لیست-قیمت-ورق لیست قیمت ورق
لیست-قیمت-میلگرد لیست قیمت میلگرد
لیست-قیمت-تیرآهن لیست قیمت تیرآهن
لیست-قیمت-پروفیل لیست قیمت پروفیل
لیست-قیمت-لوله لیست قیمت لوله
لیست-قیمت-نبشی لیست قیمت نبشی
لیست-قیمت-ناودانی لیست قیمت ناودانی
لیست-قیمت-مفتولی لیست قیمت مفتولی
مقالات-علمی-آهن مقالات علمی آهن اخبار-بازار-آهن اخبار بازار آهن تحلیل-بازار-آهن تحلیل بازار آهن تحلیل-بازار-خودرو تحلیل بازار خودرو تحلیل-بازار-ارز تحلیل بازار ارز
گزینه-ها سفیران آهن زاینده رود
۰۳۱-۹۱۰۰۱۰۴۰ تلفن-تماس ورود | ثبت نام

طلا: 3,305,800 تومان

دلار: 0 تومان

بیتکوین: 67,145 دلار

بورس: 2,158,535

تمام سکه: 37,395,000 تومان

نیم سکه: 23,200,000 تومان

ربع سکه: 14,600,000 تومان

تتر: 56,900 تومان

یورو: 62,090 تومان

جستجو
صفحه-اصلی صفحه اصلی لیست-قیمت لیست قیمت بیشتر
لیست-قیمت-ورق لیست قیمت ورق
لیست-قیمت-میلگرد لیست قیمت میلگرد
لیست-قیمت-تیرآهن لیست قیمت تیرآهن
لیست-قیمت-پروفیل لیست قیمت پروفیل
لیست-قیمت-لوله لیست قیمت لوله
لیست-قیمت-نبشی لیست قیمت نبشی
لیست-قیمت-ناودانی لیست قیمت ناودانی
لیست-قیمت-مفتولی لیست قیمت مفتولی
فروش-ویژه فروش ویژه بلاگ وبلاگ بیشتر درباره-ما درباره ما ارتباط-با-ما ارتباط با ما

ورق سیاه چیست و چه کاربردی دارد؟

تاریخ انتشار تاریخ انتشار: 1402/2/27
تعداد بازدید 1509 بازدید
مدت مطالعه مدت مطالعه: 18 دقیقه
تعداد نظر 3 نظر

ورق سیاه، ورقی از جنس فولاد است که در دمای بالای 1200 درجه‌ی سانتیگراد، تحت فشار قرار می‌گیرد. ورق سیاه کاربرد گسترده ای در سازه ها و تجهیزات صنعتی دارد و به علت فرآیند نوردگرم قالب‌پذیر و منعطف می‌شود که به آن ورق نورد گرم یا به طور خلاصه ورق سیاه گفته میشود.

ورق سیاه از متداول ترین محصولات تولیدی فولادی است که در ابعاد و اندازه و ضخامت بسیار متنوع بوده و کاربرد گسترده ای در سازه ها و تجهیزات صنعتی دارد. یکی از معمول ترین روش های تولید ورق های فولادی با ضخامت کم، نورد گرم است که حاصل ورق فولادی تولید شده با این روش را اصطلاحا ورق سیاه میگویند.

بیشترین تفاوت ورق سیاه با سایر ورق های فولادی دیگر، در ظاهر و رنگ آن ها میباشد. همچنین از مهمترین تفاوت های دیگر این ورق فولادی، مربوط به فرآیند تولید آن میباشد که روش نوردگرم است برخلاف ورق های روغنی و گالوانیزه که با فرآیند نوردسرد تولید میشوند. ورق سیاه هایی که نرم تر میباشند را به اصطلاح DD ۱۱ و DD۱۲ و DD۱۳ و STW۲۲ و STW ۲۴ می‌نامند که معمولا جهت ساخت بدنه کشتی و ماشین آلات استفاده میشوند.

تولید ورق سیاه بدون صرف وقت و هزینه اضافی و در میزان زیاد تولید میشود پس طبیعی است که قیمت آن در برابر دیگر ورق های فولادی مثل ورق های روغنی یا گالوانیزه کمتر باشد که یکی از مزایای ورق سیاه به شمار میرود.

