لیست-قیمت-ورق لیست قیمت ورق
لیست-قیمت-میلگرد لیست قیمت میلگرد
لیست-قیمت-تیرآهن لیست قیمت تیرآهن
لیست-قیمت-پروفیل لیست قیمت پروفیل
لیست-قیمت-لوله لیست قیمت لوله
لیست-قیمت-نبشی لیست قیمت نبشی
لیست-قیمت-ناودانی لیست قیمت ناودانی
لیست-قیمت-مفتولی لیست قیمت مفتولی
مقالات-علمی-آهن مقالات علمی آهن اخبار-بازار-آهن اخبار بازار آهن تحلیل-بازار-آهن تحلیل بازار آهن تحلیل-بازار-خودرو تحلیل بازار خودرو تحلیل-بازار-ارز تحلیل بازار ارز
گزینه-ها سفیران آهن زاینده رود
۰۳۱-۹۱۰۰۱۰۴۰ تلفن-تماس ورود | ثبت نام

طلا: 3,305,800 تومان

دلار: 0 تومان

بیتکوین: 67,145 دلار

بورس: 2,158,535

تمام سکه: 37,395,000 تومان

نیم سکه: 23,200,000 تومان

ربع سکه: 14,600,000 تومان

تتر: 56,900 تومان

یورو: 62,090 تومان

جستجو
صفحه-اصلی صفحه اصلی لیست-قیمت لیست قیمت بیشتر
لیست-قیمت-ورق لیست قیمت ورق
لیست-قیمت-میلگرد لیست قیمت میلگرد
لیست-قیمت-تیرآهن لیست قیمت تیرآهن
لیست-قیمت-پروفیل لیست قیمت پروفیل
لیست-قیمت-لوله لیست قیمت لوله
لیست-قیمت-نبشی لیست قیمت نبشی
لیست-قیمت-ناودانی لیست قیمت ناودانی
لیست-قیمت-مفتولی لیست قیمت مفتولی
فروش-ویژه فروش ویژه بلاگ وبلاگ بیشتر درباره-ما درباره ما ارتباط-با-ما ارتباط با ما

معرفی 10 کارخانه برتر ورق سیاه

تاریخ انتشار تاریخ انتشار: 1402/3/3
تعداد بازدید 498 بازدید
مدت مطالعه مدت مطالعه: 21 دقیقه
تعداد نظر 0 نظر

ورق سیاه از جمله محصولات فولادی تولید شده توسط روش نورد گرم است که در صنعت و ساخت و سازها بسیار پرکاربرد است. از آن جا که کیفیت ورق سیاه ارتباط مستقیمی با مواد اولیه و به‌خصوص کارخانه تولیدکننده آن دارد، شناخت کارخانه های تولید کننده ورق سیاه بسیار حائز اهمیت میباشد.

در کشور ما کارخانه‌های تولیدکننده ورق سیاه بسیار فعالانه در بازار داخلی و بازار جهانی حضور پیدا کرده‌اند. اما آیا می‌دانید برترین کارخانه‌های تولیدکننده ورق سیاه کدامند؟ یا ورق سیاه متناسب با نیاز شما از چه کارخانه‌ای تولید می‌شود؟ و چگونه و از کجا می‌توان با به‌صرفه‌ترین قیمت، ورق سیاه مورد نیاز کار خود را تهیه نمود؟

اگر در برای شما هم این سؤالات پیش آمده، این مطلب مخصوص شماست و اگر به دنبال یافتن جواب صحیح برای سؤالات خود هستید، به شما پیشنهاد می‌کنیم که این مقاله را تا انتها بخوانید. با سفیران آهن همراه باشید تا شما را با برترین صنایع و کارخانجات تولیدی ورق سیاه در ایران و سایر محصولات فولادی آشنا کنیم.

