لیست-قیمت-ورق لیست قیمت ورق
لیست-قیمت-میلگرد لیست قیمت میلگرد
لیست-قیمت-تیرآهن لیست قیمت تیرآهن
لیست-قیمت-پروفیل لیست قیمت پروفیل
لیست-قیمت-لوله لیست قیمت لوله
لیست-قیمت-نبشی لیست قیمت نبشی
لیست-قیمت-ناودانی لیست قیمت ناودانی
لیست-قیمت-مفتولی لیست قیمت مفتولی
مقالات-علمی-آهن مقالات علمی آهن اخبار-بازار-آهن اخبار بازار آهن تحلیل-بازار-آهن تحلیل بازار آهن تحلیل-بازار-خودرو تحلیل بازار خودرو تحلیل-بازار-ارز تحلیل بازار ارز
گزینه-ها سفیران آهن زاینده رود
۰۳۱-۹۱۰۰۱۰۴۰ تلفن-تماس ورود | ثبت نام

طلا: 3,305,800 تومان

دلار: 0 تومان

بیتکوین: 67,145 دلار

بورس: 2,158,535

تمام سکه: 37,395,000 تومان

نیم سکه: 23,200,000 تومان

ربع سکه: 14,600,000 تومان

تتر: 56,900 تومان

یورو: 62,090 تومان

جستجو
صفحه-اصلی صفحه اصلی لیست-قیمت لیست قیمت بیشتر
لیست-قیمت-ورق لیست قیمت ورق
لیست-قیمت-میلگرد لیست قیمت میلگرد
لیست-قیمت-تیرآهن لیست قیمت تیرآهن
لیست-قیمت-پروفیل لیست قیمت پروفیل
لیست-قیمت-لوله لیست قیمت لوله
لیست-قیمت-نبشی لیست قیمت نبشی
لیست-قیمت-ناودانی لیست قیمت ناودانی
لیست-قیمت-مفتولی لیست قیمت مفتولی
فروش-ویژه فروش ویژه بلاگ وبلاگ بیشتر درباره-ما درباره ما ارتباط-با-ما ارتباط با ما

تیرآهن چیست و چه کاربردی دارد؟

تاریخ انتشار تاریخ انتشار: 1402/6/14
تعداد بازدید 44 بازدید
مدت مطالعه مدت مطالعه: 15 دقیقه
تعداد نظر 0 نظر

تیرآهن یکی از مقاطع فولادی پر کاربرد است که عمده مصرف آن در ساختمان سازی و سازه های پیش ساخته می باشد. تیرآهن با استفاده از فرآیندی خاص و در اندازه و سایز های مختلفی تولید و عرضه می‌شود و استاندارد های مختلفی دارد. در این مقاله سعی شده است تا تمامی مشخصات مربوط به آن را بیان کرده و دید کارشناسی و فنی نسبت به تیرآهن داشته باشید تا با آگاهی و شناخت اقدام به خرید نمایید.

آنچه در این مقاله می خوانیم:

تیرآهن چیست و از چه قسمت هایی تشکیل شده است؟

تیرآهن یکی از پرکاربرد ترین مقاطع فولادی است و بر اساس فرآیند نوردگرم تولید می گردد. تیرآهن برای نگه داری و استحکام ساختمان ها بکار می رود و این محصول فولادی متشکل از جان، بال و طول شاخه تیرآهن می باشد. اگر تیرآهن را به شکل حرف انگلیسیH  در نظر بگیریم به ضلع راست و چپ آن، بال می گویند و قسمت وسط آن را که مانند رابط و پلی میان دو بال است را جان تیرآهن می نامیم.

 البته این شکل گفته شده برای تیرآهن ساده که به شکلH  است می باشد و برای تیرآهن با اشکال مختلف اجزای آن کمی متفاوت تر می باشد. شکل کلی تیرآهن مانند یک مکعب مستطیل می باشد که بر اساس استاندارد های آن سطح مقطع های آن بال و جان تعریف می شود.

انواع استاندارد منطقه‌ای تیرآهن

تعریف ساده تیرآهن، سه قطعه فولادی از کمر به هم چسبیده می باشد. استاندارد های تعریف شده برای تیرآهن به 3 دسته استاندارد ایرانی، اروپایی  و آمریکایی تقسیم می شود که در ادامه به طور مختصر آمده است.