رنگ مات ورق سیاه به دلیل استفاده از روش نورد گرم در تولید این مدل از ورق فولادی است. که این سطح غیر صاف و ناهموار به وضوح بر روی قسمت خارجی ورق سیاه دیده میشود و درواقع لایه ای اکسیدی میباشد که در حرارت بالا تشکیل شده است.

در واقع روش نورد گرم، همانطور که از اسمش پیداست، به علت حرارت بالایی است که از آن در حین تولید برخی از محصولات فولادی به خصوص ورق سیاه استفاده میشود. البته ناگفته نماند که پس از تولید ورق سیاه، برای خنک سازی آن را در دمای اتاق میگذارند تا خنک شود که همین امر موجب تغییر ساختار ملکولی فولاد شده که باعث افزایش مقاومت فولاد و همچنین انعطاف پذیری آن میگردد.

متداول ترین و رایج ترین مدل ورق سیاه تولید شده در ایران، ورق های  st32 و st52 هستند. که در ادامه به طور کامل به شرح ویژگی های آنها میپردازیم. ورق های st32 و st52 دارای استاندارد جدید ES EN 10025 میباشند.

در خصوص روش تولید ورق سیاه به طور مفصل خواهیم پرداخت اما در یک توضیح مختصر، میتوان گفت به طور کلی این مراحل به ترتیب شامل : حرارت دادن(نورد اولیه)، فشرده کردن، صاف کردن، کلاف کردن، باز  کردن رول، اکسید زدایی، نورد نهایی، خنک سازی، بسته بندی و وزن کردن و در نهایت ارسال میباشد.

آنچه در این مقاله میخوانیم:

  1. چرا به آن ورق سیاه میگویند؟
  2. فرآیند نورد گرم چیست؟ چه تاثیری بر ورق سیاه دارد؟
  3. تنوع ابعاد و اندازه ورق سیاه
  4. ورق سیاه چگونه تولید میشود؟
  5. استاندارد های ورق سیاه
  6. رایج ترین مدل های ورق سیاه در بازار ایران کدامند؟
  7. شیوه عرضه ورق سیاه به چه صورت است؟
  8. کاربرد های ورق سیاه
  9. ابعاد و اندازه های ورق سیاه
  10. برترین کارخانه های تولید کننده ورق سیاه

در ادامه مطلب درباره تنوع ابعاد و استاندارد ها و ویژگی ها و کاربرد ها و بسیاری موارد دیگر درباره ورق سیاه به طور کامل آشنا میشوید. با سفیران آهن همراه باشید.

چرا به آن ورق سیاه میگویند؟

علت نامگذاری ورق سیاه بر روی این ورق های فولادی، به این خاطر است که مواد و اجزای تشکیل دهنده سطح خارجی این مدل ورق، طی فرایند فشار و دمای بسیار بالا، ذوب شده و آثاری مشابه زنگ‌زدگی پدید می‌آورد که سطح ناهمواری دارد و رنگ مات به خود میگیرد. به علت همین رنگ مات است که به این مدل ورق های فولادی به طور خلاصه ورق سیاه میگویند. این رنگ مات خیلی شبیه به رنگ اکسید شدگی نیز میباشد و ورق سیاه پس از مراحل تولید، سطحی تقریبا خشن به خود میگیرد.

فرآیند نورد گرم چیست؟ چه تاثیری بر ورق سیاه دارد؟

نورد گرم تشکیل شده از دو کلمه نورد و گرم است. اما نورد چیست؟ به عملیات فشرده کردن سطح فلز ورودی توسط غلتک‌های تحت فشار بر روی سطوح پایین و بالای محصول مورد نظر (مثلا ورق فولادی)، عملیات نورد کردن می‌گویند و کلمه گرم هم به دلیل دمای بالایی است که فلز مورد نظر در عملیات نورد کردن دارد. پس به بیانی دقیق تر، هنگامی که فلز مورد نظر حرارت دیده و سپس توسط غلتک فشرده میشود، فرآیند نوردگرم روی آن انجام شده است.

در نورد کردن فلز، به دلیل اینکه فاصله بین دوغلتکی که ورق فولادی از آن عبور میکند، کمتر از ضخامت فلز وارد شده است، باعث میشود که به همان میزان، ضخامت ورق کمتر شده و در عوض به طول ورق افزوده شود. علت آن که در روش نورد گرم ابتدا دمای فلز مورد نظر را بالا برده و سپس نورد میکنیم به دلیل افزایش خاصیت حالت پذیری فلزات در دمای بالاتر است. یعنی هر چه فلز مورد نظر حرارت بیشتری داشته باشد، راحت تر شکل میگیرد و همچنین وقتی که فلز در دمای بالا تغییر شکل و حالت داده باشد، ساختار منسجم تر و پایدار تری دارد و به بیانی دقیق تر، ذرات آن فلز در هم آمیخته شده اند.

