لیست-قیمت-ورق لیست قیمت ورق
لیست-قیمت-میلگرد لیست قیمت میلگرد
لیست-قیمت-تیرآهن لیست قیمت تیرآهن
لیست-قیمت-پروفیل لیست قیمت پروفیل
لیست-قیمت-لوله لیست قیمت لوله
لیست-قیمت-نبشی لیست قیمت نبشی
لیست-قیمت-ناودانی لیست قیمت ناودانی
لیست-قیمت-مفتولی لیست قیمت مفتولی
مقالات-علمی-آهن مقالات علمی آهن اخبار-بازار-آهن اخبار بازار آهن تحلیل-بازار-آهن تحلیل بازار آهن تحلیل-بازار-خودرو تحلیل بازار خودرو تحلیل-بازار-ارز تحلیل بازار ارز
گزینه-ها سفیران آهن زاینده رود
۰۳۱-۹۱۰۰۱۰۴۰ تلفن-تماس ورود | ثبت نام

طلا: 3,305,800 تومان

دلار: 0 تومان

بیتکوین: 67,145 دلار

بورس: 2,158,535

تمام سکه: 37,395,000 تومان

نیم سکه: 23,200,000 تومان

ربع سکه: 14,600,000 تومان

تتر: 56,900 تومان

یورو: 62,090 تومان

جستجو
صفحه-اصلی صفحه اصلی لیست-قیمت لیست قیمت بیشتر
لیست-قیمت-ورق لیست قیمت ورق
لیست-قیمت-میلگرد لیست قیمت میلگرد
لیست-قیمت-تیرآهن لیست قیمت تیرآهن
لیست-قیمت-پروفیل لیست قیمت پروفیل
لیست-قیمت-لوله لیست قیمت لوله
لیست-قیمت-نبشی لیست قیمت نبشی
لیست-قیمت-ناودانی لیست قیمت ناودانی
لیست-قیمت-مفتولی لیست قیمت مفتولی
فروش-ویژه فروش ویژه بلاگ وبلاگ بیشتر درباره-ما درباره ما ارتباط-با-ما ارتباط با ما

ورق سیاه با ورق گالوانیزه چه تفاوتی دارد؟

تاریخ انتشار تاریخ انتشار: 1402/3/11
تعداد بازدید 135 بازدید
مدت مطالعه مدت مطالعه: 14 دقیقه
تعداد نظر 0 نظر

ورق های فولادی تولید شده دارای انواع مختلف از نظر ظاهر و مشخصات فنی می باشند که در این مقاله به بررسی دو ورق فولادی سیاه و گالوانیزه پرداخته و تفاوت و ویژگی های این دو ورق پرکاربرد را بررسی می نماییم.

ورق سیاه چیست؟

 ورق سیاه نوردگرم به وسیله روش حرارتی در دمای بالای 930 درجه سانتی گراد تولید می شود.شاخص ورق سیاه از لحاظ کیفیت با ST بیان می شود. برای مثال ورق سیاه ST57 دارای بیشترین کربن می باشد  که در نتیجه انعطاف پذیری کمتری دارد و ST33 کمترین کربن را دارد که از لحاظ انعطاف پذیری در میان ورق های سیاه بالاترین جایگاه را به خود اختصاص داده است.

ورق گالوانیزه چیست؟

ورق گالوانیزه بر پایه ورق فولادی است که اساس تولید آن فولاد نوردگرم می باشد و فرآیند تولید آن هم با نوردگرم و هم با نورد سرد می باشد و با شیوه های خاص و متفاوت روی اندود می شود. ورق گالوانیزه در مقابل رطوبت و اکسیژن مقاوم می باشد و خاصیت ضد زنگ و ضد خورندگی دارد.متداول ترین فرآیند گالوانیزاسیون، روش گالوانیزه گرم می باشد.

محبوب ترین  ورق فولادی جهان، فولاد گالوانیزه می باشد و دلیل انتخاب آن دوام طولانی،استحکام و شکل پذیری به همراه مقاومت در برابر خوردگی است. ورق گالوانیزه در صورت خرابی لایه ی رویی سطح آن قابلیت ترمیم دارد.

مزایا ورق سیاه:

مهم ترین و اصلی ترین ویژگی ورق سیاه  استحکام کششی بالای آن می باشد که نسبت به ورق سفید و گالوانیزه آن را متفاوت کرده است .در برابر ضربات و فشارهای احتمالی مقاومت زیادی دارد و در هنگام جابه جایی نیز خطر کمتری  ما را تهدید می کند.علاوه بر این ورق سیاه انعطاف پذیری بالایی نیز دارد.