برترین تولیدکننده‌های ورق سیاه (ورق نورد گرم) در ایران عبارتند از:

  1. کارخانه فولاد مبارکه اصفهان
  2. کارخانه فولاد کاویان اهواز
  3. کارخانه فولاد اکسین خوزستان
  4. کارخانه فولاد سبا اصفهان
  5. کارخانه فولاد گیلان
  6. کارخانه فولاد قطعات البرز
  7. کارخانه فولاد اصفهان
  8. کارخانه فولاد خرمدشت
  9. کارخانه فولاد سمنان
  10. کارخانه فولاد تهران
  1. کارخانه فولاد مبارکه اصفهان:

شرکت فولاد مبارکه اصفهان یکی از برترین و بزرگترین تولیدکنندگان محصولات فولادی از جمله ورق سیاه در ایران به شمار می‌رود که تجهیزکننده بسیاری از صنایع سطح بالا و پایین دست مرتبط با حیطه کاری خود است. شرکت فولاد مبارکه، در بخش جنوبی شهر کرکوند و قسمت جنوب غربی مبارکه واقع شده است.

این مجتمع در سال 1360 وارد فاز عملیات اجرایی شد و با وجود وقوع جنگ تحمیلی، فعالیت خود را ادامه داد. در سال 1370 اولین کوره قوس الکتریکی توسط رئیس جمهور وقت افتتاح شد و در سال 1371 زیرساخت‌های مربوطه جهت اجرایی کردن طرح توسعه تولید این مجتمع فراهم شد. مجتمع فولاد مبارکه پس از گذشت مدت زمان کوتاهی به ظرفیت تولید 2/4 میلیون تن در سال رسید و طبق آخرین اعلامیه از طرف مسئولین مجتمع، دستور افزایش ظرفیت تولید به 11/3 میلیون تن در سال در دست اقدام است.

شرکت فولاد مبارکه اصفهان تولیدکننده مواد پایه برای بیشتر از 3000 کارخانه و کارگاه و صنایع تولیدی در کشور است. این مجتمع پیش‌نیازهای صنایع مختلفی مانند لوازم خانگی و الکتریکی، صنایع لوله و پروفیل، خودروسازی و قطعه‌سازی، صنایع عظیم نفت و گاز، صنایع فلزی سبک و سنگین، لوله‌های انتقال مایعات، صنایع غذایی و دریایی، صنایع بسته‌بندی و بسیاری از زیرساخت های مهم کشور را تأمین می‌نماید.

حجم تولید سالانه شرکت فولاد مبارکه اصفهان، به‌طور سالانه بیشتر از 10 میلیون تن است که شامل انواع گوناگونی از محصولات فولادی پایه و مورد استفاده مثل ورق سیاه می‌باشد. وسعت سالن تولیدی این مجموعه، 17 کیلومتر مربع از وسعت کل 35 کیلومتر مربع رزرو شده برای صنایع فولاد مبارکه اصفهان است.

لازم به ذکر است که مقاطع فولادی تولید شده در کارخانه فولاد مبارکه از کیفیت بالایی برخوردارند که شما می‌توانید برای خریداری و اطلاع از قیمت لحظه‌ای با سفیران آهن تماس حاصل فرمائید. از جمله ورق‌های فولادی پراستفاده در صنعت که از تولیدات رایج کارخانه فولاد مبارکه اصفهان می‌باشد می‌توان به ورق st37 و st52 اشاره کرد.

2. کارخانه فولاد کاویان اهواز:

شرکت فولاد کاویان اهواز یکی از برترین و مطرح ترین تولید کنندگان محصولات فولادی به خصوص ورق های فولادی نورد گرم و سرد میباشد. این شرکت واقع در 9 کیلومتری جاده اهواز است و تولید کننده بسیاری از مواد اولیه و مواد پایه‌ی دیگر شرکت های هم رده کار خود میباشد. ظرفیت تولید این کارخانه در سال حدود 1150 تن میباشد.

شرکت فولاد کاویان درسال 1354 تاسیس شد اما به خاطر مشکلات به وجود آمده در دوران دفاع مقدس 8 ساله ایران در سال 1370 افتتاح شد. ورق سیاه حاصل از روش نورد گرم این کارخانه یکی از محبوب ترین و با کیفیت ترین ورق سیاه های تولیدی در ایران است که کاربرد های بسیاری دارد.

کارخانه فولاد کاویان اهواز همچنین حجم بالایی از دیگر ورق های فولادی نوردگرم و نورد سرد را مثل ورق آجدار، ورق روغنی، ورق گالوانیزه و ورق رنگی را با کیفیت بالایی تولید میکند.

استاندارد بندی تولیدات محصولات فولادی کاویان بر اساس استاندارد بین المللی DIN, IN, ASTM و EN10163 میباشد که قبل از ورود محصول به بازار انواع تست های استاندرد سنجی و کنترل کیفی مثل تست های کششی و مکانیکی و تست های شیمیایی انجام میشود.

