لیست-قیمت-ورق لیست قیمت ورق
لیست-قیمت-میلگرد لیست قیمت میلگرد
لیست-قیمت-تیرآهن لیست قیمت تیرآهن
لیست-قیمت-پروفیل لیست قیمت پروفیل
لیست-قیمت-لوله لیست قیمت لوله
لیست-قیمت-نبشی لیست قیمت نبشی
لیست-قیمت-ناودانی لیست قیمت ناودانی
لیست-قیمت-مفتولی لیست قیمت مفتولی
مقالات-علمی-آهن مقالات علمی آهن اخبار-بازار-آهن اخبار بازار آهن تحلیل-بازار-آهن تحلیل بازار آهن تحلیل-بازار-خودرو تحلیل بازار خودرو تحلیل-بازار-ارز تحلیل بازار ارز
گزینه-ها سفیران آهن زاینده رود
۰۳۱-۹۱۰۰۱۰۴۰ تلفن-تماس ورود | ثبت نام

طلا: 3,305,800 تومان

دلار: 0 تومان

بیتکوین: 67,145 دلار

بورس: 2,158,535

تمام سکه: 37,395,000 تومان

نیم سکه: 23,200,000 تومان

ربع سکه: 14,600,000 تومان

تتر: 56,900 تومان

یورو: 62,090 تومان

جستجو
صفحه-اصلی صفحه اصلی لیست-قیمت لیست قیمت بیشتر
لیست-قیمت-ورق لیست قیمت ورق
لیست-قیمت-میلگرد لیست قیمت میلگرد
لیست-قیمت-تیرآهن لیست قیمت تیرآهن
لیست-قیمت-پروفیل لیست قیمت پروفیل
لیست-قیمت-لوله لیست قیمت لوله
لیست-قیمت-نبشی لیست قیمت نبشی
لیست-قیمت-ناودانی لیست قیمت ناودانی
لیست-قیمت-مفتولی لیست قیمت مفتولی
فروش-ویژه فروش ویژه بلاگ وبلاگ بیشتر درباره-ما درباره ما ارتباط-با-ما ارتباط با ما

ورق سیاه با کیفیت از کجا بخریم؟

تاریخ انتشار تاریخ انتشار: 1402/3/4
تعداد بازدید 424 بازدید
مدت مطالعه مدت مطالعه: 15 دقیقه
تعداد نظر 0 نظر

اگر از فعالان بازار فولاد هستید یا از آهن آلات در کسب و کار خود استفاده می‌کنید، بدون شک کیفیت محصول از اهمیت زیادی برای شما برخوردار است. ورق سیاه یکی از مقاطع فولادی است که در انواع سازه ها یافت می‌شود و کیفیت آن تأثیر بسزایی در ارزش بنای ساخته شده دارد. شاید این سؤال برایتان پیش بیاید که از کجا می‌توانم ورق سیاه با کیفیت تهیه کنم؟ بالاترین کیفیت ورق سیاه در ایران متعلق به کدام کارخانه است؟ در ادامه با ما همراه باشید تا نکات مؤثر در کیفیت ورق سیاه را مورد بررسی قرار داده و شما را در یافتن برند مناسب ورق سیاه و چگونگی خریداری آن راهنمایی کنیم.

ورق سیاه چیست؟

ورق سیاه یکی از پرمصرف‌ترین مقاطع فولادی در دنیاست. از ورق سیاه به وفور در لوله‌سازی، کشتی‌سازی، خودروسازی و سوله‌سازی استفاده می‌شود. ورق سیاه سطح صیقلی و صاف ندارد و دلیل نام‌گذاری آن نیز همین است. ورق های فولادی به دو شیوه نورد گرم و نورد سرد تولید می‌شود. در صنایع مختلف، از ورق نورد گرم بیشتر از نورد سرد استفاده می‌شود. در شیوه تولید نورد گرم، ماده اولیه هنگام شکل‌گیری حرارت دیده و در دمای بالا حالت می‌پذیرد.

جهت تولید ورق سیاه نورد گرم، ابتدا سنگ آهن را از معدن استخراج کرده و با افزایش خلوص و ذوب، شمش‌های فولادی به‌صورت مکعب مستطیل تولید می‌کنند. سپس شمش‌ها را حرارت داده و با ایجاد فشار متداوم توسط غلتک، ضخامت شمش کاهش یافته و بصورت ورق درمی‌آید. سپس ورق تولید شده را بنا به نوع مصرف، به‌صورت رول یا شیت درآورده و روانه بازار می‌کنند.

