لیست-قیمت-ورق لیست قیمت ورق
لیست-قیمت-میلگرد لیست قیمت میلگرد
لیست-قیمت-تیرآهن لیست قیمت تیرآهن
لیست-قیمت-پروفیل لیست قیمت پروفیل
لیست-قیمت-لوله لیست قیمت لوله
لیست-قیمت-نبشی لیست قیمت نبشی
لیست-قیمت-ناودانی لیست قیمت ناودانی
لیست-قیمت-مفتولی لیست قیمت مفتولی
مقالات-علمی-آهن مقالات علمی آهن اخبار-بازار-آهن اخبار بازار آهن تحلیل-بازار-آهن تحلیل بازار آهن تحلیل-بازار-خودرو تحلیل بازار خودرو تحلیل-بازار-ارز تحلیل بازار ارز
گزینه-ها سفیران آهن زاینده رود
۰۳۱-۹۱۰۰۱۰۴۰ تلفن-تماس ورود | ثبت نام

طلا: 3,305,800 تومان

دلار: 0 تومان

بیتکوین: 67,145 دلار

بورس: 2,158,535

تمام سکه: 37,395,000 تومان

نیم سکه: 23,200,000 تومان

ربع سکه: 14,600,000 تومان

تتر: 56,900 تومان

یورو: 62,090 تومان

جستجو
صفحه-اصلی صفحه اصلی لیست-قیمت لیست قیمت بیشتر
لیست-قیمت-ورق لیست قیمت ورق
لیست-قیمت-میلگرد لیست قیمت میلگرد
لیست-قیمت-تیرآهن لیست قیمت تیرآهن
لیست-قیمت-پروفیل لیست قیمت پروفیل
لیست-قیمت-لوله لیست قیمت لوله
لیست-قیمت-نبشی لیست قیمت نبشی
لیست-قیمت-ناودانی لیست قیمت ناودانی
لیست-قیمت-مفتولی لیست قیمت مفتولی
فروش-ویژه فروش ویژه بلاگ وبلاگ بیشتر درباره-ما درباره ما ارتباط-با-ما ارتباط با ما

ورق سیاه با ورق روغنی چه تفاوتی دارد؟

تاریخ انتشار تاریخ انتشار: 1402/6/26
تعداد بازدید 31 بازدید
مدت مطالعه مدت مطالعه: 10 دقیقه
تعداد نظر 0 نظر

ورق سیاه و ورق روغنی هر دو از ورق های پرکاربرد در صنعت و سازه های گوناگون هستند اما نحوه تولید متفاوتی از هم دارند که باعث میشود کاربرد های متفاوت و در نتیجه هزینه تولید و قیمت متفاوتی داشته باشند. در این مطلب به بررسی مهمترین تفاوت ها بین ورق سیاه و ورق روغنی میپردازیم. اگر از فعالان حوزه صنعت باشید و به دانستن خصوصیات و تفاوت های این دو ورق فلزی پر کاربرد علاقه‌مند هستید، به شما پیشنهاد میکنم 10 دقیقه از وقت ارزشمند خود را به مطالعه این مقاله اختصاص دهید تا از اصلی ترین تفاوت های میان این دو ورق پرکاربرد آگاه شوید.

بیشترین تفاوت بین ورق سیاه با ورق روغنی در چیست؟

بیشترین تفاوت های این دو ورق برگرفته از فرآیند تولید آنها است. ورق سیاه توسط فرآیند نوردگرم تولید شده در حالی که ورق روغنی با فرآیند نوردسرد تولید میشود. اما تفاوت میان نوردسرد و گرم در چیست؟ به طور خلاصه محصولات حاصل از نوردگرم در دمایی بالاتر از 950 درجه سانتی‌گراد قرارگرفته به همین دلیل شکل پذیری راحت تری دارند و به علت این که فرآیند گرمادهی در محصولات نوردگرم معمولا یک بار انجام میشود، قیمت کمتری نسبت به محصولات نورد سرد دارد. سطح ورق سیاه به علت دمای بالای نوردگرم خشن است و رنگ مات دارد.

اما محصولات فولادی حاصل از نوردسرد از آنجا که پس از آن که تحت دمای بالا قرار میگیرند، اسیدشویی شده و سپس روغن کاری و نوردسرد میشوند، ثبات و توان کششی بالاتری دارند. تمامی محصولات فولادی حاصل از نوردسرد، پوشش سطحی با کیفیت تری داشته و دارای میزان کربن کمتری نسبت به ورق نوردگرم هستنند. عملیات نوردسرد مدت زمان بالاتری نسبت به فرآیند نوردگرم دارد. این تفاوت در فرآیند تولید، باعث تفاوت هایی در ویژگی های ورق سیاه و ورق روغنی میشود که در نهایت باعث اختلاف قیمت ورق سیاه با ورق روغنی میشود. در ادامه بررسی میکنیم. با سفیران آهن همراه باشید.