استانداردهای تیرآهن در ایران کدامند؟

استاندارد ملی ایران (ISIRI): در ایران، تیرآهن بر اساس استاندارد ملی ایران (ISIRI) تولید می‌شود. این استاندارد در مورد تولید، مشخصات فنی، بررسی کیفیت، برچسب‌گذاری و بسته‌بندی تیرآهن تعیین شده است که تولیدات بر اساس این استانداردها باید خصوصیات و مراحل ساخت استاندارد خود را رعایت کنند. تیرآهن بر اساس استاندارد های ایران شامل: تیرآهن IPE، تیرآهن INP، تیرآهن H (هاش) یا IPB، تیرآهن لانه زنبوری است.

استانداردهای اروپایی تیرآهن کدامند؟

استاندارد اروپا: (EN) استاندارد اروپا (EN) نیز برای تیرآهن تعیین شده است که در بسیاری از کشورها برای تولید و استفاده از تیرآهن استفاده می‌شود .استاندارد های اروپایی تیرآهن شامل: تیرآهن HEA ، تیرآهن HEB ،تیرآهن HEM ،تیرآهن IPE،تیرآهن IPN  وتیرآهن  UPNمی‌باشد. همچنین استاندارد های آمریکایی تیرآهن در دو نوع C  و  H هستند که به آن تیرآهن زاویه دار نیز می گویند.

تیرآهن IPE چیست؟

این تیرآهن معمولی و استاندارد I شکل در ایران وجود دارد.این تیرآهن طبق استاندارد اروپا تولید می شود و ضخامت بال آن ثابت است.محصولات کشورهای اروپایی و ایران بیشتر از این نوع می باشد. بارزترین مشخصه این نوع تیرآهن اینست که اگر از دو سر تیرآهن به آن بنگرید،ضخامت بال های آن در ابتدا و انتها کاملا یکنواخت می باشد.به طور معمول نقشه ساختمان هایی که توسط مهندسین کشورمان تهیه می گردد براساس این استاندارد بوده و لذا این نوع تیرآهن از محبوبیت بیشتری در میان مشتریان برخوردار است. جهت مشاهده قیمت تیرآهن IPE از تمامی کارخانه های کشور به صفحه IPE قیمت تیرآهن مراجعه کنید.

تیرآهن INP و IPB به چه معناست؟

تیرآهن INP به شکل "I" است که ضخامت بال آن ها با فاصله گرفتن از جان تیرآهن کاهش می یابد که این استاندارد کارخانجات روسیه و چین می باشد. نازکی بال های تیرآهن INP در ابتدا و ضخیم شدن تدریجی آن در انتها می باشد، به طوری که اگر به آن نگاه کنید شیب ملایمی را در ضخامت بالها می‌بینید. اما تیرآهن IPB به تیرآهن های عریض یا H که در آن ها طول بال ها نسبت به تیرآهن های IPE افزایش یافته است میگویند.

تیرآهن HEM چیست و چه خصوصیاتی دارد؟

تیرآهن HEM یکی از انواع تیرآهن‌های اروپایی  است و به شکل استوانه‌ای بوده با روکش گالوانیزه یا روغنی است که برای استفاده در سازه‌های فلزی و کاربردهای صنعتی و ساختمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. HEM مخفف عبارت "European Wide Flange Beams"می‌باشد که به معنی تیرآهن با پروفیل H شکل است.

تیرآهن HEM دارای شکل پروفیلی H شکل است و از دو قسمت بالایی و یک قسمت پایینی تشکیل شده است. این تیرآهن با ارتفاع و عرض های متفاوتی تولید می‌شود و هر یک از اندازه‌های HEM دارای مشخصات فنی و ویژگی‌های مختلفی هستند. برخی از اندازه‌های رایج تیرآهن HEM عبارتند از HEM 100، HEM 120، HEM 140، HEM 160، HEM 180، HEM 200، HEM 220، HEM 240، HEM 260، HEM 280، HEM 300، HEM 320، HEM 340 و HEM 360.

از خصوصیات و کاربرد های تیرآهن HEM میتوان به مقاومت بالا در برابر بار و سختی بالا برای مقاومت در برابر خمش و فشار اشاره کرد که به همین دلیل در سازه‌های فلزی و ساختمان‌های صنعتی و ساختمانی کاربرد داشته و مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین، تیرآهن HEM با روکش گالوانیزه برای مقاومت در برابر زنگ زدگی و خوردگی و با روکش روغنی برای مقاومت در برابر خوردگی به عنوان یکی از محصولات پرطرفدار در بازار آهن محسوب می‌شود.

