لیست-قیمت-ورق لیست قیمت ورق
لیست-قیمت-میلگرد لیست قیمت میلگرد
لیست-قیمت-تیرآهن لیست قیمت تیرآهن
لیست-قیمت-پروفیل لیست قیمت پروفیل
لیست-قیمت-لوله لیست قیمت لوله
لیست-قیمت-نبشی لیست قیمت نبشی
لیست-قیمت-ناودانی لیست قیمت ناودانی
لیست-قیمت-مفتولی لیست قیمت مفتولی
مقالات-علمی-آهن مقالات علمی آهن اخبار-بازار-آهن اخبار بازار آهن تحلیل-بازار-آهن تحلیل بازار آهن تحلیل-بازار-خودرو تحلیل بازار خودرو تحلیل-بازار-ارز تحلیل بازار ارز
گزینه-ها سفیران آهن زاینده رود
۰۳۱-۹۱۰۰۱۰۴۰ تلفن-تماس ورود | ثبت نام

طلا: 3,305,800 تومان

دلار: 0 تومان

بیتکوین: 67,145 دلار

بورس: 2,158,535

تمام سکه: 37,395,000 تومان

نیم سکه: 23,200,000 تومان

ربع سکه: 14,600,000 تومان

تتر: 56,900 تومان

یورو: 62,090 تومان

جستجو
صفحه-اصلی صفحه اصلی لیست-قیمت لیست قیمت بیشتر
لیست-قیمت-ورق لیست قیمت ورق
لیست-قیمت-میلگرد لیست قیمت میلگرد
لیست-قیمت-تیرآهن لیست قیمت تیرآهن
لیست-قیمت-پروفیل لیست قیمت پروفیل
لیست-قیمت-لوله لیست قیمت لوله
لیست-قیمت-نبشی لیست قیمت نبشی
لیست-قیمت-ناودانی لیست قیمت ناودانی
لیست-قیمت-مفتولی لیست قیمت مفتولی
فروش-ویژه فروش ویژه بلاگ وبلاگ بیشتر درباره-ما درباره ما ارتباط-با-ما ارتباط با ما

ورق آجدار چیست و چه کاربردی دارد؟

تاریخ انتشار تاریخ انتشار: 1402/8/23
تعداد بازدید 15 بازدید
مدت مطالعه مدت مطالعه: 8 دقیقه
تعداد نظر 0 نظر

ورق آجدار یکی از مهمترین عناصر در ساخت و ساز است که در بسیاری از پروژه‌های ساختمانی استفاده می‌شود. ورق آجدار کاربرد های زیادی در سازه های شهری و سازه های گوناگون دارد. نمونه های کاربرد این ورق فلزی در مترو و اتوبوس ها و پ کف پل های عابر پیاده تا بدنه انواع ماشین آلات صنعتی به چشم میخورد. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا شما را با کاربرد های ورق آجدار و همچنین انواع آن آشنا کرده و به بررسی انواع روش های دسته بندی این ورق به همراه مختصری از برترین کارخانه ها و روش تولید آن بپردازیم.

ورق آجدار چیست؟

ورق آجدار یک ورق فلزی است که بر روی یک سطح خود آج هایی لوزی شکل برآمده و با طرح کلی شطرنجی دارد. علت وجود این آج ها برای ایجاد اصطحکاک بیشتر بوده و به همین دلیل باعث پدید آمدن کاربرد ها و استفاده های خاص خودش میشود. عموما ورق آجدار، بدون در نظر گرفتن آلیاژ همان ورق سیاه دارای طرح آج بر روی خود است.

ورق آجدار به عنوان یک عنصر اساسی در صنعت ساختمانی، کاربردهای بسیاری دارد. از آنجایی که هر نوع ورق آجدار دارای خواص و مزایای متفاوتی است. استفاده از ورق آجدار منجر به افزایش استحکام و پایداری ساختمان و همچنین بهبود عایق‌بندی و زیبایی ظاهری می‌شود.

ورق آجدار چه کاربردی دارد؟

ورق آجدار را میتوانید در کف پل های عابر پیاده، در ساختار پله ها و قسمت هایی که کارکنان کارخانجات و ماشین آلات برای عبور میان قسمت های مختلف انجام میدهند دید. آج هایی که بر روی سطح این ورق فلزی اعمال شده است مانع از لیز خوردن میشود به همین دلیل بیشتر استفاده از ورق آجدار در مکان هایی است که عبور و تردد صورت میگیرد.

از دیگر کاربرد های ورق آجدار میتوان در کف و کنار ماشین آلات باربری و حتی قسمت هایی از سازه های فلزی به عنوان تزیین استفاده کرد. همچنین استفاده از ورق آجدار در قسمت هایی از سازه های در حال ساخت برای رفت و آمد کارکنان و حاشیه پایه های فلزی حامل بار و راه رو ها و پله های اماکن صنعتی رایج است.

