا چربی زدایی با مواد قلیایی استفاده کرد. با سفیران آهن همراه باشید.

چربی زدایی الکتریکی

چربی زدایی ورق گالوانیزه به روش الکتریکی معمولا با مصرف الکترولیت ها همراه بوده و هزینه ی نسبتا زیادی دارد اما متاسفانه بازدهی خوبی ندارد و سطح ورق گالوانیزه به مقدار مطلوب برای رنگ آمیزی نمیرسد. به همین دلیل معمولا از این روش برای چربی زدایی ورق گالوانیزه استفاده نشده و اغلب برای این کار از روش چربی زدایی با مواد قلیایی استفاده میکنند که در ادامه توضیح داده ایم.

چربی زدایی با مواد قلیایی

این روش برای چربی زدایی از دیدگاه اقتصادی به صرفه تر است.م در این روش توسط دو فرآیند غوطه ور کردن ورق در مواد قلیایی و یا پاشش مواد قلیایی بر سطح ورق رنگی، باعث از بین بردن چربی و مواد زائد برای رنگ آمیزی میشوند. در این روش میتوان گزینه هایی برای بازیابی مواد قلیایی مصرف شده داشت که در این صورت هزینه چربی زدایی خیلی کمتر میشود. پس از آن که ورق گالوانیزه توسط یکی از مراحل بالا چربی زدایی شد باید شستشو داده شود.

شستشوی ورق رنگی

برای شستشوی ورق رنگی پس از طی کردن فرآیند چربی زدایی، میتوان از پاشش آب بر روی آن و ایجاد اصطکاک ملایمی بر روی سطح ورق استفاده کرد. سپس باید توسط باد گرم خشک شده و عاری از رطوبت باشد. با این کار ورق آماده عملیات بعدی یعنی رنگ آمیزی اولیه میشود. جهت آشنایی با انواع ورق رنگی و کاربرد هر کدام به شما پیشنهاد میکنم مقاله ورق رنگی چیست و چه کاربردی دارد؟ را مطالعه کنید.

رنگ آمیزی اولیه ورق رنگی

برای آماده سازی ورق رنگی جهت رنگ آمیزی اولیه باید سطح ورق، قابلیت چسبندگی رنگ اولیه را داشته بشد. برای این کار ابتدا رنگ اولیه را که از معمولا از جنس پلی‌استر است بر روی سطح ورق رنگ آمیزی کرده و سپس ورق را مجددا وارد کوره شده تا رنگ اولیه با سطح ورق در دمای بالا با هم در آمیخته شوند. پس از عبور از کوره و سرد شدن، یک پوشش از رنگ اولیه که در واقع لایه زیرین رنگ اصلی محسوب میشود دیده میشود که ضخامتی بین 6 تا 16 میکرون دارد.

پس از طی این مراحل ورق رنگی آماده وارد شدن به مرحله رنگ آمیزی اصلی است. برای اطلاع از عواملی که بر روی قیمت ورق رنگی تاقیر دارند به مقاله عوامل موثر بر قیمت ورق رنگی مراجعه کنید و همچنین جهت اطلاع از قیمت انواع ورق رنگی از تمامی کارخانه های کشور وارد صفحه قیمت ورق رنگی شوید.

رنگ آمیزی ثانویه ورق رنگی

در این مرحله رنگ آمیزی اصلی بر روی ورق رنگی انجام میشود. برای انجام فرآیند رنگ آمیزی ثانویه بر سطح ورق از رنگی از جنس پایه پلی‌استر یا پلی‌وینیل‌ایدین و یا اپوکسی و اکریلیک استفاده شده و سطح ورق رنگ آمیزی میشود. پس از آن که رنگ آمیزی بر سطح ورق اعمال شد، ورق رنگی وارد کوره میشود تا رنگ با سطح ورق آمیخته شود. پس از خارج شدن ورق رنگی از کوره و سرد شدن، جهت جلوگیری از پوسته پوسته شدن رنگ و یا جدا شدن رنگ از سطح ورق رنگی معمولا یک لایه یکنواخت از جنس pvc جهت محافظت از رنگ اصلی بر روی سطح ورق روغنی کشیده میشود.

معرفی برترین تولید کنندگان ورق رنگی در ایران

از برترین تولیدکنندگان ورق رنگی در ایران میتوان به فولاد مبارکه اصفهان و کارخانه هفت الماس قزوین اشاره کرد. کارخانه فولاد مبارکه اصفهان اولین و بزرگترین تولید کننده انواع ورق در ایران به شمار میرود و پس از آن کارخانه هفت الماس قزوین در زمینه تولید ورق رنگی محصولاتی با کیفیت خوب در بازار آهن ارائه میکنند.

جمع بندی

در این مطلب به روش تولید ورق رنگی به همراه برترین تولید کنندگان ورق رنگی در کشور پرداخته شد. قبل از خرید ورق رنگی یا هرگونه محصولات فولادی از هر شرکت یا کارخانه می توانید با گرفتن مشاوره دقیق و کارشناسی از نکات کلیدی انتخاب ورق رنگی یا محصول مورد نظر خود آگاه شوید و در ادامه با استعلام قیمت و آگاهی از قیمت کارخانه و مکان بارگیری خریدی بی واسطه داشته باشید. برای دستیابی به چنین مواردی می توانید سفیران آهن را در خرید ورق رنگی انتخاب نمایید.

ضمن تشکر از شما کاربران گرامی که تا این بخش از مقاله با ما همراه بودید، لطفا نظرات و پیشنهادات و انتقادات سازنده خود را با ما در میان بگذارید. امیدواریم که این مطلب مورد رضایت شما عزیزان قرار گرفته و بتوانیم به اطلاعات و آگاهی شما در خصوص خرید ورق رنگی هر چند به میزان کم افزوده باشیم.

پشتیبانی-واتساپ پشتیبانی واتساپ پشتیبانی-تلگرام پشتیبانی تلگرام پشتیبانی-ایتا پشتیبانی ایتا