لیست-قیمت-ورق لیست قیمت ورق
لیست-قیمت-میلگرد لیست قیمت میلگرد
لیست-قیمت-تیرآهن لیست قیمت تیرآهن
لیست-قیمت-پروفیل لیست قیمت پروفیل
لیست-قیمت-لوله لیست قیمت لوله
لیست-قیمت-نبشی لیست قیمت نبشی
لیست-قیمت-ناودانی لیست قیمت ناودانی
لیست-قیمت-مفتولی لیست قیمت مفتولی
مقالات-علمی-آهن مقالات علمی آهن اخبار-بازار-آهن اخبار بازار آهن تحلیل-بازار-آهن تحلیل بازار آهن تحلیل-بازار-خودرو تحلیل بازار خودرو تحلیل-بازار-ارز تحلیل بازار ارز
گزینه-ها سفیران آهن زاینده رود
۰۳۱-۹۱۰۰۱۰۴۰ تلفن-تماس ورود | ثبت نام

طلا: 3,305,800 تومان

دلار: 0 تومان

بیتکوین: 67,145 دلار

بورس: 2,158,535

تمام سکه: 37,395,000 تومان

نیم سکه: 23,200,000 تومان

ربع سکه: 14,600,000 تومان

تتر: 56,900 تومان

یورو: 62,090 تومان

جستجو
صفحه-اصلی صفحه اصلی لیست-قیمت لیست قیمت بیشتر
لیست-قیمت-ورق لیست قیمت ورق
لیست-قیمت-میلگرد لیست قیمت میلگرد
لیست-قیمت-تیرآهن لیست قیمت تیرآهن
لیست-قیمت-پروفیل لیست قیمت پروفیل
لیست-قیمت-لوله لیست قیمت لوله
لیست-قیمت-نبشی لیست قیمت نبشی
لیست-قیمت-ناودانی لیست قیمت ناودانی
لیست-قیمت-مفتولی لیست قیمت مفتولی
فروش-ویژه فروش ویژه بلاگ وبلاگ بیشتر درباره-ما درباره ما ارتباط-با-ما ارتباط با ما

تفاوت ورق فولاد st37 و st52 در چیست؟

تاریخ انتشار تاریخ انتشار: 1402/3/9
تعداد بازدید 291 بازدید
مدت مطالعه مدت مطالعه: 14 دقیقه
تعداد نظر 0 نظر

ورق فولادی سیاه از نظر مشخصه با نام st نامگذاری می شود. به طور کلی باید گفت که آلیاژ متفاوت و نحوه تولید ورق سیاه دسته بندی و انواع آن را ایجاد می کند.خواص هر نوع ورق نسبت به ورق دیگر متفاوت می باشد و باعث می شود که کاربرد های متفاوتی داشته باشند.

دو ورق پرکاربرد در بازار، st37  و st52  می باشند که در این مقاله به بررسی دقیق این دو ورق می پردازیم.

آنچه در این مقاله خواهید خواند

  • ورق سیاه st37 و ورق سیاه st52
  • نورد گرم برای تولید ورق سیاه ST37 و ورق سیاه st52
  • ورق سیاه st37 چیست؟
  • ورق فولاد سیاه st52چیست؟
  • محصولات فولاد st37  و st52
  • تفاوت اصلی ورق سیاه st37 و  st52چیست؟
  • مدول الاستیسیته فولاد st37 و st52چگونه محاسبه می شود؟
  • تفاوت ورق st52و st37 از نظر قیمت
  • ورق سیاه ST37 و ورق سیاه ST52

    از نظر موسسه آهن و فولاد کشور آمریکا، فولاد به چهار دسته کربنی، آلیاژی، ضدزنگ و ابزاری تقسیم می شوند.

    با توجه به نوع و فرآیند تولید ورق سیاه باید آن را جزوء دسته کربنی در نظر گرفت.اگر بخواهیم دقیق تر محصولات فولادی را از لحاظ کربنی بررسی کنیم باید به سه بازه زیر دقت نمایید.