در خصوص ابعاد تولیدی ورق های فولادی این شرکت باید گفت که بازه ضخامتی ورق بین 8 تا 50 میلی متر و طول و عرض به ترتیب 600 در 125 سانتی متر میباشد که بخش اصلی کاربرد روزمره بازار نیز میباشد.

3. کارخانه فولاد اکسین خوزستان:

شرکت فولاد اکسین خوزستان در سال 1384 تاسیس و از سال 1388 به صورت حرفه ای، تولیدات انبوه خود را شروع کرد. ورق سیاه را میتوان به عنوان مقطع فولادی برتر و با تولید انبوه برای این کارخانه دانست که از سال 1388 تا 1400 به میزان 700 هزار تن در سال محصولات فولادی تولید کرده است. در حال حاضر ظرفیت تولیدی این کارخانه یک میلیون تن در سال میباشد هرچند که ظرفیت اسمی این کارخانه در حدود 50 هزار تن بیشتر از میزان تولیدی آن در سال است.

این شرکت در سال 1391 از مرز تولید 600 هزار تن عبور کرد و تولیدات خود را گسترش داد هرچند ناگفته نماند که در بازه ی 4 ساله 1384 تا 1388 عملیات تاسیس کارخانجات تولیدی این شرکت به طول انجامید، و همچنین در سال 1392 تولیدات محصولات خاص را به واسطه کوره های حرارتی خود شروع کرد.

ورق های تولیدی کاربردی و پر استفاده st37 و st52 از جمله تولیدات انبوه کارخانه فولاد اکسین خوزستان به شمار میرود. برای شناخت دقیق ترکیبات و کاربرد های ورق های st37 و st52 در صنعت و روش تولید آن، مطلب ورق st37 و st52 چیست و چه کاربردی دارد را بخوانید.

4. کارخانه ذوب آهن اصفهان :

شرکت ذوب آهن اصفهان یکی از مشهور ترین و قدیمی ترین شرکت های تولیدات محصولات فولادی و نوردگرم مثل ورق سیاه میباشد که تنوع بسیاری در محصولات خود دارد. این شرکت که تا پیش از انقلاب 1357 کارخانه ذوب آهن آریا مهر نام داشت، اولین تولید کننده فولاد ساختمانی و ریل در ایران می باشد.

محصولات تولیدی کارخانجات و خطوط تولید این شرکت به بیش از 20 کشور از قاره های مختلف جهان صادر شده و در داخل ایران نیز پروژه های بزرگ و شناخته شده ای همچون برج میلاد و نیروگاه هسته ای بوشهر، از محصولات محبوب و پر کاربرد کارخانه ذوب آهن اصفهان در گسترش ساخت و ساز پایه ای خود استفاده میکنند.

ظرفیت تولید این کارخانه بیش از 3 میلیون و 600 هزار تن به صورت سالانه است که حجم قابل توجهی میباشد. کارخانه ذوب آهن اصفهان در سال 1350 به بهره برداری رسید و به دلیل قدمت زیادی که دارد از آن به عنوان مادر صنعت فولاد کشور یاد میشود.

این کارخانه از هر دو روش موجود نورد گرم و نورد سرد در خط تولیدات محصولات خود که شامل انواع ورق های فولادی و به خصوص ورق سیاه بهره میبرد.

5. کارخانه فولاد گیلان:

کارخانجات و خطوط تولید مجتمع فولاد گیلان بعنوان یکی از بزرگترین واحد های تولیدات محصولات نورد فولاد شناخته میشود که در سال 1382 در شهرک صنعتی رشت تاسیس شد که مجموع تولیدات این کارخانه از روش های نورد سرد و نورد گرم در سال بالغ بر 2 میلیون تن میباشد. که بخش عمده ای از محصولات نوردگرم این کارخانه ورق سیاه یا ورق نورد گرم می‌باشد.

این شرکت طرح های توسعه بسیاری را در نظر دارد و میتوان انتظار پیشرفت چشمگیر و تولیدات انبوه را از آن در آینده داشت. تمرکز بیشتر مجتمع فولاد گیلان بر روی تولیدات نورد گرم میباشد به طوری که نسبت تولید محصولات فولادی به روش نورد گرم آن تقریبا 4 برابر نورد سرد میباشد. از جمله معروفترین و پرکاربرد ترین تولیدات نورد گرم این کارخانه، ورق سیاه میباشد.