عوامل مؤثر در کیفیت ورق سیاه

محصولات مقاطع آهنی از زمانی که از معدن استخراج می‌شوند تا وقتی که به دست مشتری برسند، مراحل زیادی را طی می‌کنند. چگونگی روند هر یک از این مراحل، بر کیفیت نهایی ورق سیاه تأثیرگذار هستند. عوامل مؤثر در کیفیت ورق سیاه عبارتند از:

1. جنس سنگ آهن

سنگ‌های آهن استخراج شده از معادن، همیشه دارای درصدی از ناخالصی است. میزان خلوص آهن در سنگ آهن، عیار آن را مشخص می‌کند. هرچه عیار یک سنگ آهن بیشتر باشد، قیمت آن بیشتر بوده و محصولاتی که از آن تهیه می‌شوند، دارای کیفیت بالاتری هستند. انواع سنگ آهن موجود در بازار ایران به همراه عیار آن‌ها به ترتیب کیفیت عبارتند از:

در کشور ایران چندین معدن سنگ آهن وجود دارد. عیار آهن موجود در معادن با یکدیگر متفاوت است. بنابراین انتخاب معدن مناسب، باعث بالا بودن کیفیت سنگ آهن استخراج شده در تولید ورق سیاه و دیگر مقاطع فولادی می‌شود. مطرح‌ترین معادن فعال کشور به همراه مقدار ذخایر سنگ آهن و میزان متوسط عیار آن، عبارتند از:

2. گرید ورق سیاه

انواع مختلفی از ورق سیاه براساس جنس ماده تشکیل دهنده آن در بازار وجود دارد. هر چه میزان کربن بیشتری در ساخت ورق سیاه به کار رفته باشد، استحکام آن بیشتر خواهد بود. گرید ورق سیاه، مشخص‌کننده میزان سختی آن در برابر فشار وارد شده بر آن است و که با واحد کیلوگرم بر سانتی‌متر مربع اندازه‌گیری می‌شود؛ به عنوان مثال ورق سیاه با گرید ST37 می‌تواند تا فشار 37 کیلو گرم بر هر سانتی‌متر مربع را تحمل کند. گریدهای مختلفی از ورق سیاه در بازار وجود دارد که رایج‌ترین آن‌ها شامل گرید ST37 (ورق معمولی) و گرید ST52 (ورق صنعتی) هستند. چنانچه استحکام و مقاومت کششی ورق سیاه را یکی از عوامل مؤثر در کیفیت در نظر بگیریم، می‌توان گفت که کیفیت ورق صنعتی بالاتر از کیفیت ورق معمولی است.

3. نحوه تولید ورق سیاه

 الف) دستگاه‌های خط تولید

هر یک از مقاطع فولادی خط تولید مخصوص به خود را دارا هستند. در خط تولید ورق سیاه، یک ریل عریض وجود دارد که کمی بزرگتر از پهن‌ترین نوع ورق سیاهی است که آن کارخانه تولید می‌کند. اگر ورق سیاه در حین تولید و حرکت روی ریل به محیط فیزیکی اطراف برخورد کند، جای خراش و ضربه روی آن باقی مانده و باعث افت کیفیت ورق سیاه می‌شود. بنابراین در نظر گرفتن فضای کافی جهت تولید ورق سیاه هنگام سفارش خط تولید، از موارد مؤثر در کیفیت ورق سیاه است. یکی از مراحل تولید ورق سیاه، کاهش ضخامت شمش اولیه با استفاده از ایجاد فشار روی شمش است. فشار اعمال شده روی شمش به قدری زیاد باشد که روی حالت فیزیکی شمش فولادی تأثیرگذار باشد؛ بنابراین از غلتک‌های غول‌پیکر با وزن بالا و ابعاد بزرگ برای وارد کردن ضربه به روی شمش استفاده می‌شود. چنانچه سطح غلتک کاملا کروی نباشد یا براثر عوامل مختلف، تورفتگی یا بیرون‌زدگی پیدا کرده باشد، باعث پیدایش پستی و بلندی در سطح ورق سیاه نهائی شده و ضخامت در همه سطوح آن یکسان نخواهد بود.