تنوع ابعاد و اندازه ورق سیاه

ورق سیاه یکی از رایج ترین تولیدات کارخانجات فولاد میباشد که تنوع بسیاری دارد. ورق سیاه در اندازه و ابعاد، ضخامت، نوع و نسبت آلیاژ فولادی، بسیار گسترده میباشد.

در خصوص تنوع ابعاد و اندازه های ورق سیاه دامنه بسیار زیادی بین 1 میلی متر تا 100 میلی متر(10 سانتی متر) ضخامت، در تولیدات ورق سیاه وجود دارد و همچنین بدیهی است که میزان ضخامت و نازکی ورق سیاه ارتباط مستقیمی با شکل پذیری و انعطاف پذیری آن دارد. یعنی هر چه ورق نازک ترباشد، انعطاف پذیر تر خواهد بود. بهتر است بدانید ابعاد و اندازه ورق سیاه، تاثیر مستقیمی بر روی وزن کلی آن دارند.

و اما اگر بخواهیم نگاهی دقیق تر به ابعاد و اندازه های ورق سیاه موجود در ایران و بازار آهن بیاندازیم، باید بدانید که ابعاد و اندازه ورق سیاه ارتباط مستقیمی با شیوه عرضه آن دارد. اگر ورق سیاه به صورت شیت(صفحه) عرضه شود، سه فاکتور عرض، طول و ضخامت برای تفهیم ابعاد و اندازه ورق سیاه اعلام میشود. اما اگر ورق سیاه به صورت کلاف(رول شده) عرضه شود، تنها عرض و ضخامت برای شناخت ابعاد و اندازه ورق سیاه اعلام میشود.

ورق سیاه چگونه تولید میشود؟

ابتدا فولاد را ذوب میکنند و پس از مرحله ذوب، آلودگی های آن گرفته میشود و درون قالب ریخته میشود. این قالب معمولا شکلی مستطیلی و تقریبا طولانی دارد که علت آن را در ادامه توضیح خواهیم داد. بعد از ریختن مواد ذوب در قالب، پس از مدتی انتظار مواد ذوب درون قالب سرد شده و به شکل قالب ما در می‌آید که به صورت یک شمش فولادی یکنواخت است. حالا نوبت به برش و تعیین اندازه و عملیات نورد میرسد که توسط دستگاه های صنعتی برش و پرس و غلتک انجام شده که اکثرا همراه با گرمادهی مجدد صورت میگیرد تا تعیین اندازه و به خصوص ضخامت ورق سیاه ما با انعطاف و دقت بیشتر انجام شود.

بعد از طی کردن مراحل ذوب و آلودگی زدایی و قالب گیری و تعیین اندازه، ورق سیاه را بسته به شیوه عرضه آن به صورت کلاف (رول شده) و یا شیت (فابریک یا صفحه ای) در‌ می‌آورند. حالا ورق سیاه ما آماده بسته بندی مناسب و سپس ارسال به سمت انبار یا مشتری میباشد. در ادامه به بررسی هر یک از مراحل تولید ورق سیاه خواهیم پرداخت با سفیران آهن همراه باشید.

ذوب فولاد شامل حرارت دادن فولاد در کوره پیش گرم تا حدی است که آلیاژ فولاد کاملا ذوب شده و به حالت مایع درآید که معمولا در دمای حدود 1280 درجه سانتی‌گراد، به صورت ذوب کامل در می‌آید و در واقع مواد اولیه برای تولید ورق سیاه میباشد که هدف از ذوب کردن آن برای شکل گیری کامل در مرحله بعدی یعنی ریخته گری می‌باشد.

ریخته گری یعنی آلیاژ فولادی که در مرحله قبل به طور کامل ذوب کردیم را قبل از آن که آنقدر سرد شود که از حالت ذوب و مایع درآید را در قالب ریخته و منتظر می‌مانیم تا سرد شود. قالبی که برای شکل دهی آلیاژ فولادی ورق سیاه استفاده می‌کنیم شکلی مستطیلی و نسبتا طولانی دارد. هدف از قالب گیری، تبدیل مواد اولیه ورق سیاه به یک شمش فولادی است تا در مراحل بعدی راحت تر بتوان آن را تغییر حالت داده تا به شکل نهایی ورق سیاه درآید.