6. کارخانه صبا فولاد خلیج فارس:

شرکت صبا فولاد خلیج فارس در سال 1383 به ثبت رسید و فعالیت خود را در منطقه صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس واقع در 20 کیلومتری غرب بندر عباس شروع کرد. جالب است بدانید که تا سال 1387 توسط مدیران سهامدار منتخب هندی اداره میشد و پس از آن به شرکت صبا فولاد خلیج فارس تغییر نام داد و به مجموعه سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی کشوری واگذار شد.

جالب است بدانید که اولین کارخانه بریکت گرم ایران در مجتمع صبا فولاد خلیج فارس افتتاح شده و در حال حاضر مشغول به تولید محصولاتی از جمله شمش فولادی، آهن اسفنجی، بلیت و اسلب میباشد. همچنین ظرفیت تولید آهن اسفنجی صبا فولاد در حال حاضر 4.5 میلیون تن و بلیت و اسلب نیز دارای ظرفیت تولید 4.5 میلیون تن به صورت سالانه است.

7. کارخانه نورد و قطعات فولادی البرز:

شرکت نورد و قطعات فولادی البرز در سال 1347 واقع در كيلومتر 17 جاده قديم كرج - روبروي مجتمع كلاهدوز تاسیس شد. از محصولات رایج تولیدی این کارخانه میتوان به انواع ورق های فولادی ساختمانی و آلياژی به خصوص ورق سیاه، ماشین سازی و سازه های صنعتی و دستگاه‌های غبار گير صنعتی اشاره کرد. همچنین ظرفیت تولید این کارخانه سالانه 120 هزار تن نورد و 70 هزار تن ذوب می‌باشد. جالب است بدانید که این شرکت از اعضای انجمن فولاد ایران نیز می‌باشد.

شرکت نورد و قطعات فولادی البرز دارای واحد های تولیدی نورد و قطعات فولادی را تحت عنوان ورق نوردگرم(ورق سیاه) با ظرفیت 140.000 تن در سال و واحد ریخته گری با ظرفیت تولید 80.000 تن در سال و  واحد فولاد سازی به روش کوره قوس و القایی با ظرفیت تولید 80.000 تن به صورت سالانه می‌باشد. البته این شرکت تا سال 1353 با نام دیگری تحت عنوان تولید قطعات فولادی شناخته میشد ولی با راه اندازی کارخانه ریخته گری در سال 1351 به نام «شرکت نَوَرد و تولید قطعات فولادی» تغییر یافت.

8. کارخانه فولاد تاراز چهارمحال:

شرکت فولاد تاراز در سال 1387 با سرمایه گذاری مشترک چندین شرکت با زمینه کاری مشترک تاسیس شد که در سال 1390 در زمینی به وسعت 2.7 هکتار در شهرک صنعتی شهرکرد واقع در قطب فاز3 توسعه افتتاح گردید. همچنین ظرفیت تولید اسمی این کارخانه به میزان 260.000 تن ورق گالوانیزه به صورت سالانه می‌باشد.

شرکت فولاد تاراز در زمینه تولید ورق های گالوانیزه با پوشش T.O.C و با نام تجاری گالواتاراز فعالیت میکند و خط تولید ورق‌های این شرکت در سال 95 به بهره برداری رسید که از جمله آن میتوان به ورق گالوانیزه و ورق سیاه اشاره کرد. از مزایای کارخانه فولاد تاراز استفاده از کروم ۳ ظرفیتی، خواص مکانیکی عالی، امکان تولید محصول گالوالوم می‌باشد.

9. کارخانه فولاد امیرکبیر کاشان:

مجتمع فولاد امیرکبیر کاشان در زمینه تولید آهن و فولاد، در سال 1374 با نام شرکت صنایع گالوانیزه فجر سپاهان و با هدف تولید ورق گالوانیزه واقع در کیلومتر 14 جاده اردستان افتتاح شد و در سال 1379 مورد بهره برداری قرار گرفت که ورق سیاه جز محصولات تولیدی این کارخانه می‌باشد. این کارخانه دارای واحد های تولیدی ورق سرد با ظرفیت تولید سالانه 250.000 تن و ورق گالوانیزه با ظرفیت تولید سالانه 100.000 تن و ورق آنیل شده با ظرفیت تولید سالانه 150.000 تن و ورق اسید شویی شده با ظرفیت تولید 300.000 تن به صورت سالانه می‌باشد.

