لیست-قیمت-ورق لیست قیمت ورق
لیست-قیمت-میلگرد لیست قیمت میلگرد
لیست-قیمت-تیرآهن لیست قیمت تیرآهن
لیست-قیمت-پروفیل لیست قیمت پروفیل
لیست-قیمت-لوله لیست قیمت لوله
لیست-قیمت-نبشی لیست قیمت نبشی
لیست-قیمت-ناودانی لیست قیمت ناودانی
لیست-قیمت-مفتولی لیست قیمت مفتولی
مقالات-علمی-آهن مقالات علمی آهن اخبار-بازار-آهن اخبار بازار آهن تحلیل-بازار-آهن تحلیل بازار آهن تحلیل-بازار-خودرو تحلیل بازار خودرو تحلیل-بازار-ارز تحلیل بازار ارز
گزینه-ها سفیران آهن زاینده رود
۰۳۱-۹۱۰۰۱۰۴۰ تلفن-تماس ورود | ثبت نام

طلا: 3,305,800 تومان

دلار: 0 تومان

بیتکوین: 67,145 دلار

بورس: 2,158,535

تمام سکه: 37,395,000 تومان

نیم سکه: 23,200,000 تومان

ربع سکه: 14,600,000 تومان

تتر: 56,900 تومان

یورو: 62,090 تومان

جستجو
صفحه-اصلی صفحه اصلی لیست-قیمت لیست قیمت بیشتر
لیست-قیمت-ورق لیست قیمت ورق
لیست-قیمت-میلگرد لیست قیمت میلگرد
لیست-قیمت-تیرآهن لیست قیمت تیرآهن
لیست-قیمت-پروفیل لیست قیمت پروفیل
لیست-قیمت-لوله لیست قیمت لوله
لیست-قیمت-نبشی لیست قیمت نبشی
لیست-قیمت-ناودانی لیست قیمت ناودانی
لیست-قیمت-مفتولی لیست قیمت مفتولی
فروش-ویژه فروش ویژه بلاگ وبلاگ بیشتر درباره-ما درباره ما ارتباط-با-ما ارتباط با ما

ورق روغنی چیست و چه کاربردی دارد؟

تاریخ انتشار تاریخ انتشار: 1402/6/21
تعداد بازدید 38 بازدید
مدت مطالعه مدت مطالعه: 10 دقیقه
تعداد نظر 0 نظر

ورق روغنی چیست و چه کاربردی دارد؟

ورق روغنی یک ورق فلزی از جنس فولاد است که دارای سطحی صاف بوده اغلب در مکان هایی استفاده میشود که ظاهر آن از اهمیت بالایی برخوردار باشد. ورق های فولادی به دو شکل نوردگرم یا نوردسرد تولید میشوند که ورق روغنی حاصل فرآیند نوردسرد بر روی یک شمش فولادی است. از ورق روغنی در بخش های مختلف صنعت و بدنه ماشین آلات صنعتی و ساختمان سازی، خودرو سازی کاربرد دارد. از مهمترین ویژگی های انواع ورق روغنی میتوان به مقاومت بالا در برابر فشار های فیزیکی و سرعت فرآیند تولید بالا اشاره کرد.

انواع ورق روغنی را بشناسید

ورق روغنی در انواع مختلفی برای کاربردها و استفاده های مختلف ساخته میشود. دسته بندی انواع ورق روغنی بر اساس نسبت آلیاژی است که در فرآیند تولید، در آنها به کار رفته است. انواع ورق روغنی بر اساس مقدار کشش هر کدام به سه دسته ورق روغنی معمولی، نیمه کششی و فوق کششی تقسیم میشوند. انواع ورق روغنی در برابر زنگ زدگی مقاومت بیشتری نسبت به ورق سیاه دارند و به دلیل ویژگی های برتر با قیمت بالاتری نسبت به قیمت ورق سیاه در بازارآهن به فروش میرسند. در ادامه با سفیران آهن همراه باشید تا شما را با پرکاربرد ترین انواع ورق روغنی به همراه روش های تولید ورق روغنی آشنا کنیم.