معایب ورق سیاه:

یکی از مهم‌ترین معایب ورق سیاه احتمال بالای زنگ‌زدگی آن است که بسته به شرایط محیط خارجی، با سرعت‌های مختلفی انجام می‌شود. با توجه به قیمت ورق سیاه باید تا حد امکان از این اتفاق جلوگیری کرد. برای جلوگیری از خوردگی باید سطح ورق سیاه را با مواد دیگر پوشاند.

مزایا ورق گالوانیزه:

مقاومت بالای ورق گالوانیزه در برابر خوردگی و اکسید شدن مهم ترین مزایای این ورق می باشد.استحکام بالای آن و ضد زنگ بودن مزایای دیگر ورق گالوانیزه می باشد. مقاومت بالای ورق گالوانیزه در برابر آب و هوای بارانی و رطوبت بالا مزیت دیگر این نوع ورق می باشد.

هزینه کمتر برای تعمیرات و نگهداری، حتی در شرایطی که انجام عملیات گالوانیزینگ در مقایسه با سایر روشهای جلوگیری از خوردگی، هزینه برتر است، اجرای آن به دلیل عدم نیاز به تعمیرات پرهزینه‏، توصیه می شود.

پوششهای گالوانیزه به دلیل آنکه در فولاد نفوذ کرده و به عنوان کاتد عمل می کنند، به همین دلیل خواهد توانست مقاطع ریز موجود در روی سطح فولاد را در برابر صدمات محیطی و خورندگی، محافظت نمایند.

معایب ورق گالوانیزه:

عمليات جوشکاری اين ورق نسبت به آهن معمولي داراي پيچيدگی و دشواري های به مراتب بيشتري مي باشد.

گازها و بخارهاي حاصل از عمليات جوشکاري سمي مي باشد و در طولاني مدت باعث بروز بيماري هاي ريوي حاد و قرار گرفتن براي مدت محدود در برابر اين گاز ها باعث بروز سردرد سرگيچه و حالت تهوع مي شود لذا توصيه مي گردد هنگاهم جوشکاری با اين نوع ورق حتما از ماسک هاي استاندارد استفاده گردد و مدت زمان جوش کاري براي هر نفر در روز با استفاده از تجهيزات استاندارد به مدت چهار ساعت مي باشد.

ابعاد ورق سیاه:

ورق سیاه  در بازار به صورت کلاف و رول شده  یا شیت یافت می شود.ضخامت و طول و عرض ورق سیاه بسیار متنوع است و رایج ترین و پرکاربرد ترین ابعاد ورق سیاه به شرح زیر می باشد:

ابعاد ورق گالوانیزه:

ورق گالوانیزه در کارخانه های تولیدی با استاندارد های خاصی تولید می شود که تمامی ابعاد آن منطبق با هر استاندارد دارای تفاوت خاصی می باشد.  ابعاد پرکاربرد ترین و رایج ترین ورق گالوانیزه موجود در بازار به شرح زیر می باشد:

کاربرد ورق سیاه:

با توجه به تنوع تولید ورق سیاه در ضخامت وطول های متفاوت می توان گفت که عمده پاسخ نیاز مشتری را دارا می باشد و در هر زمینه نعت به کار می رود که شامل موارد زیر می باشد:

کاربرد ورق گالوانیزه:

بیشترین کاربرد ورق گالوانیزه فقط مربوط به صنایع تولیدی بازار نمی باشد و عامل محیطی و شرایط آب و هوایی دخالت دارد که باعث کاربرد این نوع ورق می شود که موارد زیر را شامل می شود:

کارخانه های تولید کننده ورق سیاه:

در ایران کارخانه های زیادی تولید ورق سیاه انجام می دهند اما 5 کارخانه اصلی و بزرگ تولید کننده ورق سیاه به شرح زیر می باشد:

ابعاد تولیدی هر کارخانه و ضخامت تولیدی هر کارخانه متفاوت است و با توجه به نیاز بازار اقدام به تولید ورق سیاه با ابعاد مختلف می کنند.

کارخانه های تولید کننده ورق گالوانیزه:

اصلی ترین کارخانه های تولید کننده ورق گالوانیزه در ایران 5 کارخانه زیر می باشند که نیاز مشتری و تقاضای بازار کشور خودمان را پوشش داده و تولید ورق گالوانیزه را به صورت روزانه انجام می دهند.

تفاوت ورق سیاه و ورق گالوانیزه در چیست؟

ورق های سیاه و ورق گالوانیزه دو نوع ورق فولادی هستند که شباهت هایی در نحوه تولید و کاربرد دارند اما از لحاظ تفاوت  به طور مفصل و به شرح زیر بیان کرده و بررسی می نماییم.