ارتفاع و وزن انواع تیرآهن HEM چقدر است؟

ارتفاع و وزن تیرآهن HEM بستگی به شماره آن دارد. در زیر، ارتفاع و وزن برخی از اندازه‌های رایج تیرآهن HEM آمده است. توجه داشته باشید که این ارتفاع و وزن‌ها بر اساس استاندارد EN 10034 می‌باشد و ممکن است بعضی از تولیدکنندگان در کشورهای مختلف، اندازه‌ها و وزن‌های متفاوتی را برای تیرآهن HEM تولید کنند.

تیرآهن  HEAچیست و چه کاربردی دارد؟

تیرآهن HEA یکی از انواع تیرآهن ‌های ساختمانی است که به صورت تیرآهن مستطیلی با حفره در وسط طراحی شده است. این نوع تیرآهن از جنس فولاد ساختمانی با استحکام بالاست و در ساخت و ساز سازه‌های فلزی و ساختمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. تیرآهن HEA با دو پره با انحنای کمربندی ساخته شده است و به راحتی با دیگر تیرآهن‌ها، بلوک‌های بتنی و سایر عناصر سازه اتصال می‌یابد.

در تیرآهن HEA، H به معنای تیرآهن با شکل حرف H و E به معنای اروپا است. این نوع تیرآهن در استاندارد EN 10034 تعریف شده است و در اندازه‌های مختلفی تولید می‌شود که بسته به نیازهای پروژه و باری که بر روی سازه تحمل می‌شود، انتخاب می‌شوند. برخی از اندازه‌های معمول تیرآهن HEA شامل HEA 100، HEA 120، HEA 140، HEA 160، HEA 180، HEA 200، HEA 220، HEA 240، HEA 260، HEA 280 و HEA 300 هستند.

تیرآهن HEA در اندازه‌های مختلفی به جز اندازه‌های معمول نیز تولید می‌شود. در واقع، تیرآهن HEA در اندازه‌های مختلفی با ارتفاع و عرض متفاوت تولید می‌شود که بسته به نیازهای پروژه و باری که بر روی سازه تحمل می‌شود، انتخاب می‌شوند. در زیر، تعدادی از اندازه‌های دیگر تیرآهن HEA آمده است:

تیرآهن HEA به دلیل ویژگی‌های استحکام و انعطاف‌پذیری فولاد مورد استفاده در تولید آن، به عنوان یکی از گزینه‌های مناسب برای ساخت و ساز سازه‌های فلزی و ساختمانی در بسیاری از کشورها مورد استفاده قرار می‌گیرد.توجه داشته باشید که اندازه‌های مختلف تیرآهن HEA با توجه به استانداردهای ملی و بین‌المللی تولید می‌شوند و ممکن است در برخی مناطق و کشورهای دیگر، اندازه‌ها و وزن‌های مختلفی برای تیرآهن HEA تولید شود.

تیرآهن  HEBچیست و چه کاربردی دارد؟

تیرآهن HEB، یک نوع تیرآهن ساختمانی است که به عنوان یک تیرآهن مستطیلی با حفره در وسط آن طراحی شده است. این نوع تیرآهن از جنس فولاد ساختمانی با استحکام بالاست و در ساخت و ساز سازه‌های فلزی و ساختمانی برای باربری استفاده می‌شود. در تیرآهن HEB، H به معنای تیرآهن با شکل حرف H و E به معنای اروپا است.

این نوع تیرآهن در استانداردهای مختلفی از جمله استاندارد EN 10025 و DIN 1025 تعریف شده است و در اندازه‌های مختلفی از جمله HEB 100، HEB 120، HEB 140 و غیره تولید می‌شود. هر کدام از این اندازه‌ها، دارای ارتفاع و عرض مخصوص خود هستند که بسته به نیازهای پروژه و باری که بر روی سازه تحمیل می‌شود، انتخاب می‌شوند.

با توجه به ویژگی‌های استحکام و انعطاف‌پذیری فولاد مورد استفاده در تیرآهن HEB، این نوع تیرآهن به عنوان یکی از گزینه‌های مناسب برای ساخت و ساز سازه‌های فلزی و ساختمانی در بسیاری از کشورها مورد استفاده قرار می‌گیرد. تیرآهن HEB در اندازه‌های مختلفی به جز HEB 100، HEB 120 و HEB 140 نیز تولید می‌شود. در واقع، تیرآهن HEB در اندازه‌های مختلفی با ارتفاع و عرض متفاوت تولید می‌شود که بسته به نیازهای پروژه و باری که بر روی سازه تحمیل می‌شود، انتخاب می‌شوند.