    طبق استاندارد کشور آلمان (DIN17006) نام گذاری ورق سیاه انجام می پذیرد که حروف st  بیانگر کلمه استیل(steel)  می باشد و اعدادی که پس از st  آورده می شود ضریب استحکام کششی ورق سیاه فولادی می باشد که برای بدست آوردن ضریب ورق های سیاه کافی است عدد را در 9.81 ضرب نمایید.ورق های سیاه به روش نورد گرم تولید و در دمای بالای 970 درجه سانتی گراد گداخته می شوند.

    نورد گرم برای تولید ورق سیاه ST37 و ورق سیاه ST52

    برای تولید ورق سیاه st37  و st52 دمای کوره برای به بالای 970 درجه سانتی گراد می رسد و در کوره پیش گرم به دمای بالای 1200 نیز می رسد و در مرحله بعد از پوسته زدایی بر روی غلتک ها ضخامت ورق کاهش یافته و طول ورق افزایش می یابد.با توجه به درخواست مشتری ضخامت ورق از 1.6 تا 16 میلی متر متغیر می باشد و طول و عرض درخواستی در کارخانه برای مشتری برش می خورد.

    ورق سیاه ST37  چیست؟

    برای بررسی دقیق تفاوت میان ورق سیاه باید هر کدام را به اختصار شرح داده و در آخر خواص و کاربرد هر کدام را نام می بریم تا شما مشتری عزیز به هنگام خرید، انتخابی به صرفه و درست را تجربه نمایید.ورق سیاه st37 از لحاظ کربنی جزوء دسته کم کربن می باشد که دارای استحکام بالا و قدرت جوش پذیری بالا می باشد و در حوزه صنایع ساختمان سازی و ساخت مقاطع فولادی مانند تیرآهن، نبشی و ناودانی کاربر دارد.مواد تشکیل دهنده ورق st37 به شرح زیر می باشد که مقدار آن نیز در جدول آورده شده است.

    عدد تنش ورق st37 ، 235MPA  می باشد(تنش نیروی وارد بر سطح جسم و تمام جهات در محدوده).

    ورق تولید شده با ویژگی های فوق دارای قابلیت برش کاری، سختکاری و آنیل دارد.چگالی ورق st37 برابر با 7.85 گرم بر سانتیمتر مکعب و نقطه ذوب 1460 تا 1420درجه سانتیگراد دارد.

    کاربرد ورق فولاد سیاه ST37

    ورق سیاه st37 کاربرد های فراوانی در حوزه صنعت دارد که به شرح زیر می باشد:

    مزایا

    از مزایای ورق گرم st37 می‌توان به وزن پایین، جوش‌پذیری عالی، انعطاف‌پذیری بالا، استحکام کششی و فشاری بالا و قیمت مناسب اشاره کرد. این ویژگی‌ها این ورق را به گزینه‌ای مناسب برای مصارف مختلف در بازار آهن‌آلات تبدیل کرده است.

    معایب

    ورق گرم ST37 مقاومت به خوردگی و اکسیداسیون پایینی داشته و به همین دلیل آن را با رنگ‌آمیزی یا روش گالوانیزاسیون پوشش می‌دهند و بدین ترتیب می‌توان به این ورق را به انواع پوشش‌دار تبدیل کرد.

    استاندارد تولید ورق سیاه ST37

    تولید ورق ST37 طبق استانداردهای EN:S235JR، ASTM:A283C، UNI:FE360B، JIS:SS400 DIN:17100   انجام می‌شود.

    ورق فولاد سیاه st52  چیست؟

    ورق فولاد سیاه با مشخصه st52  به ورق پرمقاومت یا  فولاد کم آلیاژ1.0570  معروف می باشد و دارای استاندارد بالایی می باشد.

    این ورق قابلیت جوشکاری به تمامی مقاطع فولاد کم کربن را دارد و مقاومت ضربه و شکل پذیری بالایی دارد و علت اصلی مقاومت بالای آن وجود منگنز در آن می باشد.