پوسته زدایی برای لایه برداری از سطح شمش فولادی است که در مرحله قبل قالب گیری شده. به این شکل شمش فولادی ما عاری از آلودگی و ناخالصی میشود و کیفیت ورق سیاه نهایی افزایش می‌یابد.

نورد اولیه به فرآیندی گفته می‌شود که در آن شمش ما تحت فشار توسط غلتک هایی قرار میگرد و تقریبا 30% ضخامت آن کاهش پیدا کرده و به طول آن افزوده میشود و کمی شبیه به حالت ورق میشود. به نورد اولیه نورد خشن هم میگویند.

گرمادهی به مرحله‌ی پیش از نورد نهایی گفته می‌شود که در آن به شمش نیمه ورق شده خود حرارت میدهیم تا آمده عملیات نورد نهایی شود زیرا برای شکل دهی بهتر فولاد به دمای بالایی نیاز است تا به حالت نهایی ورق سیاه درآید.

نورد نهایی شامل گذراندن شمش فولادی خود از میان 7 قفسه غلتک و کاهش 70% از ضخامت شمش فولادی میباشد تا در نهایت به ورق سیاه مورد نظر تبدیل شود.

خنک کردن به مرحله ی بین آخرین نورد و قبل از کلاف پیچی گفته میشود که در آن دمای ورق خود را پایین می‌آوریم تا به حدود 500 درجه برسد ولی نباید دمای ورق سیاه به زیر 400 درجه برسد زیرا انعطاف پذیری آن کاهش می‌یابد و قابل کلاف پیچ شدن نیست.

کلاف پیچی ورق سیاه توسط دستگاه کلاف پیچ صورت میگیرد به این شکل که ورق سیاه را به دور یک کلاف کشیده و با چرخاندن کلاف بقیه ی طول ورق سیاه مکش شده و به دور کلاف پیچیده میشود تا ورق سیاه به اتمام برسد.

بسته بندی پس از کلاف پیچی کامل صورت میگیرد و به منظور باز نشدن ورق سیاه از کلاف خود و همچنین آسان تر شدن حمل و نقل و یا نگهداری در انبار صورت میگیرد.

استاندارد های ترکیبات ورق سیاه

ورق سیاه ، از دیدگاه استاندارد ترکیبات شیمیایی، دارای 2 استاندارد است. ورق سیاه تولید شده با استاندارد DIN 17100 قدیمی بوده و تا سال 1980 معتبر بود اما استاندارد بعدی که جایگزین آن شد، استاندارد BS EN 10025 است که البته در نام های لاتین این استاندارد برای گرید ST37، با نام S235JRG2 برای ورق سیاه شناخته میشود.

ورق سیاه ST37 در ایران هنوز هم به همین نام رواج دارد که آن هم به علت کمتر بودن تنوع محصولات فولادی و ورق سیاه در ایران میباشد.

رایج ترین مدل های ورق سیاه در بازار ایران کدامند؟

بیشترین نوع ورق سیاه تولید شده در ایران ورق St37 و St52 میباشد. ورق St37 با درصد کربن پایین تر، نرم تر بوده و مورد استفاده آن بیشتر در صنایع ساختمان سازی و سازه های معمولی میباشد که به آن اصطلاحا ورق سیاه معمولی گفته میشود.

ورق St52 با درصد کربن بالاتر، سخت تر بوده و مورد استفاده آن بیشتر در صنایع و ماشین آلات عظیم و سازه های بزرگ میباشد که به آن اصطلاحا ورق سیاه صنعتی گفته میشود.

همانطور که مشاهده میکنید ورق سیاه st37 ضخامت کمتری نسبت به ورق سیاه st52 دارد.

شیوه عرضه ورق سیاه به چه صورت است؟

همان گونه که در شکل زیر میبینید، ورق سیاه عموما به دو صورت رول شده(کویل و کلاف) و شیت(فابریک) عرضه میشود که ورق سیاه هایی که به صورت شیت عرضه میشوند در اندازه های استاندارد و مشخصی برش میخورند که البته امکان سفارشی سازی شیت ورق سیاه در اندازه و ابعاد مورد نیاز مشتری توسط مجموعه سفیران آهن وجود دارد.

