لیست-قیمت-ورق لیست قیمت ورق
لیست-قیمت-میلگرد لیست قیمت میلگرد
لیست-قیمت-تیرآهن لیست قیمت تیرآهن
لیست-قیمت-پروفیل لیست قیمت پروفیل
لیست-قیمت-لوله لیست قیمت لوله
لیست-قیمت-نبشی لیست قیمت نبشی
لیست-قیمت-ناودانی لیست قیمت ناودانی
لیست-قیمت-مفتولی لیست قیمت مفتولی
مقالات-علمی-آهن مقالات علمی آهن اخبار-بازار-آهن اخبار بازار آهن تحلیل-بازار-آهن تحلیل بازار آهن تحلیل-بازار-خودرو تحلیل بازار خودرو تحلیل-بازار-ارز تحلیل بازار ارز
گزینه-ها سفیران آهن زاینده رود
۰۳۱-۹۱۰۰۱۰۴۰ تلفن-تماس ورود | ثبت نام

طلا: 3,305,800 تومان

دلار: 0 تومان

بیتکوین: 67,145 دلار

بورس: 2,158,535

تمام سکه: 37,395,000 تومان

نیم سکه: 23,200,000 تومان

ربع سکه: 14,600,000 تومان

تتر: 56,900 تومان

یورو: 62,090 تومان

جستجو
صفحه-اصلی صفحه اصلی لیست-قیمت لیست قیمت بیشتر
لیست-قیمت-ورق لیست قیمت ورق
لیست-قیمت-میلگرد لیست قیمت میلگرد
لیست-قیمت-تیرآهن لیست قیمت تیرآهن
لیست-قیمت-پروفیل لیست قیمت پروفیل
لیست-قیمت-لوله لیست قیمت لوله
لیست-قیمت-نبشی لیست قیمت نبشی
لیست-قیمت-ناودانی لیست قیمت ناودانی
لیست-قیمت-مفتولی لیست قیمت مفتولی
فروش-ویژه فروش ویژه بلاگ وبلاگ بیشتر درباره-ما درباره ما ارتباط-با-ما ارتباط با ما

آشنایی با انواع میلگرد و کاربرد هر کدام

تاریخ انتشار تاریخ انتشار: 1402/7/6
تعداد بازدید 15 بازدید
مدت مطالعه مدت مطالعه: 15 دقیقه
تعداد نظر 0 نظر

میلگرد در صنعت ساختمان سازی عنصر اصلی می باشد و پایه و اساس یک سازه می باشد، با توجه به اینکه همه بتن را به عنوان عامل اصلی استحکام یک خانه می دانند اما این آرماتور(عامیانه) یا همان میلگرد است که باعث می شود خانه در مقابل عوامل طبیعی و غیر طبیعی استحکام و کشش داشته باشد. میلگرد متمم اصلی بتن در سازه است و چرخش های دورانی زلزله را کنترل می کند. میلگرد دسته بندی مختلفی دارد که اصلی ترین دسته بندی میلگرد ساده، میلگرد آجدار، میلگرد کلاف ساده و میلگرد کلاف آجدار می باشد.

تولید انواع میلگرد

سایز میلگرد نیز متفاوت است که میلگرد از سایز 8 الی 32 ساخت و تولید می شود. بعد از سایز، استاندارد میلگرد را می‌توان مهم ترین دسته بندی آن دانست که به دلیل نوع فرآیند تولید آن نام گذاری می‌شود و در اختیار مشتریان قرار می گیرد.

میلگرد با استفاده از فرآیند نورد گرم تولید شده اما گاهی این محصول از شمش فولادی یا از ضایعات آهن آلات تولید می شود. جهت مشاهده قیمت همه انواع میلگرد از تمامی کارخانه های کشور به صفحه قیمت میلگرد مراجعه کنید.

انواع دسته بندی میلگرد

میلگرد در ساختمان به انواع مختلفی دسته بندی می شود که چند دسته بندی آن ها شامل میلگرد راستا، میلگرد سنجاقی، خاموت، خرک، رکابی، ادکا است. شرح هر کدام از این دسته بندی ها در حوزه کاربرد و استفاده از آن ها در ساختمان می‌باشد.