انواع ورق آجدار و دسته بندی های گوناگون

انواع ورق آجدار را میتوان بر اساس ضخامت، آلیاژ و فابریک یا پرسی تقسیم کرد. ورق آجدار بر اساس آلیاژ آن به دسته های ورق آجدار آلومینیومی، ورق آجدار آهنی، ورق آجدار گالوانیزه و ورق آجدار استیل تقسیم بندی میشود. ضخامت این ورق ها در بازه بین 2 میلی متر تا 6 میلی متر متغیر است.

در خصوص پرسی یا فابریک بودن ورق آجدار باید بدانید که ورق آجدار پرسی به ورقی ساده گفته میشود که بر روی آن با فشار پرس و سمبه زنی باعث ایجاد آج هایی بر روی یک سطح آن میشوند. اما ورق آجدار فابریک شامل افزودن یک لایه آج بر روی یک سطح ورق فلزی ساده است و به دلیل آن که متشکل از دو بخش است، وزن و در نتیجه قیمت بالاتری دارد. در ادامه به صورت مختصر به بررسی روش تولید ورق آجدار میپردازیم. با سفیران آهن همراه باشید.

ورق آجدار چگونه تولید میشود؟

تولید ورق آجدار به نسبت دیگر ورق های فولادی، فرآیند ساده تری دارد. همانگونه که میدانید برای تولید انواع ورق فلزی از عملیات نورد به دو شیوه سرد و گرم استفاده میشود. مهمترین تفاوت تولید ورق آجدار با دیگر ورق های فلزی در آخرین مرحله نورد است. در آخرین مرحله نورد بر روی سطح ورق، یکی از غلتک ها قالب و الگویی لوزی شکل بر روی خود دارد و با عبور ورق از میان این دو غلتک (یکی صاف و دیگری آجدار) ورق خروجی از قفسه غلتک ورقی است که بر روی یک سطح خود آج هایی دقیقا مانند قالب و الگوی غلتک دارد.

ورق آجدار از ورق های حاصل از فرآیند نوردگرم است زیرا با حرارت بیشتر، شکل پذیری الگوی آج بر روی سطح ورق آسان تر انجام میشود. به علت فرآیند مشخص و ساده در تولید ورق آجدار، قیمت ورق آجدار تفاوت زیادی با دیگر ورق های حاصل از فرآیند نوردگرم ندارد زیرا تنها تفاوت در انتهای مراحل تولید و الگوی لوزی آخرین غلتک بر روی یک سطح ورق است.

لازم به ذکر است که روش های دیگری هم برای تولید ورق آجدار وجود دارند که به صرفه ترین و رایج ترین روش تولید استفاده از فرآیند نوردگرم است که در بالا توضیح دادیم.

برترین تولید کنندگان ورق آجدار کدامند؟

عمده تولیدات ورق آجدار در ایران به ترتیب توسط کارخانه فولاد مبارکه اصفهان و مجتمع فولاد گیلان انجام میشود. فولاد مبارکه اصفهان به عنوان اولین و بزرگترین تولید کننده انواع ورق در ایران شناخته میشود. ورق آجدار تولید شده توسط این کارخانه از ضخامت 2 تا 6 میلی متر است. برای مشاهده قیمت ورق آجدار فولاد مبارکه و قیمت ورق آجدار گیلان کلیک کنید.

جمع بندی

در این مطلب ابتدا به چیستی و ساختار ورق آجدار پرداختیم و سپس به نحوه تولید ورق آجدار ، کاربرد ورق آجدار ، مشخصات و انواع آن به همراه برترین تولید کنندگان ورق آجدار در کشور پرداخته شد. قبل از خرید ورق آجدار یا هرگونه محصولات فولادی از هر شرکت یا کارخانه می توانید با گرفتن مشاوره دقیق و کارشناسی از نکات کلیدی انتخاب ورق آجدار یا محصول مورد نظر خود آگاه شوید و در ادامه با استعلام قیمت و آگاهی از قیمت کارخانه و مکان بارگیری خریدی بی واسطه داشته باشید. برای دستیابی به چنین مواردی می توانید سفیران آهن را در خرید ورق آجدار انتخاب نمایید.

ضمن تشکر از شما کاربران گرامی که تا این بخش از مقاله با ما همراه بودید، لطفا نظرات و پیشنهادات و انتقادات سازنده خود را با ما در میان بگذارید. امیدواریم که این مطلب مورد رضایت شما عزیزان قرار گرفته و بتوانیم به اطلاعات و آگاهی شما در خصوص خرید ورق آجدار هر چند به میزان کم افزوده باشیم.

پشتیبانی-واتساپ پشتیبانی واتساپ پشتیبانی-تلگرام پشتیبانی تلگرام پشتیبانی-ایتا پشتیبانی ایتا