ورق روغنی معمولی(st12) چیست و چه کاربردی دارد؟

ورق روغنی معمولی که از آن تحت عنوان ورق روغنی st12 یاد میشود بیشتر برای انواع شکل دهی به صورت ساده و یا خمیدگی های معمولی به کارمیرود. مزیت این ورق روغنی تاریخ انقضای بالاتر و قیمت پایین تر نسبت به دو نوع دیگر است و معایب این ورق تحمل کشش پایین تر و کاربرد های محدود تر نسبت به دو نوع دیگر ورق روغنی است.

ورق روغنی کششی(st13) چیست و چه کاربردی دارد؟

ورق روغنی کششی که از آن تحت عنوان ورق روغنی st13 یاد میشود، قابلی خم شدن تا حدود 90 درجه را دارد و در صنایع و سازه هایی که نیاز به تحمل بار با کشش معین است کاربرد دارد که فراتر از گستره کاربرد فقط صنعتی بوده و در مصارف غیر صنعتی هم مورد استفاده قرار میگیرد. تاریخ انقضای این ورق نسبت به ورق روغنی معمولی کمتر است. از ورق روغنی نیمه کششی در ساخت گل گیر های اتومبیل استفاده میشود.

ورق روغنی فوق کششی(st14) چیست و چه کاربردی دارد؟

ورق روغنی فوق کششی که از آن تحت عنوان ورق روغنی st14 یاد میشود دارای بالاترین میزان کشش در بین دیگر انواع ورق روغنی است و میتوان آن را تا حدود 180 درجه خم کرد. کاربرد این ورق روغنی در سازه هایی است که نیاز به کشش بالای ورق به همراه تحمل فشار فیزیکی بالا باشد که در پرسکاری های عمیق کاربرد زیادی دارد. از ورق روغنی فوق کششی در تولید فیلترهای اتومبیل استفاده میشود.

دیگر انواع ورق روغنی کدامند؟

از دیگر انواع ورق روغنی که در صنعت کاربرد دارند میتوان به ورق روغنی لعاب‌پذیر(Ek2) و ورق روغنی ضدسایش(Qste) نام برد که از ورق روغنی ضدسایش(Qste) برای تولید قطعات تحتانی اتومبیل‌ها و از ورق روغنی لعاب‌پذیر(Ek2) برای ساخت صفحات فلزی لعاب گیر (مثلا در گازهای خانگی و نیمه صنعتی) استفاده میشود. جهت مشاهده قیمت انواع ورق روغنی از کارخانه های برتر کشور به صفحه قیمت ورق روغنی مراجعه کنید.

ورق روغنی چگونه تولید میشود؟

ورق روغنی توسط فرآیند نوردسرد تولید میشود به این صورت که ابتدا ورق فولادی را در دمایی حدود 200 درجه سانتیگراد و کمتر قرار داده و سپس از بین غلتک هایی با اندازه و فاصله مشخص برای نورد، عبور میدهیم. از آنجا که این ورق در دمای 200 درجه که دمایی پایین برای فلزات محسوب میشود، از بین غلتک ها عبور میکند، که به آن ورق فولادی حاصل از عملیات نوردسرد گفته میشود. عملیات نورد باعث کاهش ضخامت ورق فولادی شده و در عوض به استحکام و ویژگی تحمل فشار فیزیکی ورق افزوده میشود.

ورق روغنی در کجا کاربرد دارد؟

اکثر کاربردهای ورق روغنی در مکان هایی است که ظاهر ورق اهمیت داشته و در معرض دید است. از کاربرد های ورق روغنی میتوان در خودروسازی، لوازم خانگی، مبلمان، ساختمان سازی، اجرای طرح های زینتی روی سازه ها، تولید انواع دیگر ورق های فولادی مثل ورق گالوانیزه و ورق رنگی استفاده میشود که به همین دلیل بر قیمت ورق رنگی و گالوانیزه اثرگذار است.