ورق سیاه چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

ورق سیاه یک ورق فولادی است که حاصل فرآیند نوردگرم است. ویژگی های ظاهری ورق سیاه شامل رنگ مات سیاه رنگ و سطحی خشن است که به دلیل قرار گیری در دمای بیشتر از تبلور فولاد که بالاتر از 1100 درجه سانتیگراد است و تماس با اتمسفر، باعث میشود سطح آن به شکل خشن و حالت اکسیده شده درآید. از پرکاربردترین و پر فروش ترین ورق های سیاه میتوان به ورق سیاه st37 و ورق سیاه st52 اشاره کرد.

ورق سیاه مقاومت خوبی در برابر فشار دارد و بیشتر در قسمت هایی از سازه و صنعت به کار میرود که ظاهر ورق از اهمیت کمی برخوردار باشد. ورق سیاه در دو حالت رول شده و شیت(صفحه ای) در بازار عرضه میشود. البته سفیران آهن این امکان را فراهم کرده تا ورق فولادی که توسط مشتری سفارش داده میشود با ابعاد و خم و برش متناسب با نیاز مشتری انجام شده و سپس به دست مشتری برسد. جهت مشاهده قیمت ورق سیاه در همه ابعاد و ضخامت ها از همه کارخانه های کشور وارد صفحه قیمت ورق سیاه شوید.

بیشترین کاربرد ورق سیاه در سوله سازی، کشتی سازی، بدنه ماشین آلات سنگین، خودروسازی و تولید دیگر محصولات فولادی مثل نبشی و ناودانی و پروفیل و انواع دیگر ورق است.

ورق روغنی چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

ورق روغنی همانند ورق سیاه نوردگرم را طی میکند اما پس از انجام عملیات خنک سازی و سپس پاکسازی توسط فرآیند اسیدشویی، به همراه روغن کاری و نوردسرد، آن را جز دسته ورق های حاصل از فرآیند نوردسرد قرار میدهند. ورق روغنی برعکس ورق سیاه دارای سطح صاف و صیقلی است. این ورق دارای مقاومت کششی بالاتری بوده و این کشش جز یکی از خصوصیات مهم این ورق است. به حدی که دسته بندی ورق های روغنی بر اساس همین مقدار کشش است که به سه دسته ورق روغنی معمولی (st12) و ورق روغنی نیمه کششی (st13) و ورق روغنی فوق کششی (st14) تقسیم میشود.

ورق های روغنی ابعاد و ضخامت کمتری نسبت به ورق های سیاه دارند. بیشترین کاربرد ورق روغنی در صنایع ساختمانی و لوازم خانگی، مبلمان و در کل اموراتی که ظاهر ورق از اهمیت بالایی برخوردار است کاربرد دارد. قیمت ورق روغنی از ورق سیاه بالاتر بوده و حتی در حدود دو برابر آن است و البته فرآیند تولید پیچیده تر و پر هزینه تری هم دارد. جهت مشاهده قیمت ورق روغنی در همه ابعاد از همه کارخانه های کشور به صفحه قیمت ورق روغنی مراجعه کنید.

جمع بندی

در این مقاله درباره تفاوت های مهم و ویژگی های متفاوت بین ورق سیاه و ورق روغنی صحبت کردیم و به طور خلاصه درباره اهمیت و کاربرد هر کدام از این دو ورق در صنایع گوناگون پرداختیم. قبل از خرید ورق سیاه یا روغنی ویا هرگونه محصولات فولادی از هر شرکت یا کارخانه می توانید با گرفتن مشاوره رایگان از سفیران آهن به صورت دقیق و کارشناسی از نکات کلیدی انتخاب ورق روغنی یا محصول مورد نظر خود آگاه شوید و در ادامه با استعلام قیمت و آگاهی از قیمت کارخانه و مکان بارگیری خریدی بی واسطه داشته باشید. برای دستیابی به چنین مواردی می توانید سفیران آهن را در خرید انواع ورق انتخاب نمایید.

ضمن تشکر از شما کاربران گرامی که تا این بخش از مقاله با ما همراه بودید، لطفا نظرات و پیشنهادات و انتقادات سازنده خود را با ما در میان بگذارید. امیدواریم که این مطلب مورد رضایت شما عزیزان قرار گرفته و بتوانیم به اطلاعات و آگاهی شما در خصوص خرید ورق رنگی هر چند به میزان کم افزوده باشیم.

پشتیبانی-واتساپ پشتیبانی واتساپ پشتیبانی-تلگرام پشتیبانی تلگرام پشتیبانی-ایتا پشتیبانی ایتا