تفاوت بزرگ ورق سیاه و گالوانیزه در پایه تولید آن است یعنی اینکه ورق سیاه به عنوان یک ورق فولادی پایه محسوب می شود در حالی که ورق گالوانیزه ورق ثانوی است و ممکن است ورق سیاه پایه تولیدی آن باشد

مقاومت در برابر اکسید آهن:

ورق گالوانیزه با تجه به نوع تولید و کاربرد عمده آن برای مناطق و مکان های مرطوب و بارانی دارای مقاومت بالایی در برابر زنگ زدگی دارد و شرایط خوردگی کمتری نسبت به سایر ورق های تولیدی دارد،در مقابل ورق سیاه در برابر زنگ زدگی مقاومت خوبی ندارد و توصیه نمی شود

همان طور که در بالا گفته شد کاربرد ورق سیاه در صنایع بزرگ و غول آسا می باشد در مقابل کاربرد ورق گالوانیزه در صنایع کوچک می باشد و جایی که رطوبت به عنوان شرط انتخاب مشتری می باشد..

تولید ورق سیاه نسبتاً زمان بر و طولانی می باشد در مقابل سرعت تولید ورق گالوانیزه زیاد و در کمترین زمان می توان حجم بالایی  را برای مشتری تولید و در اختیار آن قرار  داد.

ظاهر ورق سیاه خشن، زبر و مات می باشد در مقابل ظاهر ورق گالوانیزه صیقلی و صاف و شفاف می باشد

با بررسی ابعاد ورق سیاه در بازار متوجه آن خواهید شد که این نوع ورق تنوع بالایی در ابعاد نسبت به ورق گالوانیزه دارد و ابعاد تولیدی ورق گالوانیزه در بازار محدود می باشد.

سوالات متداول:
ورق سیاه چیست و کاربرد آن چیست؟

ورق سیاه از طریق نورد گرم و در ابعاد مختلف بسته به کارخانه های تولید کننده کشور، تولید شده و در اختیار مشتری ها قرار می گیرد که پرکاربردترین آن ورق st37 و st52  می باشد.

ورق گالوانیزه چیست و کاربرد آن چیست؟

ورق گالوانیزه به روش صنعتی روی اندود می شود و در مقابل رطوبت مقاوم و خاصیت ضدزنگ زدگی دارد و در مکان های خاص که شرایط محیطی متفاوت دارند مورد استفاده قرار می گیرد.

مهم ترین مزایای ورق سیاه چیست؟

در صنایع مهم و غول آسای صنعت مثل کشتی سازی و تانکر سازی و ریل سازی و قطار سازی مورد استفاده قرار می گیرد.

مهم ترین مزایای ورق گالوانیزه چیست؟

در مکان هایی که مدت و زمان ماندگاری بالا مد نظر ما می باشد ورق انتخابی ما ورق گالوانیزه می باشد.

مهم ترین تفاوت های ورق سیاه و ورق گالوانیزه چیست؟
  1. پایه تولید ورق گالوانیزه و ورق سیاه متفاوت است
  2. مقاومت در برابر اکسید آهن ورق گالوانیزه بیشتر از ورق سیاه است
  3. کاربرد ورق گالوانیزه در صنایع کوچک و محیط پر رطوبت و ورق سیاه در صنعت بزرگ و غول آسا می باشد.
  4. زمان تولید ورق گالوانیزه کوتاه تر از تولید ورق سیاه می باشد.
  5. ظهر ورق گالوانیزه صاف وصیقلی و ورق سیاه خشن و زبر می باشد

جمع بندی :

با مطالع مطالب فوق می توان به صورت خلاصه گفت که ورق سیاه را می توان ورق فولادی مبنا و اولیه دانست که پایه تولیدی سایر ورق ها می باشد  و کاربرد اصلی آن در صنعت های بزرگ از قبیل کشتی سازی و تانکر سازی و از این قبیل صنایع می باشد و ورق گالوانیزه ظاهری براق دارد و حتی گاهاً از ورق سیاه تولید می شود و در صنایع کوچک استفاده می شود و عمده مصرف آن به دلیل انتخاب محیط می باشد و محیط مصرفی آن مرطوب وجاهایی می باشد که خاصیت ضدزنگ زدگی نیاز اصلی مشتری می باشد.

برای بررسی نیاز و آگاهی از نوع مصرف و انتخاب ورق مصرفی شما مشتری عزیز، تیم کارشناسی سفیران آهن زاینده رود به صورت پشتیبانی 24 ساعته در طول شبانه روز در خدمت شما مشتری عزیز بوده و تمام نیازمندی شما را کارشناسی کرده و کالای شما را بدون واسطه و با بهترین قیمت در طول شبانه روز در هر جاهای این سرزمین پهناور به شما تحویل می دهد. برای ارتباط با کارشناسان تیم سفیران آهن می توانید با شماره  91001040-031 تماس حاصل کرده و از مرحله مشاوره تا تحویل کالا شما مشتری عزیز را یاری نمایند.

پشتیبانی-واتساپ پشتیبانی واتساپ پشتیبانی-تلگرام پشتیبانی تلگرام پشتیبانی-ایتا پشتیبانی ایتا