میلگرد در هر کشور، استاندارد و جدول مواد تشکیل دهنده منحصر به فردی دارد که بسته به شرایط آن کشور از لحاظ منطقه زلزله خیز، رطوبتی و شرایط طبیعی متفاوت می باشد. مثلا در کشور های زلزله خیز میلگردی با بیشترین کشش و سطح کششی ساخته و استفاده می شود.

انواع استاندارد میلگرد کدامند؟

در کشور ایران استاندارد میلگرد براساس A1، A2، A3 ومیلگرد A4 تقسیم می شوند. استاندارد های بین المللی در زمینه تولید میلگرد شامل JIS ، ASTM، DIN و ISO می باشد و مهم ترین و معتبرترین استاندارد مربوط به ASTM است که از طرف انجمن آزمون و مواد آمریکا ارائه شده است.

JIS استاندارد مربوط به کشور ژاپن می باشد، استاندارد DIN مربوط به آلمان است که بهترین آنDIN 488  می باشد و استاندارد نهایی، استناندارد ISO6935 است.

میلگردA1  چیست؟

میلگردی است که از درصد کمی کربن ساخته شده است و دارای قابلیت انعطاف و شکل پذیری بالایی می باشد و در صنعت به آن میلگرد نرم هم گفته می شود و هیچ گونه آجی بر روی سطح خود ندارد.

میلگردA2  چیست؟

میلگردی است که دارای سختی بیشتری نسبت به میلگرد های A1 هستند و بر روی سطح خود آج هایی یکنواخت دارد و در صنعت به آن میلگرد نیمه تُرد گفته می شود.

میلگردA3  چیست؟

این میلگرد سختی بالاتری نسبت به دو نمونه قبلی دارد ولی در مقابل، شکل پذیری کمتری نسبت به دو استاندارد قبلی دارد، این میلگرد آج هایی به شکل جناق در سطح خود دارد و به همین دلیل به آن میلگرد باجناقی گفته می شود.

میلگردA4  چیست؟

میلگردA4  سخت ترین نوع میلگرد می باشد که روی آن آج هایی به صورت جناقی قرار گرفته ولی تفاوت این میلگرد با میلگرد A3 در این است که آج های آن برعکس می باشد که این مورد باعث افزایش چسبندگی میلگرد در بتن می شود و در واقع با افزایش شماره های این میلگرد درجه سختی آن ها نیز افزایش می یابد.

انواع آلیاژ میلگرد

میلگرد از دیدگاه آلیاژ به کار رفته در ساخت هم دسته بندی های مختلفی دارد و شامل موارد زیر می باشد:

میلگرد های گفته شده در بالا از نظر جنس و وزن با هم تفاوت بسیار دارند و هر کدام سنگینی منحصر به فردی دارند که در جدول وزنی میلگرد ها می توانید ملاحضه کنید. به شما پیشنهاد میکنم مقاله شرایط نگهداری از میلگرد را هم مطالعه کنید.

کارخانه های برتر میلگرد کدامند؟

نوع دیگر دسته بندی میلگرد، کارخانه های تولید کننده آن ها می باشد که هر کدام بر اساس فرآیند و مواد تشکیل دهنده و استاندارد خاص اقدام به تولید میلگرد می نمایند. میلگرد هر کارخانه نسبت به میلگرد کارخانه دیگر دارای تفاوت عمده می باشد و هر کدام سعی بر برآورده کردن یک نوع نیاز مشتری نموده اند. چند کارخانه برتر میلگرد به شرح زیر می باشد:

کارخانه های گفته شده از معروفترین و بهترین کارخانه های کشور در زمینه تولید میلگرد می باشند اما سایر کارخانه ها به شرح زیر نیز تولید میلگرد انجام می دهند و در رسته میان رده و رده عالی می توانند قرار گیرند که برای مشاهده قیمت های روز انواع میلگرد از کارخانه ذوب آهن می توانید به صفحه قیمت میلگرد ذوب آهن مراجعه نمایید.

تمامی کارخانه های بالا میلگرد را در سطح و استاندارد های مختلفی تولید میکنند که می توانید از قیمت لحظه ای آن ها در سفیران آهن آگاه شوید. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره کارخانه های میلگرد کلیک کنید.