    ترکیب تشکیل دهنده این ورق شامل آهن،کربن،فسفر،گوگرد،کروم،مولیبدن،منگنز،سیلیسیم و نیکل می باشد.درصد تفکیک آن به شرح زیر می باشد.

    چگالی ورق سیاه st52 ، 7.80 گرم بر سانتیمتر مکعب و نقطعه ذوب آن بین 1460 تا 1420 درجه سانتیگراد است.همچنین استحکام تسلیمی ورق st52  نیز 355  مگاپاسکال و استحکام کششی آن بین 630 تا 490 مگاپاسکال است. جدول زیر مشخصات فیزیکی و مکانیکی ورق فولاد st52  می باشد.

    ورق فولادی st52 اصلی ترین رقیب ورق st37  می باشد که کاربرد عمده آن به شرح زیر می باشد:

    مزایای فولاد ST52

    از مزایای ورق گرم ST52 می‌توان به موارد همچون مقاومت خمشی و پیچشی بالا، تحمل وزن بالا، سختی و مقاومت سایشی بالا، مقاومت به ضربه بالا، هدایت الکتریکی بالا، مقاومت خوب در برابر خوردگی و اکسیداسیون، قابلیت ماشین‌کاری و پرس‌کاری بالا، نقطه جوش بالا و انعطاف‌پذیری مناسب اشاره کرد.

    معایب فولاد ST52

    از معایب ورق گرم ST52 نیز می‌توان به لزوم انجام تست اولتراسونیک قبل از استفاده و هزینه اضافی ناشی از انجام آن اشاره کرد. این تست به‌وسیله امواج فرابنفش، عیوب سطحی و زیرسطحی ورق را که می‌توانند شامل ترک، خلل و فرج و حفرات انقباضی باشند، آشکار می‌کند.

     

    استاندارد تولید ورق سیاه  ST52

    تولید ورق سیاه ST52 هم طبق استانداردهای EN:10025، ASTM:A572، JIS:G3106  و DIN:17100  صورت می‌گیرد.

    انواع گرید ورق سیاه  ST52

    ورق سیاه ST52 در گریدهای  ST52-1، ST52-2  و ST52-3 تولید می‌شود. گرید ۱ ورق‌های سیاه که معمولاً هم نوشته نمی‌شود، در مصارف عمومی کاربرد دارد. گرید ۲ در مصارف مهم و گرید ۳ در جاهایی که کیفیت بالایی نیاز داریم، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

    متداول‌ترین گرید ورق سیاه ST52 در بازار ایران، گرید ST52-3 است. این گرید از ورق گرم ST52 به‌صورت تقریبی کمتر از ۰/۲۲ درصد کربن، کمتر از ۰/۵۵ درصد سیلیسیم، کمتر از ۱/۶ درصد منگنز، کمتر از ۰/۰۲۵ درصد فسفر، کمتر از ۰/۰۲۵ درصد گوگرد، کمتر از ۰/۰۵ درصد وانادیم، کمتر از ۰/۰۳ درصد نیوبیم و کمتر از ۰/۰۳ درصد تیتانیوم دارد.

    محصولات فولاد st37 و st57

    تمامی کاربردهایی که برای فولاد st37  و st57 گفته شد طی فرآیند نورد گرم به دست می آید که در قالب فرآورده های فولادی زیر در صنعت مورد استفاده قرار می گیرد.

    تفاوت اصلی ورق سیاه st37 و  st57 چیست؟

    با توجه به موارد گفته شده در رابطه با محصولات فولادی  St37  و st57  می توان تفاوت این دو محصول را در زیر نتیجه گرفت:

    مدول الاستیسیته فولاد  st 37 و st52  چگونه محاسبه می شود؟

    وزن فولاد st37  و st52  تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند و یکسان می باشد اما در مورد مدول الاستیسیته در واقعیت اختلاف وجود دارد که این مدل از روی نمودار تنش کردن و با استفاده از قاعده 0.02   بدست می آید و اسم روش آن افست می باشد. به زبان ساده تر باید گفت روش محاسبه آن از روی نمودار بوده وشیب خط نمودار هر ورق را بر محور y  بدست آورده  و مدول  الاستیسیته مربوط به هر نوع ورق را بدست می آوریم.