ب) عملکرد نیروی انسانی

از دیگر موارد تأثیرگذار در کیفیت ورق سیاه هنگام تولید، میزان تخصص و نحوه عملکرد نیروی انسانی است. نیروی انسانی که بصورت مستقیم با دستگاه‌های تولید ورق سیاه کار می‌کند، اگر اطلاعات درستی را از شرایط موجود به دیگر بخش‌ها ارائه نکند، روند تولید مطابق با آنچه باید باشد متفاوت خواهد بود. به عنوان مثال، یک کارگر موظف است هر 10 دقیقه یکبار، میزان دما و رطوبت محیط اطراف شمش هنگام نورد گرم را گزارش دهد. چنانچه به دلیل سهل‌انگاری مدت زمان به 20 دقیقه افزایش پیدا کند یا دما و رطوبت اعلام شده دارای خطا باشد، کیفیت محصول نهائی مطابق انتظار نخواهد بود. از دیگر سهل‌انگاری‌های نیروی انسانی می‌توان به عدم کنترل کیفی دستگاه‌های خط تولید در بازه زمانی مشخص، عدم بازبینی دقیق محصول نهائی و عدم وجود نیروی ناظر بر روند تولید بصورت تمام وقت اشاره کرد.

ج) سیاست‌های مدیران

سیاست‌های مدیریت کارخانه تولید ورق سیاه نیز در کیفیت ورق سیاه مؤثر است. گاهی مدیران یک مجموعه به منظور عدم افزایش قیمت نهائی محصول مورد نظر، میزان مواد اولیه که هرکدام باید با درصدی خاص با یکدیگر ترکیب شوند را تغییر داده و از مواد اولیه‌ای استفاده می‌کنند که هزینه تمام شده جهت تولید محصول کاهش یابد. اعمال این سیاست در ابتدا باعث افزایش سود کارخانه و در دراز مدت موجب کاهش اعتماد مشتریان به تولیدکننده مذکور می‌شود.

4. نحوه نگهداری ورق سیاه

انواع مقاطع فولادی از جمله ورق سیاه، پس از تولید در کارخانه به انبارِ نگهداری منتقل می‌شوند. این مقاطع تا هنگام بارگیری و ارسال به سمت مشتری، در انبار باقی می‌مانند و عوامل محیطی انبار، می‌تواند بر کیفیت ورق سیاه تأثیرگذار باشد. چینش مناسب محصولات موجود در انبار و دقت بالا هنگام بارگیری از انبار، از ضربه خوردن ورق سیاه جلوگیری کرده و کیفیت اولیه آن را حفظ می‌کند. بسیاری از موارد کاربرد ورق سیاه در مکان‌هایی است که از دید عمومی پنهان می‌ماند؛ با این وجود، صاف بودن سطح ورق سیاه و نداشتن تورفتگی و ضربه در لبه‌های آن برای مشتری دارای اهمیت است. یکی دیگر از عوامل محیطی انبار نگهداری، میزان رطوبت محیط است. هرچقدر انبار نگهداری ورق سیاه مرطوب‌تر باشد، از کیفیت و عمر ورق سیاه کم شده و سطح آن شروع به پوسیدگی و زنگ زدن می‌کند. لازم به ذکر است که ورق‌های فولادی روکش دار مانند ورق گالوانیزه، نسبت به رطوبت محیط حساسیت کم‌تری دارند؛ زیرا روکش آن‌ها که در تماس مستقیم با هواست، واکنش‌پذیری کمتری نسبت به سطح ورق سیاه بدون روکش دارد.

برند (کارخانه تولیدکننده) ورق سیاه

برند محصول نهائی نه تنها در بازار آهن، بلکه در کلیه بازارهای جهانی، نشان‌دهنده کیفیت آن محصول است. برند یک محصول درواقع نشان‌دهنده رعایت یک سری استانداردهای خاص هنگام تولید آن است. برند ورق سیاه در ایران معمولا با نام کارخانه تولیدکننده آن شناخته می‌شود. به عنوان مثال "ورق سیاه فولاد مبارکه" یا "ورق سیاه فولاد کاویان" از برندهای مشهور در بازار ایران هستند. در ادامه به معرفی کارخانه‌هایی با بهترین کیفیت ورق سیاه در ایران می‌پردازیم:

1. مجتمع فولاد مبارکه اصفهان

فولاد مبارکه اصفهان یکی از برترین کارخانه‌های تولید کننده ورق سیاه در سطح کشور است که انواع محصولات پائین‌دست و بالادست حیطه خود را تأمین می‌کند. این مجتمع در جنوب شهر کرکوند اصفهان و جنوب غربی مبارکه واقع شده است. کارخانه فولاد مبارکه محصولات پیش‌نیاز بیش از 3000 کارخانه از سراسر کشور را تأمین می‌کند و به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم در صنایع کشتی‌سازی، لوله‌سازی، صنایع غذایی، خودروسازی و لوازم خانگی فعالیت می‌کند. کارخانه فولاد مبارکه دارای مساحت حدود 35 کیلومتر مربع بوده و میزان تولید 10 میلیون تن در سال دارد. ورق‌های سیاه تولید شده در این مجتمع از باکیفیت‌ترین ورق‌های سیاه موجود در بازار ایران است و به همین دلیل توجه فعالان بازار آهن را به سمت خود جلب کرده است. ورق‌های سیاه تولید شده گریدهای ST37 و ST52 را شامل می‌شود. جهت مشاوره، خرید و اطلاع از آخرین قیمت ورق سیاه باکیفیت بالا از مجتمع فولاد مبارکه اصفهان می‌توانید با متخصصان سفیران آهن به‌صورت رایگان تماس حاصل فرمائید. طبق آخرین آمار، اکثر سنگ آهن مورد نیاز فولاد مبارکه اصفهان از معادن گلگهر و چادرملو تأمین می‌شود که به ترتیب دارای سنگ آهن 57 و 55 عیار هستند. بنابراین می‌توان گفت مجتمع فولاد مبارکه از مرغوب‌ترین سنگ‌های آهن موجود در معادن ایران استفاده می‌کند.

2. مجتمع فولاد کاویان اهواز

فولاد کاویان اهواز یکی از مطرح‌ترین تولیدکنندگان مقاطع فولادی در سراسر کشور است و نیاز بسیاری از کارخانجات تولیدی را تأمین می‌کند. این مجتمع در 9 کیلومتری جاده اهواز-خرمشهر قرار دارد و ظرفیت تولید ورق سیاه آن حدود 1200 تن در سال است. این کارخانه در سال 1354 تأسیس شد ولی به دلیل مشکلات جنگ تحمیلی تا سال 1370 وارد چرخه تولید انبوه نشد. این کارخانه یکی از محبوب‌ترین تولیدکننده‌های انواع ورق روغنی، ورق گالوانیزه، ورق آجدار، ورق رنگی و ورق سیاه در ایران است. محصولات فولاد کاویان اهواز براساس استانداردهای جهانی تولید شده و انواع تست‌های مکانیکی و کششی کنترل کیفی قبل از ورود به انبار روی آن‌ها انجام می‌شود. ورق‌های سیاه این مجتمع ضخامت 8 تا 40 میلی‌متر را شامل شده و در ابعاد 600 در 125 سانتی‌متر که نیاز اصلی بازار است تولید می‌شود.

3. مجتمع فولاد اکسین خوزستان

فولاد اکسین خوزستان در سال 1384 تأسیس شده و در سال 1388 تولید انبوه خود را آغاز کرده است. این کارخانه روند رشد تولید محصولات خود را در یک دهه اخیر افزایش داده و طبق آخرین آمار، به ظرفیت تولید 1 میلیون تن مقاطع فولادی در سال رسیده است. ورق سیاه.

4. مجتمع ذوب آهن اصفهان

ذوب آهن اصفهان یکی از قدیمی‌ترین و بزرگترین تولیدکننده‌های مقاطع فولادی در ایران است. تمرکز اصلی این کارخانه بر تولید پیش‌نیازهای اساسی کارخانجات فعال در حوزه آهن آلات در ایران است و به همین دلیل، لقب کارخانه مادر را به خود اختصاص داده است. محصولات این مجتمع به بیش از 20 کشور مختلف از سراسر جهان ارسال می‌شود. یکی از بخش‌های فعال ذوب آهن اصفهان به تولید ورق سیاه اختصاص یافته و محصولات نهائی آن در عین حفظ کیفیت مطلوب، دارای قیمتی مناسب نسبت به سایر کارخانجات تولیدکننده ورق سیاه می‌باشد. جهت خرید ورق سیاه مجتمع ذوب آهن اصفهان با کمترین قیمت، با کارشناسان ورق سیاه مجموعه سفیران آهن تماس حاصل فرمائید.

