لیست-قیمت-ورق لیست قیمت ورق
لیست-قیمت-میلگرد لیست قیمت میلگرد
لیست-قیمت-تیرآهن لیست قیمت تیرآهن
لیست-قیمت-پروفیل لیست قیمت پروفیل
لیست-قیمت-لوله لیست قیمت لوله
لیست-قیمت-نبشی لیست قیمت نبشی
لیست-قیمت-ناودانی لیست قیمت ناودانی
لیست-قیمت-مفتولی لیست قیمت مفتولی
مقالات-علمی-آهن مقالات علمی آهن اخبار-بازار-آهن اخبار بازار آهن تحلیل-بازار-آهن تحلیل بازار آهن تحلیل-بازار-خودرو تحلیل بازار خودرو تحلیل-بازار-ارز تحلیل بازار ارز
گزینه-ها سفیران آهن زاینده رود
۰۳۱-۹۱۰۰۱۰۴۰ تلفن-تماس ورود | ثبت نام

طلا: 3,305,800 تومان

دلار: 0 تومان

بیتکوین: 67,145 دلار

بورس: 2,158,535

تمام سکه: 37,395,000 تومان

نیم سکه: 23,200,000 تومان

ربع سکه: 14,600,000 تومان

تتر: 56,900 تومان

یورو: 62,090 تومان

جستجو
صفحه-اصلی صفحه اصلی لیست-قیمت لیست قیمت بیشتر
لیست-قیمت-ورق لیست قیمت ورق
لیست-قیمت-میلگرد لیست قیمت میلگرد
لیست-قیمت-تیرآهن لیست قیمت تیرآهن
لیست-قیمت-پروفیل لیست قیمت پروفیل
لیست-قیمت-لوله لیست قیمت لوله
لیست-قیمت-نبشی لیست قیمت نبشی
لیست-قیمت-ناودانی لیست قیمت ناودانی
لیست-قیمت-مفتولی لیست قیمت مفتولی
فروش-ویژه فروش ویژه بلاگ وبلاگ بیشتر درباره-ما درباره ما ارتباط-با-ما ارتباط با ما

ورق استیل چیست و چه کاربردی دارد؟

تاریخ انتشار تاریخ انتشار: 1402/8/30
تعداد بازدید 18 بازدید
مدت مطالعه مدت مطالعه: 10 دقیقه
تعداد نظر 0 نظر

ورق استیل یکی از ورق های پرکاربرد در حوزه صنعت و تولیدات به شمار میرود. ورق استیل به علت تفاوت هایی که با دیگر ورق های فولادی دارد، باعث شده تا کاربرد های متفاوت و بیشماری داشته باشد. ورق استیل مقاومت بالایی در برابر زنگ زدگی و خوردگی دارد و انواع مختلفی برای کاربرد های گوناگون دارد که با تغییر درصد کروم و مولبیدن در آلیاژ ورق استیل، ورق های با کاربرد های متفاوت تولید میشود.

جنس ورق استیل بر پایه آهن بوده و آلیاژ آن متشکل از کربن و کروم و آهن و 8 عنصر فرعی دیگر شامل مولبیدن، نیکل، مس، تیتانیوم، آلومینیوم، سلنیوم و سیلیسیوم است. هر چه میزان کربن آلیاژ ورق استیل بیشتر باشد باعث سختی بیشتر ورق و کاهش انعطاف پذیری آن میشود. و هر چه میزان کربن کمتر باشد، مقاومت ورق کمتر است و خاصیت انعطاف و خم پذیری بالاتری دارد.

ورق استیل به دو دسته مغناطیسی و غیر مغناطیسی تقسیم میشود. ورق استیل مغناطیسی به دلیل داشتن کروم بیشتر در آلیاژ خود، جذب آهنربا میشوند همچنین خاصیت ضد زنگ زدگی بیشتری دارند. ورق استیل مغناطیسی با میزان بیشتری از کروم در آلیاژ خود کاربرد بیشتری دارند و در نتیجه قیمت بالاتری هم دارند. ورق های استیل غیر مغناطیسی به دلیل داشتن نیکل بیشتر در آلیاژ خود، جذب آهنربا نمیشوند. جهت مشاهده قیمت انواع ورق کلیک کنید.

 ورق استیل با نام فولاد ضد زنگ هم شناخته میشود. ورق استیل ضد زنگ به دلیل داشتن مقدار بیشتر کروم در آلیاژ خود، خاصیت ضد زنگی دارد. زیرا با ترکیب کروم موجود در سطح ورق با اکسیژن موجود در هوا، لایه ای از اکسید کروم بر سطح ورق ایجاد میشود که قابل دیدن نیست اما مانند عایقی بین ورق استیل و هوا عمل میکند و از زنگ زدگی ورق استیل جلوگیری میکند.

دسته بندی انواع ورق استیل بر اساس آلیاژ

انواع ورق استیل بر اساس درصد استفاده از عناصر و مواد مختلف، ویژگی ها و کاربرد های متفاوتی دارند که در ادامه به توضیح هر یک میپردازیم اما در یک تعریف کلی، به ترتیب ورق های استیل سری 300 و 400 بیشترین مصرف و کاربرد را در میان دیگر سری های ورق استیل دارند. جهت مشاهده قیمت و انواع ورق استیل در ابعاد و استاندارد های گوناگون به صفحه قیمت ورق استیل وارد شوید.