 در لیست زیر، تعدادی از اندازه‌های دیگر تیرآهن HEB آمده است. توجه داشته باشید که اندازه‌های مختلف تیرآهن HEB با توجه به استانداردهای ملی و بین‌المللی تولید می‌شوند و ممکن است در برخی مناطق و کشورهای دیگر، اندازه‌ها و وزن‌های مختلفی برای تیرآهن HEB تولید شود.

تیرآهن UPN چیست و چه کاربردی دارد؟

تیرآهن UPN یکی از انواع تیرآهن‌های استوانه‌ای با شکل مستطیلی و شکل معکوس U است که برای استفاده در سازه‌های فلزی و کاربردهای صنعتی و ساختمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. UPN مخفف عبارت "U Profiled Narrow" به معنی تیرآهن معکوس U با پروفیل باریک است.

تیرآهن UPN در انواع مختلفی با ارتفاع و عرض متفاوتی تولید می‌شود. برخی از اندازه‌های رایج تیرآهن UPN عبارتند از:

- UPN 30- UPN 40- UPN 50- UPN 60- UPN 65- UPN 80- UPN 100- UPN 120- UPN 140- UPN 160- UPN 180- UPN 200- UPN 220

تمامی تیرآهن UPN‌ها با ضخامت متفاوتی هم تولید می‌شوند که بر اساس استاندارد EN 10025-2 طراحی و تولید می‌شوند. اندازه‌های مختلفی از تیرآهن UPN برای پروژه‌های مختلف استفاده می‌شوند و بسته به نیازهای پروژه و محل استفاده، اندازه مناسب انتخاب می‌شود.

ارتفاع و وزن انواع تیرآهن UPN چقدر است؟

تیرآهن UPN یکی از انواع تیرآهن‌های استوانه‌ای با شکل مستطیلی و شکل معکوس U است که برای استفاده در سازه‌های فلزی و کاربردهای صنعتی و ساختمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. ارتفاع و وزن تیرآهن UPN بستگی به اندازه و شماره آن دارد. در زیر ارتفاع و وزن برخی از اندازه‌های رایج تیرآهن UPN آمده است. توجه داشته باشید که این ارتفاع و وزن‌ها بر اساس استاندارد EN 10365 می‌باشد و ممکن است بعضی از تولیدکنندگان در کشورهای مختلف، اندازه‌ها و وزن‌های متفاوتی را برای تیرآهن UPN تولید کنند.

چگونه از قیمت انواع تیرآهن از همه کارخانه های کشور مطلع شویم؟

قطعا اطلاع از قیمت انواع تیرآهن میتواند به شما در محاسبه قیمت پروژه شما کمک کننده باشد و در بسیاری از هزینه های بی‌مورد صرفه جویی شود. شما میتوانید جهت اطلاع از قیمت انواع تیرآهن با استاندارد ها و سایز و اندازه های گوناگون، از همه کارخانه های کشور به صفحه قیمت تیرآهن از وبسایت سفیران آهن مراجعه کنید.

جمع بندی

در این مقاله ما شما را با انواع تیرآهن به همراه اصطلاحات و وزن و ارتفاع و مشخصات فنی تیرآهن های رایج آشنا کردیم. قبل از خرید تیرآهن یا هرگونه محصولات فولادی از هر شرکت یا کارخانه می توانید با گرفتن مشاوره دقیق و کارشناسی از نکات کلیدی انتخاب تیرآهن مورد نظر خود، آگاه شوید و در ادامه با استعلام قیمت و آگاهی از قیمت کارخانه و مکان بارگیری، خریدی بی واسطه داشته باشید. برای دستیابی به چنین مواردی می توانید سفیران آهن را در خرید تیرآهن انتخاب نمایید.

ضمن تشکر از شما کاربران گرامی که تا این بخش از مقاله با ما همراه بودید، لطفا نظرات و پیشنهادات و انتقادات سازنده خود را با ما در میان بگذارید. امیدواریم که این مطلب مورد رضایت شما عزیزان قرار گرفته و بتوانیم به اطلاعات و آگاهی شما در خصوص خرید تیرآهن هر چند به میزان کم افزوده باشیم.

پشتیبانی-واتساپ پشتیبانی واتساپ پشتیبانی-تلگرام پشتیبانی تلگرام پشتیبانی-ایتا پشتیبانی ایتا