5. مجتمع فولاد گیلان

فولاد گیلان از تولیدکنندگان پیشرو در زمینه مقاطع فولادی در سطح کشور است. این مجتمع روند صعودی میزان تولید محصولات را در سال‌های اخیر حفظ کرده و به ظرفیت تولید بیش از 2 میلیون تن انواع مقاطع فولادی در سال رسیده است. این کارخانه دارای خط تولید ورق سیاه در دو نوع نورد گرم و نورد سرد است و ظرفیت تولید ورق نورد گرم آن حدود 4 برابر نورد سرد آن است.

سوالات متداول
 شیوه تولید ورق سیاه چگونه است؟

جهت تولید ورق سیاه نورد گرم، ابتدا سنگ آهن را از معدن استخراج کرده و با افزایش خلوص و ذوب، شمش‌های فولادی به‌صورت مکعب مستطیل تولید می‌کنند. سپس شمش‌ها را حرارت داده و با ایجاد فشار متداوم توسط غلتک، ضخامت شمش کاهش یافته و بصورت ورق درمی‌آید. سپس ورق تولید شده را بنا به نوع مصرف، به‌صورت رول یا شیت درآورده و روانه بازار می‌کنند.

مهمترین عوامل موثر در کیفیت ورق سیاه کدامند؟

 جنس سنگ آهن و گرید ورق سیاه و نحوه تولید و نگهداری جز عوامل مهم و تاثیر گذار در کیفیت نهایی ورق سیاه می‌باشند.

مواردی که در هنگام نگهداری ورق سیاه، بر روی کیفیت آن تاثیر میگذارند چیست؟

عوامل محیطی انبار و چینش مناسب محصولات و دقت بالا هنگام بارگیری از انبار و میزان رطوبت محیط از جمله عوامل موثر بر کیفیت ورق سیاه میباشند.

بیشترین کاربرد ورق سیاه در کجاست؟

بیشترین کاربرد ورق سیاه به عنوان ماده اولیه در صنایع پایه مثل خودروسازی، بدنه دستگاه های مونتاژ و صنعت پتروشیمی مورد استفاده قرار میگیرد. همچنین به عنوان ماده اولیه در تولید انواع گسترده ای از مقاطع فولادی مثل پروفیل قوطی و نبشی و ناودانی و انواع لوله مورد استفاده قرار میگیرد.

با کیفیت ترین ورق سیاه از تولیدات کدام کارخانه است؟

با کیفیت ترین ورق سیاه تولید شده به ترتیب از کارخانه های فولاد مبارکه اصفهان و فولاد کاویان اهواز می‌باشد. سپس در رتبه بعدی کیفیت تولید میتوان به کارخانه فولاد اکسین خوزستان اشاره کرد.

مهمترین مرحله در تولید ورق سیاه کدام است؟

در شرایط ایده آل، ابتدا نورد خشن مهمترین قسمت تولید محسوب میشود و سپس میتوان به نورد نهایی و قالب گیری اشاره کرد. منظور از مهمترین قسمت، بخشی است که در آن محصول ما دچار بیشترین میزان تغییر در ابعاد و اندازه میشود.

بیشترین کاربرد ورق سیاه در کجاست؟

کاربرد ورق سیاه فولادی بستگی به میزان ضخامت و ابعاد آن متفاوت میباشد. اما به طور کلی از این ورق جهت ساخت بدنه کشتی و ماشین آلات، خودروسازی، ، ساختمان‌ها و ساخت پل‌ها و اتصالات تقویت‌ کننده و انواع ماشین‌آلات سنگین و همچنین مخازن تحت‌فشار و تجهیزات دریایی و صنعت کشاورزی و بدنه دستگاه های مونتاژ استفاده میشود.

پشتیبانی-واتساپ پشتیبانی واتساپ پشتیبانی-تلگرام پشتیبانی تلگرام پشتیبانی-ایتا پشتیبانی ایتا