    پس برای ورق st37  تنش تسلیم آن برابر با 2400 کیلوگرم بر سانتی متر مربع و تنش نهایی آن برابر با 3700  کیلوگرم بر سانتی متر مربع می باشد و برای ورق st52  تنش تسلیم آن برابر با 3600 کیلوگرم بر سانتی متر مربع و تنش نهایی آن برابر با 5200 کیلو گرم برسانتی متر مربع می باشد.

    تفاوت ورق ST52 و ST37 از نظر قیمت

    از لحاظ قیمت این دو ورق تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند و تفاوت اندکی با یکدیگر دارند ولی ورق st52   کمی مقرون به صرفه تر می باشد.

    سوالات متداول:

    موارد مصرفی ورق سیاه st37  چیست؟

    ورق سیاه st37  در حوزه ساختمان سازی  و خودرو سازی عمدتاً مورد استفاده قرار می گیرد .

    موارد مصرفی ورق سیاه st52  چیست؟

    ورق سیاه St52  عمدتاً در مصارف بزرگتر مثل ریل سازی،قطار،کشتی سازی و راه سازی استفاده می شود.

    تفات عمده ورق سیاه st37  نسبت به ورق st57  چیست؟

    تفاوت ورق St37  کم کربن بودن آن نسبت به ورق st57  می باشد که انعطاف پذیری ورق st37  بیشتر از st57  ولی مقاومت و استحکام  st57  بیشتر از ورق st37  می باشد.

    آیا ورق st37  از ورق st52  گرانتر می باشد؟

    از لحاظ قیمت تفاوت چندانی میان ورق st37  با ورق st52  نمی باشد ولی به دلیل تقاضای مشتری کمی قیمت st52  بیشتر می باشد.

    کدام ورق به صرفه تر می باشد؟

    به دلیل تفاوت کم از لحاظ وزن مصرفی میان ورق st52  و ورق  st37  می توان گفت که ورق st52  به صرفه تر می باشد.

    جمع بندی:

    پس از مطالعه مقاله فوق می توان به این نتایج دست پیدا کرد که ورق سیاه با مشخصه st  نام گذاری می شود که هر ورق با یک عدد در مقابل St  دسته بندی می شود و میزان افزایش عدد بسته به میزان کم کربن بودن و پرکربن بودن آن ورق می باشد.

    ورق های کم کربن انعطاف پذیری بالاتر و ورق های پرکربن استحکام بیشتری دارند و تولید این ورق ها در صنعت باعث شده که نیاز هر حوزه را پاسخگو باشد و بسته به هر نیاز و کاربرد ورق سیاه در بازار یافت شود.

    در این مقاله دو  ورق پر کاربرد st37  و st52  کورد بررسی قرار گرفت که حوزه های مصرفی هر دو تقریبا شبیه به هم اما ورق سیاه st52  عمدتاً درصنایع بزرگ کشتی سازی و تانکر سازی و راه سازی و ریل و قطار سازی مورد استفاده قرار می گیرد که شاخصه اصلی آن استحکام می باشد و ورق st37  در حوزه ساختمان سازی و خودرو سازی و در وپنجره مورد استفاده قرار می گیرد. در این مقاله بررسی کردیم که از لحاظ قیمت ورق st37  و ورق st52  تفاوت چندانی نسبت به هم ندارند و فقط بسته به نیاز مشتری مورد انتخاب قرار می گیرند. اما باید به این نکته اشاره کرد که باز هم در انتخاب هرکدام مشاوره دقیق تری بگیریم تا خریدی به صرفه و درست را تجربه کنیم

    شماره تماس جهت مشاوره و خرید از سفیران آهن 91001040-031   می باشد.

    پشتیبانی-واتساپ پشتیبانی واتساپ پشتیبانی-تلگرام پشتیبانی تلگرام پشتیبانی-ایتا پشتیبانی ایتا