کاربرد های ورق سیاه

ورق سیاه یا ورق نورد گرم علاوه بر کاربرد گسترده اش در صنعت، در ساختمان‌سازی هم به مقدار زیادی مورد استفاده قرار میگیرد. به بیان دقیق تر، کاربرد ورق سیاه بستگی به میزان ضخامت و انعطاف پذیری آن متفاوت میباشد. همچنین اندازه و ابعاد این ورق فولادی ، در کاربرد آن تاثیر گذارند. برای مطالعه کاربرد های دقیق تر ورق سیاه با ما همراه باشید.

ورق های تولید شده به روش نورد گرم(به خصوص ورق سیاه) به عنوان ماده اولیه در صنایع پایه مثل خودروسازی، بدنه دستگاه های مونتاژ و صنعت پتروشیمی مورد استفاده قرار میگیرد. همچنین به عنوان ماده اولیه در تولید انواع گسترده ای از مقاطع فولادی مثل پروفیل قوطی و نبشی و ناودانی و انواع لوله مورد استفاده قرار میگیرد.

ورق سیاه نرم چیست و کاربرد آن در کجاست؟

به ورق سیاه هایی که به نسبت بازه کلی ضخامت و مقاومت همه انواع ورق های سیاه ، ضخامت کمتری دارند و قابل انعطاف ترند به اصطلاح ورق سیاه نرم میگویند.

از ورق سیاه نرم جهت استفاده در ماشین آلات نیمه سنگین، بدنه کشتی، تجهیزات دریایی، گارد ریل و تجهیزات ترافیکی و جاده سازی درون و برون شهری و همچنین انواع ناودانی و نبشی و قوطی، چهار چوب و بدنه‌ی سازه های نسبتا کوچک و متوسط، همچنین مخازن ذخیره سازی نفتی و صنایع و کارخانه‌ های کوچک مورد استفاده قرار میگیرد.

ورق سیاه سخت چیست و کاربرد آن در کجاست؟

ه ورق سیاه هایی که به نسبت محدوده کلی ضخامت و مقاومت همه انواع ورق های سیاه ، ضخامت و مقاومت بیشتری دارند و سخت ترند به اختصار ورق سیاه سخت میگویند. از ورق سیاه سخت جهت استفاده در ماشین آلات سنگین، صنایع و کارخانه‌ های بزرگ، تاسیسات عظیم مورد استفاده قرار میگیرد.

ابعاد و اندازه های ورق سیاه

به طور استاندارد، طول ورق سیاه به صورت شیت، شامل یکی از این 4 مورد زیر است:

  1. 200 سانتی متر (2 متر)
  2. 250 سانتی متر (2.5 متر)
  3. 600 سانتی متر (6 متر)
  4. 1200 سانتی متر (12 متر)

همچنین عرض ورق سیاه چه به صورت رول و چه به صورت شیت، شامل یکی از این 5 مورد است:

  1. 60 سانتی متر
  2. 100 سانتی متر (1 متر)
  3. 120 سانتی متر
  4. 150 سانتی متر
  5. 200 سانتی متر (2 متر)

برترین کارخانه های تولید کننده ورق سیاه

کارخانه ذوب آهن اصفهان

شرکت ذوب آهن اصفهان یکی از مشهور ترین و قدیمی ترین شرکت های تولیدات محصولات فولادی اعم از ورق سیاه میباشد که تنوع بسیاری در محصولات خود دارد. محصولات تولیدی کارخانجات و خطوط تولید این شرکت به بیش از 20 کشور از قاره های مختلف جهان صادر شده و در داخل ایران نیز پروژه های بزرگ و شناخته شده ای از محصولات محبوب و پر کاربرد کارخانه ذوب آهن اصفهان در گسترش ساخت و ساز پایه ای خود استفاده میکنند.

ظرفیت تولید این کارخانه بیش از 3 میلیون و 600 هزار تن به صورت سالانه است که حجم قابل توجهی میباشد. کارخانه ذوب آهن اصفهان به دلیل قدمت زیادی که دارد از آن به عنوان مادر صنعت فولاد کشور یاد میشود. این کارخانه از هر دو روش موجود نورد گرم و نورد سرد در خط تولیدات محصولات خود که شامل انواع ورق های فولادی و به خصوص ورق سیاه است بهره میبرد.