کاربرد انواع میلگرد چیست؟

بر کسی پوشیده نیست که اصلی ترین کاربرد میلگرد در ساختمان است اما دلیل آن چیست؟! برای پاسخ به این سوال باید از ساختمان سازهای حرفه ایی سوال کرد که این کار توسط تیم ما انجام شده است و دلیل استفاده میلگرد را اینگونه شرح دادند.

میلگرد یک متمم اصلی در ساختمان سازی است و در قدیم برای ایجاد ساختمان و زیربنای ساختمان از سنگ استفاده می‌شد و رفته رفته با به کارگیری علم روز پذیرفتند که اینگونه ساختمان ها در برابر زلزله و حرکات های زمین مقاوم نیستند و برای اینکه ساختمانی بنا شود که شکننده نباشد طرح افزودن میلگرد به بتن را پیاده سازی کردند. در این روش میلگرد و بتن ترکیبی مستحکم برای زیر بنای ساختمان و ستون های ساختمان ایجاد کردند، زیرا با هم چسبندگی بالایی ایجاد می کردند و بتن به راحتی دچار ترک نمی شود. همچنین میلگرد به کار رفته در بتن به دلیل کشش بالا ضعف بتن را پر کرده و سازه را در برابر تمامی بلاهای طبیعی مستحکم می سازد.

پس می توان نتیجه گرفت که میلگرد برای استحکام ساختمان استفاده می شود و جنس و نوع آن بسته به منطقه زلزله خیز یا معمولی متفاوت می شود تا استحکامی مناسب برای ساختمان به عمل آورد. البته باید یادآور شویم که میلگرد علاوه بر ساختمان سازی در ساخت و تولید خودرو، صنعت هوا و فضا، دریایی و نفت و گاز و دیگر ماشین آلات صنعتی استفاده می شود.

شاید از خود بپرسید میلگرد در صنعت خودروسازی در کجا استفاده می شود که در توضیح آن باید بگوییم یکی از اجزای در ساخت جعبه دنده ماشین میلگرد است و علاوه بر جعبه دنده میلگرد در شاسی ماشین و ستون های بالایی و جانبی ماشین نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

در صنعت هوا و فضا هم باید بگوییم وقتی هواپیما ساخته می شود در بال ها و دم های هواپیما، پایه های چرخ و خود چرخ های هواپیما از میلگرد استفاده می شود. در صنعت فضا هم مشابه هواپیما سازی از میلگرد استفاده می شود و در فرآیند تولید کاربرد دارد.

میلگرد در پل سازی، عرشه سازی، سازه های مراکز MRI، ساخت دکل و تیرهای برقی، اسکله های دریایی، کانال ها و لوله های بتنی و تاسیسات فاضلاب گزینه بسیار مناسبی است و مورد استفاده قرار می گیرد.

جمع بندی

در این مقاله به بررسی انواع میلگرد از دیدگاه سایز و کارخانه و آنالیز و کاربردشان پرداختیم. قبل از خرید میلگرد یا هرگونه محصولات فولادی از هر شرکت یا کارخانه می توانید با گرفتن مشاوره دقیق و کارشناسی از نکات کلیدی انتخاب میلگرد یا محصول مورد نظر خود آگاه شوید و در ادامه با استعلام قیمت و آگاهی از قیمت کارخانه و مکان بارگیری خریدی بی واسطه داشته باشید. برای دستیابی به چنین مواردی می توانید سفیران آهن را در خرید میلگرد انتخاب نمایید.

ضمن تشکر از شما کاربران گرامی که تا این بخش از مقاله با ما همراه بودید، لطفا نظرات و پیشنهادات و انتقادات سازنده خود را با ما در میان بگذارید. امیدواریم که این مطلب مورد رضایت شما عزیزان قرار گرفته و بتوانیم به اطلاعات و آگاهی شما در خصوص خرید میلگرد هر چند به میزان کم افزوده باشیم.

پشتیبانی-واتساپ پشتیبانی واتساپ پشتیبانی-تلگرام پشتیبانی تلگرام پشتیبانی-ایتا پشتیبانی ایتا