شرکت فولاد امیر کبیر در سال 1376 با شرکت MINO ایتالیا جهت خرید تجهیزات خط تولید نورد سرد قرار داد بست و در سال 1392 رتبه 202 را در میان بیش از 500 شرکت ایرانی از دیدگاه شاخص فروش کسب کرد.

10. کارخانه فولاد غرب آسیا:

کارخانه فولاد غرب آسیا در سال 1383 واقع در شهر قم در 35 کیلومتری جاده سلفچگان تاسیس شد و در حال حاضر ظرفیت تولید 550.000 تن مقاطع فولادی به صورت سالانه می‌باشد. در حال حاضر ورق های این کارخانه از جمله ورق سیاه تا ضخامت 4 میلی‌متر تولید می‌شود. این شرکت محصولات خود را به دست کارخانه‌ها خودروسازی، شرکت‌های ساخت پانل‌ها و مصالح ساختمانی و همین‌طور طراحی انواع اکسسوری‌های داخل خانه و مبلمان می‌سپارد. همین‌طور ساخت نما یکی دیگر از استفاده‌های مهم محصولات کارخانه ورق فولاد غرب است.

از جمله برترین واحد های تولیدی این کارخانه میتوان به خط نورد سرد تک قفسه ای، خط عملیات حرارتی، خط نورد پوسته ای و واحد اسیدشویی و احیای اسید شرکت فولاد غرب آسیا اشاره کرد.

سوالات متداول
با کیفیت ترین ورق سیاه از تولیدات کدام کارخانه است؟

با کیفیت ترین ورق سیاه تولید شده به ترتیب از کارخانه های فولاد مبارکه اصفهان و فولاد کاویان اهواز می‌باشد. سپس در رتبه بعدی کیفیت تولید میتوان به کارخانه فولاد اکسین خوزستان اشاره کرد.

بیشترین تنوع و میزان تولید ورق نوردگرم توسط چه کارخانه ای تولید می‌شود؟

بیشترین میزان تولید ورق سیاه و حتی دیگر مقاطع فولادی در رتبه اول توسط کارخانه فولاد مبارکه اصفهان تولید می‌شود.

قدیمی ترین کارخانه ها در حوزه تولیدات مقاطع فولادی کدامند؟

قدیمی ترین کارخانه مقاطع فولادی، کارخانه ذوب آهن اصفهان می‌باشد که در سال 1350 به بهره‌ برداری رسید و پس از آن میتوان به کارخانه فولاد مبارکه اصفهان اشاره کرد که در سال .1360 به بهره برداری رسید همچنین ورق سیاه از محصولات محبوب کارخانه فولاد مبارکه است که در حجم بالایی تولید می‌شوند.

برترین کارخانه های تولید ورق سیاه کدامند؟

برترین کارخانه های تولید ورق سیاه را به ترتیب میتوان فولاد مبارکه اصفهان و در رتبه بعد کارخانه های فولاد کاویان اهواز و فولاد اکسین خوزستان قرار دارند.

جمع بندی

در این مطلب به بررسی ویژگی ها و سابقه و ظرفیت تولید 10 کارخانه برتر تولید ورق سیاه و مقاطع فولادی در ایران برحسب اولویت پرداختیم تا شما کاربران عزیز بتوانید شناختی بهتر درباره برترین کارخانه جات تولید کننده ورق سیاه داشته باشید. همچنین ضمن تشکر از شما که تا این قسمت از این مقاله با سفیران آهن همراه بودید، خواهشمندیم نظرات و پیشنهادات و انتقادات سازنده خود را با ما در میان بگذارید. امیدواریم که این مطلب مورد رضایت شما عزیزان قرار گرفته و بتوانیم به اطلاعات و آگاهی شما هر چند به میزان کم افزوده باشیم.

پشتیبانی-واتساپ پشتیبانی واتساپ پشتیبانی-تلگرام پشتیبانی تلگرام پشتیبانی-ایتا پشتیبانی ایتا