کارخانه فولاد کاویان اهواز

شرکت فولاد کاویان اهواز یکی از برترین و مطرح ترین تولید کنندگان محصولات فولادی به خصوص ورق های فولادی نورد گرم و سرد میباشد. این شرکت واقع در 9 کیلومتری جاده اهواز است و تولید کننده بسیاری از مواد اولیه و مواد پایه‌ی دیگر شرکت های هم رده کار خود میباشد. ظرفیت تولید این کارخانه در سال حدود 1150 تن میباشد.ورق سیاه حاصل از روش نورد گرم این کارخانه یکی از محبوب ترین و با کیفیت ترین ورق سیاه های تولیدی در ایران است.

کارخانه فولاد کاویان اهواز همچنین حجم بالایی از دیگر ورق های فولادی نوردگرم و نورد سرد را مثل ورق آجدار، ورق روغنی، ورق گالوانیزه و ورق رنگی را با کیفیت بالایی تولید میکند.استاندارد بندی تولیدات محصولات فولادی کاویان بر اساس استاندارد بین المللی میباشد که قبل از ورود محصول به بازار انواع تست های استاندرد سنجی و کنترل کیفی مثل تست های کششی و مکانیکی و تست های شیمیایی انجام میشود.

کارخانه فولاد مبارکه اصفهان

شرکت فولاد مبارکه اصفهان یکی از برترین و بزرگترین تولید کنندگان محصولات فولادی از جمله ورق سیاه در ایران به شمار میرود که تجهیز کننده بسیاری از صنایع سطح بالا و پایین دست مرتبط با حیطه کاری خود است. شرکت فولاد مبارکه، واقع در بخش جنوبی شهر کرکوند و قسمت جنوب غربی مبارکه قرار دارد.

حجم تولید سالانه شرکت فولاد مبارکه اصفهان،به طور سالانه بیشتر از 10 میلیون تن است که شامل انواع گوناگونی از محصولات فولادی پایه و مورد استفاده مثل ورق سیاه میباشد. شرکت فولاد مبارکه اصفهان تولید کننده مواد پایه برای بیشتر از 3000 کارخانه و کارگاه و صنایع تولیدی در کشور است.

این شرکت در سال 1360 وارد فاز عملیات اجرایی شد. در سال 1370 اولین کوره قوس الکتریکی توسط رئیس جمهور وقت افتتاح شد و در سال 1371 رسما شرکت فولاد مبارکه اصفهان به همراه زیرساخت های مربوطه احداث شد.

کارخانه فولاد اکسین خوزستان

شرکت فولاد اکسین خوزستان در سال 1384 تاسیس و از سال 1388 به صورت حرفه ای، تولیدات انبوه خود را شروع کرد که از سال 1388 تا 1400 به میزان 700 هزار تن در سال محصولات فولادی تولید کرد. در حال حاضر ظرفیت تولیدی این کارخانه یک میلیون تن در سال میباشد. این شرکت در سال 1391 از مرز تولید 600 هزار تن عبور کرد و تولیدات خود را گسترش داد. ورق سیاه های تولیدی کاربردی و پر استفاده st37 و st52 از جمله تولیدات انبوه کارخانه فولاد اکسین خوزستان به شمار میرود.

  سوالات متداول درباره ورق سیاه

کدام بخش تولید بیشترین تاثیر را در کیفیت ورق سیاه دارد؟

کیفیت نهایی ورق سیاه تولید شده به عوامل متعددی بستگی دارد که بخشی از آن ها از موضوع این مطلب خارج است اما درمورد مراحل تولیدی که بر روی کیفیت نهایی ورق سیاه تاثیر مستقییم میگذارند میتوان به آلودگی زدایی و خنک کاری اشاره کرد. همچنین کیفیت مواد اولیه نظیر سنگ آهن و اسلب نیز تاثیر زیادی بر کیفیت نهایی ورق سیاه دارند.

چه مواردی باعث افزایش کیفیت ورق سیاه میشود؟

دقت به دمای محصول و کنترل دقیق دمای ورق در تمامی مراحل تولید به خصوص نورد اولیه و ثانویه و خنک کاری و کنترل سرعت غلتیدن و یکنواختی آن از میان قفسه های غلتک و همچنین  کنترل بر فاصله 2 قفسه غلتک از یکدیگر و فشاری که به ورق وارد میکنند و دقت زیاد درآلودگی زدایی باعث افزایش کیفیت محصول نهایی میشود. همچنین در قسمت خنک کاری بنا بر آلیاژ . محصول خود باید کاهش دما به صورت کنترل شده صورت بگیرد. ناگفته نماند که کیفیت مواد اولیه تاثیر فوق العاده ای در کیفیت نهایی ورق سیاه دارد.