اندازه و ابعاد ورق روغنی

ورق روغنی در ابعاد و اندازه های گوناگونی تولید میشود. ضخامت ورق های روغنی تولید شده بین ۰٫۰۳ میلی متر تا ۳ میلی متر بوده که ببا افزایش ضخامت، مقاومت و استحکام ورق بیشتر شده و مقدار کشش آن کاهش پیدا میکند. همچنین باعث افزایش وزن و در نتیجه افزایش قیمت ورق روغنی میشود. همچنین بازه عرض های ورق روغنی از بین 100 سانتی متر تا 125 سانتی متر است. در خصوص وزن ورق روغنی میتوان اینطور گفت که وزن ورق روغنی با وزن ورق آهن معمولی در یک محدوده قرار میگیرد.

برترین تولیدکنندگان ورق روغنی در ایران

کارخانه های زیادی در ایران اقدام به تولید ورق روغنی کرده اند که در ادامه به معرفی 3 کارخانه تولید کننده برتر ورق روغنی در ایران میپردازیم. بهتر است بدانید که کارخانه فولاد مبارکه اصفهان اولین و بزرگترین تولید کننده انواع ورق در ایران به شمار میرود که جهت مشاهده قیمت همه ورق های این کارخانه میتوانید به صفحه قیمت ورق فولاد مبارکه مراجعه کنید.

ورق روغنی کارخانه فولاد مبارکه اصفهان

کارخانه فولاد مبارکه اصفهان در سال 1360 وارد فاز عملیات اجرایی شد و در سال 1371 زیرساخت‌های مربوطه جهت اجرایی کردن طرح توسعه تولید این مجتمع فراهم شد. مجتمع فولاد مبارکه پس از گذشت مدت زمان کوتاهی به ظرفیت تولید سالانه 2/4 میلیون تن رسید.

شرکت فولاد مبارکه اصفهان تولیدکننده مواد پایه برای بیشتر از 3000 کارخانه و کارگاه و صنایع تولیدی در کشور است. این مجتمع پیش‌نیازهای صنایع مختلفی مانند لوازم خانگی و الکتریکی، صنایع لوله و پروفیل، خودروسازی و قطعه‌سازی، صنایع عظیم نفت و گاز، صنایع فلزی سبک و سنگین، لوله‌های انتقال مایعات، صنایع غذایی و دریایی، صنایع بسته‌بندی و بسیاری از زیرساخت های مهم کشور را تأمین می‌نماید.

ورق روغنی کارخانه هفت الماس قزوین

کارخانه هفت الماس قزوین در سال 1375 در قزوین تاسیس شد و در سال 1382 مورد بهره برداری قرار گرفت. از محصولات این شرکت میتوان به انواع ورق نورد سرد، ورق گالوانیزه، ورق اسیدشویی، ورق رنگی و لوله و پروفیل اشاره کرد. جهت مشاهده قیمت ورق روغنی هفت الماس قزوین کلیک کنید.

ورق روغنی کارخانه فولاد غرب آسیا

کارخانه فولاد غرب آسیا در زمینه تولید انواع ورق نوردسرد و کلاف بیش از 15 سال سابقه دارد. خطوط تولیدی این کارخانه شامل خط اسیدشویی، خط نورد سرد، خط عملیات حرارتی، خط نورد پوسته‌ای، خط بازرسی و اصلاح کلاف، خط بسته‌بندی میشود. جهت مشاهده قیمت ورق روغنی کارخانه فولاد غرب آسیا کلیک کنید.

جمع بندی

در این مطلب به کاربرد های انواع ورق روغنی و نحوه تولید و برترین کارخانه های تولید کننده ورق روغنی و ابعاد ضخامت ها پرداختیم. همچنین ضمن تشکر از شما که تا این قسمت از این مقاله با سفیران آهن همراه بودید، خواهشمندیم نظرات و پیشنهادات و انتقادات سازنده خود را با ما در میان بگذارید. امیدواریم که این مطلب مورد رضایت شما عزیزان قرار گرفته و بتوانیم به اطلاعات و آگاهی شما هر چند به میزان کم افزوده باشیم.

پشتیبانی-واتساپ پشتیبانی واتساپ پشتیبانی-تلگرام پشتیبانی تلگرام پشتیبانی-ایتا پشتیبانی ایتا