ورق استیل سری 200

بیشتر مواد تشکیل دهنده آلیاژ مورد استفاده در ورق های استیل 201 و 202 شامل کروم، نیکل و منگنز است. ورق استیل 202 خاصیت ضد زنگ زدگی قوی تری نسبت به ورق استیل 201 دارد اما در کل ورق های استیل سری  200 کاربرد و محبوبیت کمتری از سری های 300 و 400 دارند.

ورق استیل سری 300

ورق استیل های سری 300 به طور کلی از پرفروش ترین و کاربردی ترین ورق های استیل شناخته میشوند و در بین ورق های استیل 300، ورق 304 به علت داشتن مقدار زیادی کروم در آلیاژ خود سختی بالایی دارد و بیشترین مصرف بازار را به خود اختصاص داده است و همچنین در صنایع ساختمانی کاربرد زیادی دارد. تمامی ورق استیل های سری 300 ضد زنگ و خوردگی هستند. در سری 300 ورق های استیلی مختلف با کاربرد های متفاوتی جای میگیرند. به طور خلاصه ورق استیل های 301 و 303 انعطاف پذیری و قابلیت خم شوندگی خوبی دارند و ورق های 301 و L304 و 321 قابلیت جوشکاری خوبی دارند.  همچنین از ورق استیل 316 و 302 به علت مقاومت بیشتر در برابر زنگ زدگی و خوردگی، در صنایع و کشتی سازی استفاده میشود.

بیشتر بدانید: قیمت ورق سیاه

ورق استیل سری 400

ورق های استیل سری 400 کاربرد های متفاوتی نسبت به سری 300 دارند به عنوان مثال از ورق های 420 و 430 و 440 در تولیدات انواع لوازم خانگی و ظروف فلزی استفاده میشود و از استیل 409 در اگزوز خودرو و وسایل نقلیه و از ورق 405 در جوشکاری استفاده فراوان میشود.

ورق استیل سری 500 و 600

سری 500 از ورق های استیل در آلیاژ خود مقادیر زیادی از عنصر کروم را دارند و به همین دلیل سختی و مقاومت بالایی دارند و خاصیت مغناطیسی قوی آنها باعث میشود تا به راحتی جذب آهنربا شوند. در خصوص سری 600 میتوان گفت که از آلیاژ هایی با درصد مختلفی از عناصر متنوع و برای کاربرد های خاص تولید میشوند.

ورق استیل چه کاربردی دارد؟

ورق استیل در انواع مختلف کاربرد های زیادی در صنایع گوناگون و ساختمان سازی دارند. نمونه هایی از استفاده از ورق استیل در بدنه وسایل نقلیه مثل خودرو و قطار و کشتی و هواپیما و همچنین بدنه انواع لوازم خانگی و ظروف فلزی توسط ورق استیل تولید میشود. همچنین بسیاری از انواع مخزن و حامل مواد شیمایی و صنایع غذایی و تانکر های سوخت توسط ورق استیل ساخته میشوند. از ورق استیل در ساخت سقف های کاذب، دکور و کابینت، آسانسور، بدنه انواع پمپ و بدنه و تجهیزات داخلی دستگاه های بزرگ صنعتی استفاده زیادی میشود. همچنین در ساخت انواع لوازم پزشکی و آزمایشگاهی از ورق استیل به علت مقاومت بالا در برابر خوردگی استفاده زیادی میشود.

بیشتر بدانید: ورق سیاه چیست و چه کاربردی دارد؟

نکات مهم درباره ورق استیل

جمع بندی

در این مقاله به بررسی آلیاژ های به کار رفته در انواع ورق استیل به همراه کاربرد هر کدام پرداختیم. همچنین ویژگی های مهم ورق استیل شامل خاصیت ضد خورندگی و زنگ زدگی و استقامت و استحکام بالا و مقاومت در دما های بسیار بالا و پایین به همراه خاصیت مغناطیسی متغیر بر اساس میزان کروم موجود در آلیاژ ورق را به عنوان مهم ترین ویژگی های این ورق نام برد.

قبل از خرید ورق استیل یا هرگونه محصولات فولادی از هر شرکت یا کارخانه می توانید با گرفتن مشاوره دقیق و کارشناسی از نکات کلیدی انتخاب ورق استیل یا محصول مورد نظر خود آگاه شوید و در ادامه با استعلام قیمت و آگاهی از قیمت و مکان بارگیری خریدی بی واسطه داشته باشید. برای دستیابی به چنین مواردی می توانید سفیران آهن را در خرید ورق استیل انتخاب نمایید.

ضمن تشکر از شما کاربران گرامی که تا این بخش از مقاله با ما همراه بودید، لطفا نظرات و پیشنهادات و انتقادات سازنده خود را با ما در میان بگذارید. امیدواریم که این مطلب مورد رضایت شما عزیزان قرار گرفته و بتوانیم به اطلاعات و آگاهی شما در خصوص خرید ورق استیل هر چند به میزان کم افزوده باشیم.

پشتیبانی-واتساپ پشتیبانی واتساپ پشتیبانی-تلگرام پشتیبانی تلگرام پشتیبانی-ایتا پشتیبانی ایتا