مهمترین عامل تعیین کننده قیمت ورق سیاه چیست؟

مهمترین عامل تاثیر گذار و تعیین کننده قیمت ورق سیاه را میتوان عرضه و تقاضا دانست و حتی دیگر دلایل مهم و تاثیر گذار هم در نهایت به واسطه اثر گذاری بر روی نسبت عرضه و تقاضا ورق سیاه  باعث تغییر در قیمت آن می‌شوند. به این شکل هنگامی که به هر دلیلی میزان عرضه کمتر از تقاضای بازار شود، با روند افزایشی قیمت روبرو هستیم و بلعکس هنگامی که میزان عرضه بیشتر از نیاز و تقاضای بازار شود، در این صورت با یک روند نزولی و کاهشی از قیمت روبرو هستیم.

برترین کارخانه های تولید ورق سیاه کدامند؟

برترین کارخانه های تولید ورق سیاه را به ترتیب میتوان فولاد مبارکه اصفهان و سپس ذوب آهن اصفهان دانست و در رتبه بعد کارخانه های فولاد کاویان اهواز و فولاد اکسین خوزستان قرار دارند.

بیشترین کاربرد ورق سیاه در کجاست؟

بیشترین کاربرد ورق سیاه به عنوان ماده اولیه در صنایع پایه مثل خودروسازی، بدنه دستگاه های مونتاژ و صنعت پتروشیمی مورد استفاده قرار میگیرد. همچنین به عنوان ماده اولیه در تولید انواع گسترده ای از مقاطع فولادی مثل پروفیل قوطی و نبشی و ناودانی و انواع لوله مورد استفاده قرار میگیرد.

ورق سیاه به طور مستقیم در کجا کاربرد دارد؟

از ورق سیاه نرم جهت استفاده در ماشین آلات نیمه سنگین، بدنه کشتی، تجهیزات دریایی، گارد ریل و تجهیزات ترافیکی و جاده سازی درون و برون شهری و همچنین انواع ناودانی و نبشی و قوطی، چهار چوب و بدنه‌ی سازه های نسبتا کوچک و متوسط، همچنین مخازن ذخیره سازی نفتی و صنایع و کارخانه‌ های کوچک مورد استفاده قرار میگیرد و از ورق سیاه سخت جهت استفاده در ماشین آلات سنگین، صنایع و کارخانه‌ های بزرگ، تاسیسات عظیم مورد استفاده قرار میگیرد.

مهمترین مزایای ورق سیاه چیست؟

قیمت کم ورق سیاه نسبت به دیگر ورق های فلزی و زمان کم برای تولید ورق سیاه و کاربردهای گسترده و ارتجاع پذیری خوب را می‌توان از مهمترین مزایای ورق سیاه نسبت به دیگر ورق های فولادی دانست.

معایب ورق سیاه کدامند؟

رنگ مات  و سطح خشن  و احتمال بالای زنگ‌زدگی ورق سیاه و استحکام کمتر نسبت به دیگر ورق های فولادی میتواند از معایب این ورق فولادی به شمار میرود

جمع بندی

در این مطلب درباره خصوصیات ورق سیاه و استاندارد ها و مواد تشکیل دهنده و ابعاد و اندازه آن موارد مهمی را بیان کردیم و همچنین روش تولید توسط کارخانه و شیوه عرضه  و کاربردهای فراوان آن در صنعت و صنایع پایه و خواص ظاهریو تفاوت با دیگر ورق های فولادی و رایج ترین مدل های آن بررسی و توضیح داده شد. ضمن تشکر از شما کاربران گرامی که تا این بخش از مقاله با ما همراه بودید، لطفا نظرات و پیشنهادات و انتقادات سازنده خود را با ما در میان بگذارید. امیدواریم که این مطلب مورد رضایت شما عزیزان قرار گرفته و بتوانیم به اطلاعات و آگاهی شما هر چند به میزان کم افزوده باشیم.

پشتیبانی-واتساپ پشتیبانی واتساپ پشتیبانی-تلگرام پشتیبانی تلگرام پشتیبانی-ایتا پشتیبانی ایتا